اقامتگاههای روستایی و یا به اصطلاح بومی و محلی، ظرفیتی مغفول در توسعه صنعت گردشگری در شهرستان ملایر و حتی استان همدان است که می توانند نقش بسیار عمده ای را در جذب گردشگر ایفا کنند.
کد خبر: ۷۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶ 06 August 2015
اقامتگاههای روستایی و یا به اصطلاح بومی و محلی، ظرفیتی مغفول در توسعه صنعت گردشگری در شهرستان ملایر و حتی استان همدان است که می توانند نقش بسیار عمده ای را در جذب گردشگر ایفا کنند.

به گزارش ایرنا؛ امروزه ظرفیتهای روستا گردی بویژه روستاهای هدف گردشگری یکی از شاخصه های مهم گردشگری در جهان به شمار می رود که ایجاد اقامتگاههای خانگی روستایی به صورت سنتی و محلی برای گردشگران جان تازه ای را به روستاها می بخشد.

افزایش جذب و ماندگاری مسافر، معرفی آداب، فرهنگ، رسوم، سنت و سبک زندگی روستایی، حفظ و مرمت بافت روستاها، عدم مهاجرت روستاییان، قابلیت جذب گردشگر و در عین حال ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی روستاها را می توان از مهمترین مزایای اقامتگاههای روستایی برشمرد.

این در حالیست که روستاهای هدف گردشگری در این زمینه می توانند نقطه آغازی بر جذب گردشگر و معرفی قابلیتهای تفریحی و توریستی باشند، اما ایجاد زیرساخت ها و امکانات گردشگری امری است که به خوبی در روستاهای گردشگری این شهرستان محقق نشده است.

روستاهای مانیزان و پری (پیروز) دو روستایی است که در شهرستان ملایر به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده اند، اما تاکنون باوجود تلاشهای انجام شده قابلیتهای آنها در جذب گردشگر معرفی نشده و آوازه آنها در سطح استانی باقی مانده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات روستای هدف گردشگری مانیزان افزود: روستاهای گردشگری فرصت بسیار مناسبی برای جذب توریسم و گردشگر است که در این زمینه از سال 87 تاکنون جشنواره شیره پزی سنتی در روستای هدف گردشگری مانیزان برگزار می شود.

محمدرضا بهاری با بیان اینکه برگزاری این جشنواره راهی روشن برای معرفی قابلیت گردشگری روستای مانیزان و معرفی آداب و رسوم این منطقه است، اظهار کرد: هر سال بر کیفیت و کمیت برگزاری این جشنواره افزوده می شود و شاهد ورود گردشگران و تورهای گردشگری در این روستا هستیم.

وی درباره بهسازی این روستا ادامه داد: مصالح به کار رفته در مرمت و بهسازی روستای مانیزان باید مطابق با الگوی معماری سنتی آن منطق باشد و با توجه به فرصت دو ماه در برگزاری جشنواره سنتی شیره پزی، سنگ فرش خیابانهای این روستا باید هر چه باشتاب انجام شود.

وی بیان کرد: این در حالیست که فرماندار ملایر قول داد که سه میلیارد ریال از اعتبارات عمرانی شهرستان برای بهسازی روستای مانیزان به بنیاد مسکن اختصاص دهد که در حال حاضر طرح مطالعاتی این روستا در مرحله پایان کار است.

بهاری گفت: باید در بین روستاییان و مردم این فرهنگ سازی به وجود آید که همواره پذیرای گردشگران و توریست در این منطقه بوده و آماده ارایه خدمات به آنها باشند و بدانند که دیگر مانیزان یک روستای عادی نیست.

وی همچنین از نصب المانی با ارتفاع سه متر در ورودی روستای مانیزان متناسب با جشنواره شیره پزی انگور با کمک بخشداری مرکزی خبر داد و افزود: مشکل عمده در برگزاری جشنواره شیره پزی و جذب گردشگران در روستاهای هدف گردشگری، اقامت مسافران است که باید زمینه اقامت گردشگران با کمک و همکاری مسوولان، شهرداری و شورای اسلامی شهر فراهم شود.


**در روستاهای هدف گردشگری زیرساخت نداریم

مدیر عامل یکی از دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگری ملایر نیز گفت: با توجه به اینکه در روستاهای هدف گردشگری زیرساخت و امکانات مناسب نداریم و یا این زیرساخت ها ضعیف است، نمی توانیم به خوبی از این ظرفیتها استفاده کنیم.

داود میرزایی اقامتگاههای روستایی را ظرفیتی بسیار مناسب در جذب گردشگر عنوان کرد و افزود: ما توان این را داریم که حداقل 10 منزل روستایی را در روستای هدف گردشگری به عنوان اقامتگاه خانگی و توریستی معرفی کنیم، اما این کار نیاز به مجوز دارد.

وی ادامه داد: این در حالیست که با صندوق کارآفرینی امید در حال رایزنی برای گرفتن وام 100 میلیون ریالی با بهره چهار درصد هستیم که می توان پس از اخذ مجوز اقامتگاههای روستایی از این تسهیلات برای تجهیز و تکمیل آنها استفاده کرد.

میرزایی بیان کرد: باید روستاییان را مجاب کرد که در کنار کار کشاورزی می توانند با اقامت میهمانان و گردشگران در منازل روستایی به صورت سنتی و محلی، درآمد سرشاری را کسب کنند.

وی وجود مشکل در نحوه برخورد با گردشگر را از دیگر مشکلات در روستاهای هدف گردشگری عنوان کرد و افزود: باید روستاییان را در این زمینه آموزش دهیم و حتی می توان در این راستا یک شرکت آموزشی ثبت کرد.

وی اظهار کرد: علاوه بر روستاهای هدف گردشگری، همه روستاها می توانند در زمینه گردشگری کار کنند و با توجه به بحران آب در روستاها، به روستاییان آموزش دهیم که تنها راه نجات منطقه از بحران آب توجه ویژه به بحث گردشگری است.

**شهر زیرزمینی سامن ظرفیتی نهفته در توسعه گردشگری

شهردار سامن نیز شهر زیرزمینی این شهر را ظرفیتی ویژه در توسعه گردشگری استان همدان و شهرستان ملایر دانست و افزود: راه اندازی فاز نخست شهر زیرزمینی سامن از اولویتهای مهم ما در حوزه گردشگری است، در حالیکه تردد ماشینهای سنگین از روی شهر زیرزمینی برای ما نگران کننده است.

محمدرضا بشری با بیان اینکه سامن پیشانی ورودی استان همدان از سمت جنوب و دارای موقعیت ویژه جغرافیایی است، گفت: با توجه به اینکه شهر زیرزمینی سامن به عنوان یک قطب مهم گردشگری برای ورود و جذب گردشگران است از هم اکنون باید زمینه اقامت مسافران و گردشگران را مهیا کنیم.

وی روستاهای هدف گردشگری را در این زمینه بسیار مناسب دانست و بیان کرد: وجود شهر زیرزمینی سامن و روستاهای هدف گردشگری در کنار هم زمینه ای خوب برای توسعه صنعت گردشگری بخش و شهر سامن است.

بشری خواستار معرفی روستاهای بیشتری به عنوان روستای هدف گردشگری در ملایر شد و اضافه کرد: روستای پری(پیروز) یکی از روستاهای هدف گردشگری ملایر است که دارای ویژگیهای خاصی است و نیازمند برنامه های راهبردی در معرفی این روستا است.

رییس شورای شهرستان ملایر نیز گفت: بیستم مردادماه امسال میزبان تورهای گردشگری هستیم که فرصت مناسبی برای معرفی روستاهای ملایر بویژه روستاهای هدف گردشگری است.

رضا زنگنه بیان کرد: تاکستانها و باغات انگور ملایر قابلیت ویژه در جذب گردشگر دارند که می توان تور گردشگری انگور را راه اندازی کرد و در این روز تورهای گردشگری از شهر زیرزمینی سامن و سایر نقاط دیدنی و تاریخی ملایر نیز بازدید کنند.

وی قول داد با همکاری اعضای شورای شهرستان و سایر مسوولان ذیربط برای رفع مشکلات روستای هدف گردشگری مانیزان اقدام شود.

استان همدان دارای 20 روستای هدف گردشگری است که از این تعداد دو روستای مانیزان و پیروز در شهرستان ملایر به عنوان روستاهای هدف گردشگری معرفی شده اند.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار