داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب نسبت به پاسخگو نبودن برخی مدیران و شهرداران استان فارس در حوزه های مربوطه انتقاد کرد.
کد خبر: ۶۳۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 27 July 2018

تابناک فارس به نقل از زاکر نیور: اگر بپذیریم ناکارآمدی در دیوان‏سالاری اداری محصول یک تفکر یک بعدی فنی-مهندسی است که سالهاست بر بخش آب سایه افکنده است، اکنون نکته قابل تامل این است که اگر مدیران استان فارس در حوزه آب، کشاورزی و محیط زیست نتوانستند از دام بن ‏بست یک دیوان‏سالاری ناکارآمد رهایی یابند، امکان گُذار از بحران آب در زمان بسیار اندک باقی‏مانده تا خالی از سکنه‏ شدن شهرها و روستاهای استان فراهم نخواهد شد. به دور از آن، فروپاشی اجتماعی و کوچ گروهی ناشی از بحران آب بی‎درنگ اتفاق می‏افتد.

 

در همین رابطه داریوش مختاری کارشناس و پژوهشگر حوزه آب در گفتگو با ذاکرنیوز گفت: سال‏هاست بخش آب و کشاورزی توسط مهندسان عمران، زمین ‏شناسان، آبیاری و زهکشی و زراعت و اصلاح نباتات مدیریت می‏ شود. قانون‏ها توسط همین تخصص ‏ها نوشته شده است و مدیران اجرایی نیز از همین تخصص‏ ها برگزیده شده ‏اند. در حوزه ‏های مدیریت شهری نیز، شهرداری‏ ها به طور معمول از این مهندس عمران به مهندس عمران بعدی سپرده شده است. برای نمونه، بررسی‏ها و پیگیری‏ها بازگوکننده این واقعیت است که مدیران شرکت آب و فاضلاب شیراز همچنان بر رویه ‏ها و تصمیم‏ های ناکارآمد و اشتباه پافشاری می‏ کنند و مایل نیستند از اشتباهات انباشته ‏شده که محصول همان تفکر ناکارآمد و یک‏سویه مهندسی هست، پرهیز کنند. تا جایی که از انجام و در دستور کار قرار دادن راهکارهای هشت گانه مدیریت مصرف آب شهری خودداری می‏کنند.

مختاری در ادامه، افزود: بین شعار و عمل تفاوت هست. برای نمونه مجموعه شورای اسلامی شهر و شهردار محترم شیراز بسیار از شهر سبز و اینکه شیرازِ، واقعا همان شیراز پرطراوت باشد سخن می‏گویند ولی در عمل می‏بینیم که طرح ‏های سازه‏ ای در دستور کار ایشان بوده و بقایای باغ‏ های خصوصی شیراز ساعت به ساعت جلوی دیدگان شهروندان تخریب و مجوزهای اضافی برای شهری که بیش از 40000 واحد مسکونی اضافی دارد، صادر می ‏شود. یا اینکه، توسعه چمن ‏کاری در مقیاس 7500 متر مربع در تقاطع معلم در همین تابستان گرم 1397 انجام گرفته است.

برای نمونه دیگر، با اینکه گسترش کشت‏ های گلخانه‏ ای برای برون ‏رفت از بحران آب دارای اهمیت زیادی است ولی یک دستگاه عریض و طویل با بیش از 5000 نفر کارکنان دولتی شامل دستگاه ‏های سازمان جهاد کشاورزی، سازمان تعاون روستایی، شرکت شهرک ‏های گلخانه ‏ای، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان نتوانستند زمینه ایجاد چند هکتار گلخانه را در حدود 4 سال اخیر که این راهکار به طور جدی در دستور کار بوده است، فراهم کنند. در همان حال سازمان تعاون روستایی فارس به جای فراهم‏ کردن زمینه احداث سردخانه در مبادی تولید و با مالکیت بهره ‏برداران، به شدت دچار ناکارآمدی شده است و خرید بخشی از محصول مازاد کشاورزان با قیمت بسیار ارزان شغل اصلی این سازمان شده است.

کارشناس حوزه آب، با بیان اینکه برای برون‏ رفت از پیامدهای بحران آب وقت بسیار تنگ است، یادآور شد سردر و گلوگاه بحران آب استان، تامین آب پایدار شهر شیراز و پس از آن شهرهای بزرگ مرودشت، کازرون و جهرم می‏باشد. واقعیت این است که نمایندگان استان در کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی بخشی از حل مساله بحران آب هستند که لازم است با گذاردن وقت و حوصله کافی، زمینه ‏ی اصلاح قانون‏های یادشده را فراهم کنند. برخی از ناکارآمدی‏های حوزه آب به ویژه در حوزه آبِ کشاورزی مربوط به اشکال ماهوی قانون فرسوده، ناکارآمد و جرم‏زای "توزیع عادلانه آب-مصوب 1361" مربوط می‏شود. از نمایندگان محترم استان فارس در مجلس شورای اسلامی انتظار می‏رود به جای حل مقطعی مشکلات حوزه انتخابیه، دقت بیشتری در انجام اصلاحات قانونی به عمل آورند. پیگیری از برخی نمایندگان محترم شیراز در مجلس نشان از کم‏ حوصلگی و کم‏ دقتی ایشان در انجام اصلاحات قانون‏های حوزه آب دارد.

مختاری در پایان افزود: اکنون هنگام تصمیم ‏های دشوار و حتی تصمیم‏ هایی که به نظر ناممکن می‏باشند، هست. نجات استان فارس از کم ‏آبی و سازگاری با منابع آب باقی‏مانده، نیاز به اصلاح اشتباهات انباشه‏ شده ناشی از سوء مدیریت در سال‏های اخیر دارد که مدیران، شهرداران و نمایندگان محترم مجلس با یک هم‏ افزایی و تلاش فزاینده و حرکت در جهت انجام تصمیم‏های درست و کارآمد می ‏توانند بر انبوه مشکلات چیره شوند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار