کد خبر: ۶۸۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷ 02 December 2018

در حالی کم‌کم به روز‌های پایانی سال ۲۰۱۸ نزدیک می‌شویم، که استان همدان یک سال کم‌نظیر را در حوزه گردشگری سپری کرد و این سال برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم ماندگار خواهد شد.

قطعا در این سال فرصت‌های بسیاری بود و می‌شد بهتر از این‌ها از آن‌ها استفاده کرد، اما آنچه که بر جای مانده از همدان ۲۰۱۸ و آنچه که کارشناسان خبره در این زمینه می‌گویند این است که همدان یک سال استثنایی را پشت سر گذاشت و امروز بسیاری از استان‌های کشور حتی استان‌هایی، چون اصفهان و فارس که روزگاری همدانی‌ها به حال این دو استان غبطه می‌خوردند، امروز آن‌ها به حال همدان غبطه خورده و همدان را رقیبی جدی برای خود به حساب می‌آورند.

همدان در سال ۲۰۱۸ با برند پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و با برگزاری چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری توانست نه تنها خود را به بازار گردشگری ایران و دنیا عرضه کند، بلکه نام ایران را در دنیا طنین‌انداز کند.

بی‌شک گواه این ادعا گزارش‌های است که علی‌اصغر مونسان، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با وجود گذشت قریب به یک ماه از اجلاس سازمان جهانی گردشگری در همدان، در محافل مختلف ارائه داده و برگزاری این اجلاس را افتخاری برای خود، سازمان مطبوعش و ایران می‌داند.

دیگر دلیلی که بر موفقیت همدان در عرصه گردشگری در سال ۲۰۱۸ دلالت دارد، حرف‌های رییس‌جمهور در روز رای اعتماد به استاندار همدان در هیات دولت بود که از ابتدا تا انتها بر نقاط قوت میراث فرهنگی و گردشگری همدان و نیز صنایع دستی این استان اشاره داشت.

تیتر‌های فراوان روزنامه‌های سراسری، خبرگزاری‌های کشوری و حتی روزنامه‌های دیگر استان‌ها از جمله اصفهان و. دلیل محکم دیگری بر موفقیت همدان در برگزاری با شکوه رویداد‌های سال ۲۰۱۸ است. 

همدانی که تا چند صباح قبل تنها یک شهر در مسیر گردشگری بود حالا در زمره مقاصد اصلی گردشگری قرار گرفته و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و می‌توان آینده روشنی را برای این شهر و استان در عرصه گردشگری متصور بود.

همدان چه آن زمان که پایتخت_ماد‌ها بود، چه بعد‌ها که سرزمین علویان شد و چه اکنون که پایتخت تاریخ و تمدن ایران نام گرفته، همواره سرزمینی عجیب با مردمانی سخت‌کوش، تاریخی شگرف و طبیعتی بی‌نظیر بوده است که حالا بعد سال‌ها مهجور ماندن، کم کم به روزگار پرشکوه خود باز خواهد گشت.

قطعا موفقیت همدان ۲۰۱۸ مرهون یک شخص یا یک مجموعه نبوده و نیست. این موفقیت حاصل یا اتحاد کم‌سابقه در استان و به ویژه در شهر همدان بود و هست. بعد از سال‌ها بخش‌ خصوصی و دولتی استان در کنار هم جمع شده و توانستند روز‌هایی را رقم بزنند خاطره‌انگیز و بی‌بدیل که تا سالیان سال تکرار نخواهد شد.

بی‌شک در پیمودن این راه پر فراز و نشیب صد‌ها نفر نقش داشتند که هر یک به نوبه خود گامی در این راستا برداشته و ایمان داشتند و دارند که گام‌های هر چند کوچک آن‌ها در کنار دیگران می‌تواند به پیمایش این راه کمک کند.

تردیدی نیست که در مسیر تاثیر برخی‌ها بیشتر از دیگران بود و اگر قرار باشد به آدم‌های تاثیرگذار این سال اشاره کرد، می‌توان ۶ چهره برجسته را نام برد که با درایت و مدیریت خویش پیمودن این راه را هموارتر کردند و یقین دارم بسیاری از فعالان عرصه گردشگری بر این مطلب صحه می‌گذارند. 

برای آنکه تقدم و تأخر نام بردن از این ۶ عزیز کاری سخت و دشوار بود، نام آنان به ترتیب  حروف الفبا خواهد آمد.

۱.سعید ترابیان: وی رییس هیات مدیره دهکده تفریحی، توریستی گنج‌نامه و یکی از اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری است. ترابیان به واسطه تجارب ارزشمند در حوزه گردشگری در سال ۲۰۱۸ با ارائه راهکار‌های مفید به ویژه در زمینه تبلیغات گردشگری توانست نقش به‌سزایی در معرفی همدان و ظرفیت‌های گردشگری این استان بازی کند.

۲. شهرام شیروانی: او مدیرعامل گروه هتل‌های بین‌المللی باباطاهر و نایب رییس جامعه هتل‌داران کشور است. شیروانی علاوه بر میزبانی آبرومندانه از مهمانان برنامه‌ها و رویداد‌های سال ۲۰۱۸، به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار گذار بخش خصوصی با ارائه نظرات و راهکار‌های مشکل‌گشا در مباحث گردشگری، نقش قابل توجهی در پیوند بخش خصوصی و دولتی در زمینه گردشگری ایفا کرد. هم‌چنین وی به عنوان رییس کمیسیون گردشگری اتاقبازرگانی استان همدان با برگزاری جلسات هم‌اندیشی این اتاق توانست بخش قابل توجهی از جامعه گردشگری را دور یک میز جمع کند. بسیاری از مهمانان همدان ۲۰۱۸ خاطرات فراموش نشدنی از هتل باباطاهر دارند.

۳. عباس صوفی: وی اکنون شهردار همدان و عضو وابسته سازمان جهانی گردشگری است. صوفی که روز‌های آغازین کارش به عنوان شهردار با شروع سال ۲۰۱۸ رقم خورد، خیلی سریع خود را به این قافله رساند و همه تلاشش را کرد تا همدان میزبان شایسته‌ای برای رویداد‌های مهم بین‌المللی در این سال باشد. اگر چه جای یک مشاور گردشگری در کنار شهردار همدان خالیست، اما بی‌تردید علاقه وافر او به این حوزه و پیگیری‌های مجدانه‌اش سبب شده تا برای نخستین بار شهرداری همدان با ورود جدی به حوزه گردشگری کار‌های خوبی را شروع کند. توجه به زیرساخت‌های گردشگری در شهر همدان، کمک به امر تبلیغات گردشگری، ساماندهی مسیر‌های گردشگری در شهر، توجه به ورودی‌های شهر همدان و. از جمله نکات بارز عباس صوفی در قامت شهرداری است که نام او را در صف تاثیرگذاران این حوزه در سال ۲۰۱۸ قرار می‌دهد.

۴. محمودرضا عراقی: وی درحال حاضر معاون امورعمرانی استانداری همدان است و شاید شاخص‌ترین کاری که وی در این سال علاوه بر سازماندهی برنامه‌ها و جلسات کرده، راه‌اندازی  اتاق فکر گردشگری است. فضایی برای گفت‌وگو و تبادل اندیشه که بسیاری از اتفاقات خوب سال ۲۰۱۸ محصول همین اتاق فکر بود. یکی از دستاورد‌های مهم این سال در استان همدان، به راه افتادن گفتمان گردشگری در بین مردم بوده و هست و وقتی مدیران به گفت‌وگو، هم فکری و تعامل با افراد مختلف باور داشته باشند، قطعا این گفتمان پرثمرتر خواهد بود و عراقی واقعا مرد گفت‌وگو در استان همدان است. 

۵. علی مالمیر: او نیز در حال حاضر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بوده و از وی می‌توان به عنوان یک مدیر برنامه‌ریز یاد کرد که جسارت واگذاری کار به دیگران را دارد و می‌تواند با بهره‌گیری از توان افراد و گروه‌های مختلف، برنامه‌محور حرکت کرده و همواره نگاهی به آینده نیز داشته باشد. 

مالمیر شاید در زمره مدیران با ریسک بالا قرار نگیرد، اما قطعا در رده بالای مدیران برنامه‌ریز و آینده‌نگر است که توانست بیش از توان مجموعه‌اش برای ۲۰۱۸ وقت و انرژی بگذارد.

۶. حمیدرضا یاری: وی در حال حاضر مدیرعامل شرکت سیاحتی علی‌صدر و عضو هیات رییسه سازمان جهانی گردشگری است. میزبانی از اجلاس سازمان جهانی گردشگری پیشنهاد و ابتکار او و همکارانش در شرکت سیاحتی علی‌صدر بود. یاری که زمره مدیران با ریسک بالا قرار می‌گیرد، در سال ۲۰۱۸ علاوه بر برگزاری موفق اجلاس جهانی گردشگری در همدان که باعث شد نام ایران در زمره #امن‌ترین کشور‌های دنیا برای گردشگران قرار بگیرد، توانست با یک حرکت تازه، گامی بلند در حوزه تبلیغات گردشگری استان همدان بردارد. #بیلبوردهای_تبلیغاتی نصب شده در تهران و سایر استان‌های ایران که پیشنهاد او و مجموعه‌اش بود باعث شد تا نام همدان و غار زیبای علی‌صدر در ایران طنین‌انداز شود.

قطعا در کنار این ۶ عزیز بودند کسانی که بردن نام‌شان این متن را به طوماری بالا بلند بدل خواهد کرد، اما شاید نتوان از چند نام دیگر، چون محمد فیضی، بهنام افتخاریان، مریم مقدم، علی خاکسار، وحید علی‌ضمیر، سید احمدحسینی، مسعود ملکی، سید کمال حسینی، مینا رستگار، محمد صیفی‌کار، رضا سماواتی، حمید امامی، بهجت عباسی، بهرام کشوادی، میثم ماه‌انباری، المیرا_سماواتی، مصطفی_شیرمحمدی، شیما امیری، سیدحمیدرضا صائمین، بهاره سرایوندی، رامین رهبر، حمید بیشه‌ای، رضا صفری شکوه و.. به راحتی عبور کرد. همین.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار