مدیرکل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: متاسفانه در گذشته نام های نامتعارفی برای دختران و پسران ایرانی انتخاب می شد که امروز دیگر این اسامی در ثبت احوال ثبت نمی شوند.
کد خبر: ۴۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷ 16 June 2015
محسن اسماعیلی افزود: در گذشته اسامی مانند انجمن، اصناف، انقلاب، شربت، شرکت، شاه ماه، شاه لار و شاهوردی برای پسران ایرانی استفاده می شد و افرادی که این نام ها را داشته باشند می توانند با مراجعه به ثبت احوال در سریع ترین زمان نسبت به تغییر نام خود اقدام کنند.

وی اظهار داشت: همچنین در گذشته نام هایی مانند آفت، عذاب، نوشابه، کلوچه، تماشا، تعارف، گل خیر، گنجه، گل نبات، ماه پرست، ماه سلطان و مریخ نامگذاری می شد که بسیاری از این افراد تمایل زیادی برای تغییر نام خود دارند و هیچ ممانعتی برای این تغییر اسامی نیست.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین اسامی متروک یا کمتر استفاده شده مانند خاور، کشور و بختیار نیز قابل تغییر است و می توانند به اسامی با فراوانی بالا تبدیل شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع اسامی که فراوانی آنها زیر 500 اسم باشد، قابل تغییر است و در پنج سال گذشته اقداماتی جدی برای این موضوع صورت گرفته است.

مدیرکل امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت: صلاحیت تغییر نام هایی که دارای معنی خوب نباشد و بد معنی و مغایر با جنس باشد، با سازمان ثبت احوال کشور است.

وی اظهار داشت: در مجموع سه هزار و 700 اسم برای پسران و سه هزار و 700 اسم نیز برای دختران جهت تغییر نام خود وجود دارد و می توانند از طریق هیات حل اختلاف اقدام به تغییر نام خود کنند.

اسماعیلی افزود: بیشترین تغییر اسامی در پنج سال گذشته بیشتر تغییر اسامی با فراوانی کم به اسامی ایرانی اسلامی با فراوانی بالا است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین براساس آمار، به طور میانگین سالانه 25 هزار نام در هیات های حل اختلاف و براساس دستورالعمل تغییر نام در ادارات ثبت احوال تغییر می کند.

اسماعیلی با بیان اینکه تغییر نام در هیات های حل اختلاف دو تا سه روز زمان می برد، ادامه داد: همچنین تغییر نام در ادارات ثبت احوال در استان های مختلف کشور نیز 20 روز تا یک ماه زمان نیاز دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار