مدیر شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی قزوین:
مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین از تصویب ممنوعیت استفاده از نمادهای معماری رومی در راستای تقویت جایگاه هویت معماری بومی قزوین در کمیته سیما و منظر شهری استان خبر داد.
کد خبر: ۵۴۲۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶ 24 December 2017
محسن اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در قزوین از تصویب ممنوعیت استفاده از نمادهای معماری رومی در راستای تقویت جایگاه هویت معماری بومی قزوین در کمیته سیما و منظر شهری استان خبر داد و اظهار داشت: این اقدام ماحصل یک کار جمعی، کارشناسی و تحقیقی، با استفاده از ظرفیت تخصص‌های مختلف سازه‌ای، معماری، شهرسازی و سایر گرایش‌ها است.

وی افزود: این اقدام در آغاز با بررسی نماهای ساختمانی شهر روم با توجه به انتصاب این‌گونه نماها به نمای رومی آغاز شد و سپس به ارزیابی نماهای ساخته شده در سطح شهر قزوین و آسیب شناسی تقلید نامناسب از آن‌ها پرداخته شده است.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: در این راستا اداره‌کل راه و شهرسازی ضمن تهیه دستورالعمل اجرایی نما و منظر شهری قزوین، استعلاماتی از شورای فنی استان، کمیته نظارت عالیه، مدیریت فنی و اجرایی این اداره‌کل، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته است.

اسماعیلی عنوان کرد: در ادامه گزارشات رسیده از دستگاه‌های فوق، ارزیابی شده و پس از جمع‌بندی در جلسه کمیته سیما و منظر شهری مطرح شد.

این مسؤول گفت: موضوعات ارائه شده از منظر معماری و شهرسازی، فرهنگی و اجتماعی، زیست محیطی، سازه‌ای و دیگر زوایای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جمع‌بندی نظرات اعضای کمیته سیما و منظر شهری، ممنوعیت استفاده از مفاهیم معماری رومی همچوم سنتوری و گنبد و تأکید بر استفاده هدایت شده از سرستون، مجسمه و قوس منطبق بر معماری ایرانی اسلامی مصوب شد.

مدیر شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین خاطر نشان کرد: این مصوبه با تأکید بر موضوع رعایت ایمنی و اجرای دستورالعمل سازه‌ای نماهای ساختمانی ابلاغی سازمان برنامه و بودجه کشور در دهم مهر ماه سال گذشته به خصوص با توجه به زلزله اخیر کرمانشاه و خسارات جانی و مالی ریزش الحاقات نمای ساختمان‌ها و نه سازه مورد موافقت اعضای جلسه قرار گرفت.

اسماعیلی یادآور شد: در ادامه ابلاغ دستورالعمل اجرایی نما و منظر شهری قزوین، اجرای صحیح جزئیات و استفاده از مصالح استاندارد، اعمال محدودیت در پیش‌آمدگی نماهای سنگی، حذف مفاهیم معماری روم و ممنوعیت استفاده از آن، ممنوعیت کاربرد سنگ در طبقات بالای چهارم مسکونی و غیره تصویب و مراتب جهت تصویب نهایی به کمیسیون ماده پنج احاله شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار