در سال‌های اخیر پیدایش فرصت‌های جدید به منظور توسعه محلی و منطقه‌ای در گرو استفاده از ابزار مهم توسعه صنعتی بوده که یکی از جنبه های مهم این توسعه، شهرک‌های صنعتی است.
کد خبر: ۵۶۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶ 03 February 2018

به گزارش تابناک : با توجه به اهمیت ایجاد توسعه پایدار اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به ویژه ایران، بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال در بخش‌های تولید، خدمات و تجارت مشاغل زیادی ایجاد می‌کنند. اگر این بنگاه‌ها و صنایع در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند از امکانات و خدمات زیربنایی این شهرک‌ها به خوبی استفاده کرده و از زیر ساخت‌های عمومی و مشترک، صرفه‌جویی در ساخت و سازها و تسهیلات و تأسیسات مشترک بهره‌مند می‌شوند.

فعالیت شهرک‌سازی با هدف استقرارسازمان‌دهی شده صنایع و با توجه به مزیت‌های نسبی مناطق در چارچوب راهبردها و سیاست‌های توسعه صنعتی انجام می‌شود که برای هر منطقه در دوران تحول و نوسازی نهادها و بنیادهای اقتصادی اهمیت و جایگاه خاصی دارد که نقش و عملکرد این شهرک‌ها در بهبود وضعیت اقتصادی منطقه روز به روز نمایان‌تر می‌شود.

*شهرک های صنعتی محیطی برای رشد کارآفرینان

«حمید رضا فلاح لاجیمی» دکترای مدیریت صنعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نگاه امروز به سمت مدیریت علمی نیست، اظهار کرد: داشتن افراد توانمند که هم تجربه و هم دانش دارند، در جامعه نیاز است.متاسفانه امروزه خیلی از شرکت ها و صنایع به دنبال استخدام دانشجو نمی روند.افراد باید هم تجربه و هم دانش کافی داشته باشند.

وی افزود: از نگاهی دیگر امروز دانشجوی خروجی آن دانشجویی نیست که توانمند و با مهارت لازم برای شروع کار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به این‌که باید بین منابع اقتصادی با توجه به شرایط  موجود و نیروی انسانی تعامل برقرار شود، گفت: تعامل میان دانشجویان و شرکت‌ها می‌تواند سازنده و در راستای افزایش کارآیی و بهره‌وری شرکت مفید و موثر باشد.

این دکترای مدیریت صنعتی با تاکید بر اینکه تعامل دانشگاه با صنعت، خروجی ملموسی برای شرکت های صنعتی دارد، بیان کرد: ارتباط دانشگاه با یک شرکت صنعتی و ایجاد بهبود در روند مدیریتی آن باعث می شود تا  نیروی انسانی به شرکت دیگر معرفی و این ارتباط به صورت زنجیره ای ادامه یافته و از لحاظ سرمایه ی انسانی و دانشی، خود را ارتقا دهند.

فلاح لاجیمی تصریح کرد: مازندران از لحاظ دارا بودن منابع طبیعی شرایط مساعدی برای شرکت های در حال فعالیت فراهم می کند. شهرک های صنعتی می تواند محیطی برای کار آفرینان و یا کسانی که می خواهند کسب و کار راه اندازی کنند باشد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون وضعیت شهرک های صنعتی در مازندران مساعد نیست، خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی موجود آینده‌ای روشن نمی‌توان برای این واحدهای صنعتی متصور شد. سرمایه انسانی و اقتصادی موجود در شهرک‌ها بدون حمایت دولت در بخش اقتصادی و دادن تسهیلات مساعد نمی‌شود.

*رشد و توسعه شهرک های صنعتی مستلزم نبودن بروکراسی اداری

«محمد سلیمانی ورکی» دکترای پژوهش عملیاتی و مدل‌سازی بازارهای مالی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مجهز بودن شهرک‌های صنعتی به علم و فن‌آوری همراه با تکنولوژی، شبکه‌های محکم اقتصادی را به وجود می آورد و همه این موارد مستلزم  اصلاح قوانین بازارهای اقتصادی است تا شهرک های صنعتی درگیر بروکراسی اداری نشوند.

وی افزود: شهرک‌های صنعتی بنگاه‌های اقتصادی در کشور است و وظیفه آنان این است تا در قسمت تولید، نیازهای جامعه را گرفته، در بخش توسعه تحلیل و بررسی کنند و بعد از تولید به موازات آن بحث توزیع و ارتقای کیفیت را به درستی انجام دهند.

 این دکترای پژوهش عملیاتی و مدل سازی بازار های مالی در ادامه انجام این پروسه را باعث توانمندی بازوهای اقتصادی همراه با شبکه های سخت افزاری دانست و گفت:این روند ماحصل پیشرفت اقتصادی است؛چون از نیاز مردم آمده و با ورود به صنایع مدرن و تولید محصول با کیفیت مطابق نیاز جامعه، تولید علمی شده و رسالت اقتصاد را انجام می دهد.

سلیمانی با اشاره به این‌که زمانی که نیازها در سطح جامعه جمع و برای تولید به بخش صنعت انتقال داده شود زمینه اشتغال‌زایی فراهم می‌شود، خاطرنشان کرد: مانند شرکت کاله در شهرستان آمل که با توجه به ذائقه مردم و براساس تکنولوژی‌ها تولیدات خود را با قیمت مناسب وارد بازار می کند، اینگونه نه تنها بازار را از دست نمی‌دهد بلکه زمینه اشتغال‌زایی بالا و ایجاد رقابت را در سطح منطقه خود داشته است.

وی خاطر نشان کرد: در نظر گرفتن نیاز مردم و تولید با تجهیزات مدرن باعث می‌شود بازار رقابت بالا گرفته و محصول با کیفیت بالاتر تولید شود.

*مشکلات مالی عامل کاهش رونق شهرک های صنعتی

«میلاد هادی‌زاده» دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات دانشگاه مازندران، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی در مازندران دارای امکانات مناسبی بوده اما مشکلات مالی، اعتباری تعداد زیادی از این واحدها را به تعطیلی کشانده و از رونق آن‌ها کاسته است.

وی افزود: امید است با بهبود فرآیند تسهیلات‌دهی به واحدهای صنعتی در سیستم بانکی و در حقیقت با تأمین مالی واحدهای صنعتی مشکلات عدیده این واحدها کاسته و شاهد شکوفایی مجدد آن‌ها در سطح استان باشیم.

کارشناس مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران گفت: مازندران با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی با محوریت گردشگری و کشاورزی مورد توجه است. به‌نظر می‌رسد این توجه یک سویه، پتانسیل بالای صنعتی شدن را در سایه قرار داده است.

هادی‌زاده افزود: مازندران از نظر داشتن نیروی متخصص بومی، با تحصیلات بالا و موقعیت‌های صادراتی توان تبدیل به قطب صنعتی شمال کشور را دارد. در این راستا توجه به بنگاه‌های صنعتی کوچک و متوسط برای حرکت به سمت صنعتی شدن، بهترین راه به نظر می‌رسد.

دانشجوی دکترای مدیریت تولید و عملیات گفت: ایجاد بازارهای سرمایه خاص صنایع کوچک و متوسط، استفاده از توان علمی اساتید و دانش‌آموختگان رشته‌های مرتبط برای مشاوره در زمینه بازاریابی، فنی و مدیریتی قبل از ایجاد صنایع کوچک و متوسط به صنایع بزرگ و مادر در کشور راه کارهایی است که استفاده از آن مفید خواهد بود.

مزیت عمده استقرار در شهرک‌های صنعتی علاوه‌بر تأمین امکانات زیر بنایی به شکل مناسب، توجیه پذیر و اقتصادی این زمینه را فراهم می‌کند تا ضمن حفظ مسائل زیست محیطی با تجمیع واحدهای صنعتی در کنار یکدیگر، زمینه ایجاد همکاری های جدید را میسر و هم‌افزایی واحدهای صنعتی را بیشتر کند. اگر مناطق ویژه صادرات ارتباط تنگاتنگی با صنایع داخلی و شهرک‌های صنعتی داشته باشند ارزش تولیدات داخلی را بالا می‌برند که برای صنایع داخلی موثر است.

 

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار