تنها دو هفته تا تصمیم‌گیری ترامپ درباره موضع دولت آمریکا در قبال برجام باقی مانده است. با تشدید ادعاهای مقامات آمریکایی درباره احتمال خروج آمریکا از برجام سوال مهم این است که تحریم‌هایی که طی دوره‌ای ده سال به مرور بر ایران تحمیل شد و در برجام برداشته شده، با چه سرعتی بازگردانده خواهد شد.
کد خبر: ۵۹۷۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳ 29 April 2018

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نشان داده که هیچ علاقه‌ای به توافق هسته‌ای میان ایران و 5+1 موسوم به  برجام که از اوایل سال 2016 اجرایی شده ندارد و آماده است که این توافق که از دید وی باعث شرمساری دولت آمریکا است را نقض کند. تا 22 اردیبهشت و نهایی شدن تصمیم ترامپ تنها دو هفته باقی مانده و پیش‌بینی آن چه که به وقوع خواهد پیوست راحت نیست. سوال مهم‌تر برای مردم عادی ایران، شاید این باشد که در صورتی که ترامپ تصمیم بگیرد از برجام خارج شود، تحریم‌ها با چه شدت و سرعتی باز خواهند گشت.

به گزارش «تابناک»، ال‌مانیتور در مطلبی در این خصوص نوشته است که در صورتی که در مدت کوتاه باقی مانده آمریکا و اروپا بر سر فرمولی برای حفظ برجام که قاعدتا چارچوبی بر سر طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای و تحریم‌های موشکی و منطقه‌ای علیه ایران را در بر خواهد گرفت، به توافق نرسند، اولین موعد مهم 12 ماه می یا 22 اردیبهشت خواهد بود که بر مبنای تعهدات آمریکا در برجام، دولت این کشور باید تعدادی از تحریم‌های ایران را مجددا تعلیق کند.

اگر ترامپ در 22 اردیبهشت از تمدید تعلیق این بخش از تحریم‌ها خودداری کند آن گاه طبق قوانین تحریمی آمریکا دولت این کشور موظف خواهد بود که کشورهایی که از ایران نفت وارد می‌کنند را تنبیه کند. سخت‌گیری در خصوص تنبیه واردکنندگان نفت از ایران در اختیار دولت آمریکا است و این که برخی از متحدان آمریکا اصرار دارند که به اجرای برجام ادامه دهند، کار را پیچیده خواهد کرد.

طراحی برای مرحله بعد از این تاریخ به مراتب پیچیده‌تر است.

مکانیزم مشخصی برای خروج هر کشور از برجام وجود ندارد. ممکن است دولت آمریکا تحریم‌های نسبتا کم‌اثری علیه ایران وضع کند و ترامپ مدعی شود که به وعده خود در خصوص مخالفت با برجام عمل کرده و در عین حال، ایران و دیگر کشورهای طرف برجام تصمیم بگیرند علی‌رغم کنار رفتن آمریکا به اجرای برجام ادامه دهند. این ساده‌ترین و بی سر و صداترین راه خروج آمریکا از برجام است ولی در سوی دیگر طیف اقداماتی که آمریکا ممکن است در پیش بگیرد، دولت ترامپ می‌تواند تصمیم بگیرد که تحریم‌هایی بسیار سخت علیه ایران وضع کند و حتی به شورای امنیت برود و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را طبق مکانیزمی که هیچ قدرتی توانایی ممانعت از ان را هم نخواهد داشت باز گرداند. این سناریو به منزله مرگ قطعی برجام خواهد بود.

ریچارد گولدبرگ مشاور بنیاد تندروی ضدایرانی «دفاع از دموکراسی‌ها»، که نقش مهمی در طراحی تحریم‌ها علیه ایران در کنگره آمریکا داشته، پاسخ به این سوال که ترامپ واقعا چه در ذهن دارد را بسیار سخت می‌داند. او به ال‌مانیتور گفته است که عبارت «خروج از برجام»، این معنا را به ذهن می‌آورد که ترامپ قصد دارد همه تحریم‌های برداشته شده را باز گرداند و این بدان معنا خواهد بود که کار بعد از 12 می نیز ادامه خواهد یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار