آتش همچنان دارد می تازد و اندک افرادی که سعی می کنند از پیشروی بیش از 50 هکتاری آن جلوگیری کنندتمام شبانه روز گذشته را تلاش کرده اند ولی باید پذیرفت راه مبارزه با آتش ، امکانات و تجهیزات مدرن است و نه شاخ و برگ درختان و بیل و کلنگ هایی که دیگر در دستان صاحبانشان رمقی نمی بینند.
کد خبر: ۴۳۹۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱ 11 June 2017

همه ساله با فرارسیدن فصل گرما شاهد آتش سوزی های عمد و غیر عمدی زیادی در استان ایلام و سایر نقاط کشور هستیم که بدون درنظرگرفتن انگیزه وعلل مسببان آنها، نبود امکانات و بی تدبیری دستگاه های مرتبط به شدت محسوس است .

به گزارش تابناک ایلام از بدره ،کوه کلگه یا سیه پیر واقع در بخش هندمینی شهرستان بدره از ساعت 13 عصر روز شنبه در آتش می سوزدو ناباورانه عرصه های منابع طبیعی و درختان بلوط به جای مانده از خشکسالی و حشرات چوبخوار را درکام خود فرو می برد.

گوچه ساعت 23 شب گذشته مهرداد کریمی بخشدار هندمینی از مهار اولیه کانونهای مهم آتش خبر دادامام متاسفانه شاهد هستیم که این عرصه ها هنوز دارند می سوزند و معدود نیروهای اداره منابع طبیعی شهرستان و مردمی که برای کمک آمده اند هم کاری از پیش نمی برند.

بخشدار هندمینی در ساعات پایانی دیشب به خبرنگار ما گفت :با توجه به وضعیت توپوگرافی منطقه ،صعب العبور بودن ،وزش باد و با توجه به ماه مبارک رمضان و روزه دار بودن افرادی که به منظور کمک به مهار آتش سوزی حضور یافته بودند تلاش و از خودگذشتی فراوانی صورت گرفت ولی بر اساس برآوردهای اولیه میزان 20 هکتاراز عرصه های طبیعی و جنگلی دستخوش آتش سوزی شده است .

کریمی اضافه کرد: علت حادثه در دست بررسی است وبا توجه به شدت و وسعت حادثه و محل آن که مشرف بر دریاچه و سد سیمره است مراقبت وکنترل منطقه به منظور پایش و پیشگیری از بروز مجدد آتش سوزی در دستور کار است .

اما علیرغم تلاش نیروهای معدودی که برای جلوگیری از فوران مجدد آتش و شعله ور شدن آن در کوههای محل وقوع آتش سوزی حاضر بودندمتاسفانه باز هم شعله های آتش زبانه کشیده و به گفته کامبیز منصوری مسئول اداره منابع طبیعی شهرستان چیزی در حدود 50 هکتار را در بر گرفته است .

کامبیز منصوری افزود:وسعت محل آتش سوزی زیاد بوده که با توجه به کوهستانی بودن و صعب العبور بودن آن تلاش های صورت گرفته با کندی به نتیجه رسیده است .

کلگه مشرف بر دریاچه سد سیمره بوده و حوزه جنوبی آن را در بر گرفته است .بیش از 80 درصد از مساحت شهرستان بدره را عرصه های منابع طبیعی مانند جنگل و مرتع تشکیل داده است که سطحی حدود 35 تا 40 هزار هکتاری جنگل های عمدتا بلوط آن ، یکی از زیباترین مناطق جنگلی را بوجود آورده است .

انتظار اینکه چند نفر با کهنه پارچه و شاخ و برگ درختان به جنگ آتش سوزان مراتعی بروند که با وزش باد هر لحظه بر شدت آن افزوده می شود در دنیای مدرن امروز به طنز بیشتر شبیه است تا واقعیت .دیدن صحنه های از خود گذشتگی و تلاش جانفرسای نیروهای اداره منابع طبیعی و مردم عادی شعف انگیز است و غیرت و اراده همیشگی آنان را به نمایش می گذارداما مسئولین استانهایی چون ایلام که دارای عرصه های ماندگار جنگلی و طبیعی هستند و هرساله هم در معرض این گونه خطرات هستند بایدبه فکر راه حل هایی مناسب برای کنترل این گونه مسائل باشند.

استفاده از هلی کوپترو نیروهای فراوان آموزش دیده و مجرب می تواند در این زمانها به کمک آمده و با سرعت و دقت بیشتری از نابودی جنگل های تکرار نشدنی زاگرس جلوگیری نمایند.

آتش همچنان دارد می تازد و اندک افرادی که سعی می کنند از پیشروی بیش از 50 هکتاری آن جلوگیری کنندتمام شبانه روز گذشته را تلاش کرده اند ولی باید پذیرفت راه مبارزه با آتش ، امکانات و تجهیزات مدرن است و نه شاخ و برگ درختان و بیل و کلنگ هایی که دیگر در دستان صاحبانشان رمقی نمی بینند.

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
طبیعت دوست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
دوست خوبم درحدودکمتراز300هکتارطعمه حریق شده محدوده شهرک صنعتی بدره 15هکتاره این محدوده ازطرف بانهلان تانزدیک چشمه شیرین کاملا سوخته
طبیعتیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
حتما مسول عزیز یه چیزی میدونه که میگه 20 یا 50 ولی مهم درختان بلوط بودن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
به همان گناهی جوانها حالا دارند دران می سوزند ...بیکاری ..فقر ....بیماری.....اعتیاد .........ووو بیگناهان می سوزنند نه گهنه کاران مثل جنگل هها
كيوان م
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
با توجه به اينكه مى شود گمانه زنى كرد در فصل گرما آتشه سوزى ها اتفاق مى افتد مى شود پيشگيرى شود و مرتب جنگل هاى مربوطه آب يارى شوند و ارتفاعات هم كه غير قابل دسترسى است با هلى كوپتر آب فشانى كنند ، و در مدت گرما كنترول شود، البته اگر مخازن آب كافى وجود داشته باشد با لوله كشى و فواره اسپرينگلر با نيروى انسانى كم مى توانند اين كار را انجام دهند ، البته با اين كار وحش آنجا هم رونق خواهد گرفت كه زيبايي خودش را خواهد داشت، با سرمايه گذارى درست از مالياتها مى توانيد اين كار را انجام دهيد و حتى باعث رونق توريست هم بشويد ،
هميشه در يك ديد باز و منطقى أفق خوبى را مى توانيد ببينيد ،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
به گناه مسجد سلیمانیها
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
بگذارید مسئولین آسوده باشند چند وجب جنگل اینقدر ارزش نداره که خاطر مسئولین مکدر گردد
کلگه در حالی سوخت که فاصله آب و آتش تنها به پهنای میز مسئولین بود سهم بلوطهایی که رشد آنها سالیان سال به طول می انجامد از میلیونها متر مکعب آب ذخیره ای که رشته کوه کلگه آن را مهار کرده هیچ بود و بس کاش سهم ایلام از آن همه اختلاس بابک جان فقط یه هواپیمای آبپاش بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار