وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه افتتاح کارخانه کشمش معراجی گفت: یکی از دغدغه‌های امروز ما زنجیره تولید است، اگر به دنبال توسعه، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و ارزش افزوده هستیم، راه آن توجه به زنجیره تولید است.
کد خبر: ۶۸۳۱۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۸ 22 November 2018

 وزیر جهاد کشاورزی گفت:برای معیشت و پیشرفت باید اشتغال پایدار و ارزش افزوده در منطقه به وجود بیاید.

به گزارش تابناک همدان از ملایر، محمود حجتی در حاشیه افتتاح کارخانه کشمش معراجی گفت: یکی از دغدغه‌های امروز ما زنجیره تولید است، اگر به دنبال توسعه، جلوگیری از حاشیه‌نشینی و ارزش افزوده هستیم، راه آن توجه به زنجیره تولید است.

وی تاکید کرد: باید بسته‌بندی و سردخانه نیز در همان منطقه تولید مستقر باشد و از سرمایه‌گذاری حمایت کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری‌ها منشا توسعه می‌شود.

حجتی عنوان کرد: حمایت از باغدار و کشاورز موجب کاهش دغدغه آن‌ها می‌شود و وقتی تولید افزایش پیدا می‌کند، باید خدمات ما هم بیشتر شود.

وی افزود: اقتصاد در گذشته اقتصاد معیشتی بود، محصول انگور را در خانه تبدیل به شیره و کشمش می‌کردند و جوابگوی معیشت خانواده بود، اما امروز که با افزایش تولید بازار‌ها رونق پیدا کرده برای معیشت و پیشرفت باید اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده درمنطقه به وجود بیایید.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید با ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه‌گذاری در همان منطقه با توجه به تولیدات همان منطقه توسعه را در مناطق مختلف کشور بیشتر کنیم، افزود: این سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی می‌تواند توسعه را درمنطقه ایجاد کند و به دنبال خود پیشرفت و تولیدات دیگر را به همراه داشته باشد.

 وی اظهار امیدواری کرد و گفت: اجرای طرح فراز طی سال‌های اخیر و سیستم‌های آبیاری نوین انگور، سیستم سنتی را به سیستم روز تبدیل کرده که با این طرح تولید سه برابر و کیفیت بالاتر می‌رود.

حجتی تصریح کرد: این طرح در چندین شهرستان از جمله ارومیه و تاکستان و حدود دو هزار هکتار از اراضی ملایر اجرا شده که هم در آب صرفه جویی می‌شود هم تولیدمان بیشتر شده است.

 وی با اشاره به معضل کمبود آب در کشور عنوان کرد: اگر مدیریت درستی درمنابع آبی به ویژه آب بخش کشاورزی انجام و از روش‌های نوین و به روز استفاده شود علاوه بر بهبود و راندمان بالای تولید صرفه جویی مناسبی در بخش آب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه گفت: این امر در استان همدان هم می‌تواند در دستور کار باشد و از سیستم‌های نوین آبیاری برای کم شدن مصرف آب و تولید بیشتر استفاده کرد.

حجتی خاطرنشان کرد: ما از سرمایه‌های اجدادمان با ایجاد قنوات و چاه‌های آب در گذشته رشد کردیم و با اشتباهی که در استفاده از قنوات داشتیم امروز به قنوات جفا کردیم و چاه‌های که حریم قنوات زده شده تا زمانی که سفره آب داشته باشیم حریم است و سفره اگر بیلان منفی رفت به عدم تعادل می‌رسیم و آن حریم از نظر فنی معنا و مفهومش را از دست می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود بیش از صد هزار قنات در کشور با توجه به آسیب‌هایی که به قنوات زدیم افزود: قنوات متاسفانه امروز رها شده و حتی به اندازه یک سد کوچک برای قنوات بودجه نداریم.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای توجه بیشتر به قنوات شده، باید این تلاش‌ها ادامه پیدا کند و این موضوع را دنبال می‌کنیم چرا که در بسیاری از مناطق آب مورد نیازشان از قنوات تامین می‌شود.

حجتی با اشاره به مشکلات مطرح شده نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در خصوص همکاری نکردن بانک‌ها برای دادن تسهیلات و وام به کشاورزان اظهار کرد: مشکلاتی که بانک‌ها دارند نیز پیگیری شده و آرام آرام این موضوع نیز در حال حل شدن است.

 وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز با کمک و مصوبه مجلس با تبصره ۱۸ امیدواریم بتوانیم از منابع بانکی برای رفع مشکلات کمک بگیریم.

وی افزود: علاوه بر ۱۸ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار جهاد ۹۵۰میلیارد تومان نیز سهم آورده جهاد کشاورزی بوده که دستمان برای توسعه بخش کشاورزی بازتر می‌شود.

وزیر کشاورزی اظهار داشت: این منابع در اختیار بانکها قرار می‌گیرد و ما نیز آن را دنبال می‌کنیم  که بتوانیم بخشی از مشکلات کشاورزان را حل کنیم.

حجتی گفت:  امسال کشاورزان ما در بخش ‌محصولات باغی به ویژه کشمش نسبت به  سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشتند و این امر برای ما خوشحال کننده است.

وی با بیان اینکه خرید تضمینی یکی از دغدغه‌های ما در بخش محصولات کشاورزی است خاطر نشان کرد:  متاسفانه امروز قیمت تضمینی گندم به یارانه نان گره خورده و یارانه نان نیز به محدودیت منابع دولتی گره خورده ،این امر باعث آسیب به گندم کاران ما می‌شود، ما نیز نگران این امر هستیم  و همه تلاش خود  را برای رفع مشکلات می‌کنیم.

حجتی ادامه داد: هدف ما حرکت به سمت محصولات کم آب بر است، در محصولات چغندر و ذرت دانه‌ای نیز اصلاح الگوی کشت انجام شده است و سعی کرده‌ایم   زمان مناطق کشت را تغییر دهیم.

وی با تاکید به کشت زعفران و گیاهان دارویی به عنوان محصولاتی سود آور و بازار پسند در دنیا گفت: کشت این نوع گیاهان امروز در بازارهای دنیا خواهان زیادی دارد و در دنیا خرید این محصولات اقبال زیادی پیدا کرده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر گیاهان دارویی و کشت زعفران از گذشته تا به امروز جایگاه ویژه‌ای را در دنیا داشته اصافه کرد: کشت این محصولات ارزش افزوده بالایی داشته و باید کشاورزان را به کشت گیاهان دارویی و سود آور تشویق کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه همه مسئولان در نظام جمهوری اسلامی باید در خدمت به نظام و مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند افزود: اگر  به صورت علمی و جهادی حرکت کنیم بی شک مشکلات ما حل می‌شود و می‌توانیم کشورمان را بیبش از گذشته و با کمک هم بسازیم .
برای معیشت منطقه باید اشتغال پایدار و ارزش افزوده ایجاد شود/ توسعه ملایر در گرو  ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری/ استفاده از آبیاری نوین در دستور کار قرار گیرد
 
 
 
 
برای معیشت منطقه باید اشتغال پایدار و ارزش افزوده ایجاد شود/ توسعه ملایر در گرو  ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری/ استفاده از آبیاری نوین در دستور کار قرار گیرد
 
 
برای معیشت منطقه باید اشتغال پایدار و ارزش افزوده ایجاد شود/ توسعه ملایر در گرو  ایجاد صنایع تبدیلی و سرمایه گذاری/ استفاده از آبیاری نوین در دستور کار قرار گیرد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار