کاشت ایستاده یا داربستی انگور، روشی پربازده است که می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف بهینه آب در این بخش، افزایش مقاومت باغات در برابر سرمازدگی و غیره داشته باشد که تنها در ۴۰ هکتار از باغات اجرا شده است.
کد خبر: ۶۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷ 13 July 2015
کاشت ایستاده یا داربستی انگور، روشی پربازده است که می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف بهینه آب در این بخش، افزایش مقاومت باغات در برابر سرمازدگی و غیره داشته باشد که تنها در ۴۰ هکتار از باغات اجرا شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در روش کاشت ایستاده، بوته‌های انگور بر روی سیم‌های داربست هدایت می‌شود که در این روش علاوه بر افزایش مقدار محصول بر اثر بهره‌مندی از نور خورشید، کیفیت و مرغوبیت محصول نیز افزایش یافته و همچنین محصول از آسیب ناشی از بارندگی‌های زودهنگام نیز در امان است.

افزایش ضریب مکانیزاسیون در باغات، کاهش هزینه‌های تولید در روش ایستاده و افزایش میزان عملکرد در واحد سطح از مزایای داربستی کردن باغات است. در این روش برداشت محصول نیز به سهولت انجام می‌شود و هزینه کارگری کاهش می‌یابد.

نکته مهم این است که این باغات به روش قطره‌ای آبیاری می‌شوند که علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی و جلوگیری از هدررفت آب موجب سهولت در آبیاری و مرغوبیت محصول تولیدی نیز می‌شود.

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر در مورد استفاده از این نوع کشت در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: بر این نکته اصرار داریم که انگور باید به صورت ایستاده تربیت و نگهداری شود.

حمید نوری با اشاره به خسارات ناشی از سرمازدگی به باغات ملایر افزود: زمانی که باغدار یاد بگیرد که تاکستان را در ارتفاع از سطح زمین نگاه دارد طبیعتا در فصل بهار آسیبی به آن نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: لازمه این اتفاق این است که هم باغدار ما نسبت به اهمیت این مسئله آگاه شود و هم از نظر مالی برای داربست زدن و غیره حمایت شود.

معاون فنی جهاد کشاورزی ملایر نیز در این رابطه گفت: روش کاشت ایستاده انگور فرهنگی جدید است و معمولا در برابر فرهنگ جدید کمی مقاومت از سوی باغداران وجود دارد.

حجت‌اله مصطفوی با بیان اینکه در ابتدا تنها در 5 هکتار از باغات ملایر از این شیوه استفاده می‌شد که در حال حاضر به 40 هکتار رسیده است، افزود: 15 هکتار از این میزان در سال 94 اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به مزایای این نوع روش کاشت انگور تصریح کرد: بزرگترین مزیت این نوع کشت آن است که به آب کمتری نیاز دارد و با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای در کشت ایستاده می توان مصرف آب را مدیریت کرد.

مصطفوی یکی دیگر از مزیت‌های این نوع روش کشت را تابش آفتاب به هر دو طرف محصول دانست و گفت: این نوع روش کاشت هنوز عمومی نشده است که اگر بتوانیم این نوع کاشت را نیز مانند آبیاری قطره‌ای عمومی کنیم به‌گونه‌ای که مردم خودشان در این زمینه پیشرو باشند، قدم بسیار خوبی برداشته‌ایم.

علی عبادی یکی از مدرسان دانشگاه تهران نیز در نخستین کنفرانس ملی انگور و کشمش دانشگاه ملایر که در شهریورماه 91 برگزار شد ضمن اشاره به بر لزوم استفاده ازآبیاری تحت فشار در تولید انگور تربیت بوته‌ها را یکی از عوامل افزایش عملکرد تولید انگور خواند و گفت: بالا بردن درخت مو به صورت چراغی و استفاده از روش داربستی برای جلوگیری از ضرر و زیان ناشی از بارندگی از جمله روش‌های صحیح در مناطق سردسیر است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار