رئیس محیط زیست اسدآباد با تأکید بر احیای کامل تالاب پیرسلمان، گفت: به زودی این تالاب در لیست کنوانسیون تالاب‌های رامسر ثبت می‌شود.
کد خبر: ۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱ 15 February 2015
رئیس محیط زیست اسدآباد با تأکید بر احیای کامل تالاب پیرسلمان، گفت: به زودی این تالاب در لیست کنوانسیون تالاب‌های رامسر ثبت می‌شود.

رامین رمضانی در گفت‌وگو با  فارس ، یکی از مقوله‌های مهم در محیط زیست را وجود تالاب‌ها خواند و اظهار کرد: تالاب پیرسلمان، یکی از تالاب‌های زیبا، متنوع و منحصر به فرد استان همدان است.

وی با بیان اینکه تالاب پیرسلمان در 24 کیلومتری جنوب غرب اسدآباد واقع شده است، گفت: این تالاب به لحاظ داشتن آب و هوای مناسب و همچنین قرار گرفتن آن در کنار آستان امام‌زاده پیرسلمان جزء مکان‌های گردشگری، تفریحی و زیارتی محسوب می‌شود.

تالاب پیرسلمان اسدآباد تنها تالاب زنده استان همدان

رئیس محیط زیست اسدآباد با اشاره به اینکه تالاب پیرسلمان از طریق سه چشمه جوشان زیرزمینی آبگیری می‌شده و آب وسیعی داشته است، تصریح کرد: این تالاب هر ساله در فصول گرم دچار خشکسالی شده و موجب از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین مهاجرت همیشگی پرندگان از این تالاب می‌شد.

وی ادامه داد: برای احیای تالاب پیرسلمان در ایام گرم سال نیاز به جمع‌آوری آب در آن داشتیم که با ایجاد آب‌بند موفق شدیم در فصل تابستان آب را در تالاب محصور کنیم.

رمضانی وجود آب همیشگی در سفره‌های زیرزمینی، کاهش و تعدیل دمای هوا را از اثرات آبگیری تالاب دانست و گفت: این امر موجب باز شدن حفره سفره‌های زیرزمینی در طول سال می‌‎شود، همچنین این امر منجر به برخورداری منطقه از رطوبت نسبتاً بالاتری خواهد شد زیرا رطوبت بالا در بخش کشاورزی نیز مثمرمثمر است.

وی در ادامه با بیان اینکه آبگیری همیشگی این تالاب موجب استقبال گردشگران و درآمدزایی برای مردم این منطقه می‌شود، خاطرنشان کرد: باید مردم با حفظ این تالاب موجب توسعه و احیای آن شوند.

رئیس محیط زیست اسدآباد گفت: در صورت تخصیص اعتبار در سال آینده وسعت تالاب را افزایش می‌دهیم و ارتفاع این آب‌بند را نیز بیشتر خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تکمیل احیای وضعیت کنونی تالاب پیرسلمان، این تالاب در لیست تالاب‌های کنوانسیون رامسر قرار می‌گیرد و افتخاری بزرگ برای شهرستان خواهد بود.

رمضانی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله اداره حفاظت محیط زیست اسدآباد، گفت: در بخش نظارت و پایش تعداد 32 مورد اخطاریه برای رفع آلایندگی واحدهای صنعتی، خدماتی آلاینده، تعیین و بازرسی محل دفن زباله در سطح شهر و روستا صادر شده است.

وی با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون تعداد 20 مورد اخطاریه در زمینه خوداظهاری پسماند و خروجی پساب و ذرات گرد و غبار در شهرستان صادر شده، تصریح کرد: تعداد 240 مورد پایش واحدهای صنعتی و خدماتی، صدور سه مورد اخطاریه در زمینه سیستم آنلاین، هفت مورد برنامه عملیات پسماند اخذ شده از واحدها از دیگر فعالیت‌های این اداره در طی یک سال گذشته است.

کشف 4 قبضه سلاح غیر مجاز و دستگیری 22 متخلف

رئیس محیط زیست اسدآباد افزود: در بخش آزمایشگاهی 62 مورد آنالیز از خروجی پساب واحدها و حوضه‌های آبخیز و 14 فاکتور سنجش از لحاظ فیزیکی و شیمیایی انجام شده است.

وی با بیان اینکه یک مورد مجوز برای مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین صادر شده است، تصریح کرد: تعداد 6 مورد کالیبراسیون دستگاه‌های آزمایشگاهی و دو مورد آنالیز در قالب خوداظهاری انجام شده است.

رمضانی تأکید کرد: در بخش محیط زیست انسانی 46 مورد مجوز در مرحله استقرار و توسعه واحدهای صنعتی و خدماتی، هفت مورد مجوز در مرحله بهره‌برداری واحدهای صنعتی و خدماتی صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه طی بهمن ماه سال گذشته تاکنون چهار قبضه سلاح غیر مجاز کشف شده است، خاطرنشان کرد: در این زمینه 22 متخلف دستگیر شدند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار