علی لاریجانی با تکرار ریاستش بر مجلس شورای اسلامی ، لابی پرقدرت خود در کسب رای از نمایندگان مردم در مجلس را به رخ کشید تا یکبار دیگر پرسش های متعدد اذهان عمومی در مورد این قدرت پنهان وی وکسب آرااز تمام طیف های سیاسی رخ نشان دهد
کد خبر: ۴۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶ 01 June 2017
تابناک ایلام جمال دارابی؛ ریاست مجلس شورای اسلامی جایگاهی است که مطابق آیین نامه داخلی مجلس برای مدت یکسال از بین نمایندگان مجلس انتخاب می گرددو البته تکرار چند باره این انتخاب بلامانع است.جایگاهی که علی لاریجانی در دوره های هشتم و نهم مجلس در دو دوره چهار ساله متوالی برآن تکیه داشت و برای دومین سال از مجلس دهم نیز آن را حفظ کرد.

وی که مسئولیت های انتصابی مهمی چون رئیس سازمان صدا و سیما و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور را در کارنامه خود دارددر انتخابات ریاست جمهوری دوره ششم کاندیدا شدکه فقط با کسب کمتر از درصد آرا در بین هفت نامزد رتبه ششم را کسب کرد .

نقطه عطف بازی خوانی و  لابی پرتوان علی لاریجانی در ابتدای مجلس دهم بود که علیرغم همه تلاش های اصلاح طلبان برای ریاست محمد رضا عارف بر مجلس ،که به نوعی  جایگزین معامله او با حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود ، براو غلبه کردو بر مسند مهم خود باقی ماند.

صحبت های مطرح شده در رسانه ها قبل از رای گیری امسال ریاست مجلس ، نشان از داد و ستد ها و لابی گر هایی داشت که حتی در خانه ملت هم وجود داردو منتخبان مردم باید به سوالات اذهان عمومی در مورد این لابی ها و نقش آنان در مسائل کلان مملکت پاسخ دهند.

صحبت از توانایی یا ناتوانی علی لاریجانی بر مسند ریاست مجلس نیست ولی افکار زیادی در جامعه بدنبال این پاسخ هستندکه چطور در ادوار مختلف و با تفکرات گوناگون ،لابی و چانه زنی لاریجانی برنده شده است ؟

شکست عاجزانه عارف در انتخابات سال گذشته که به نوعی خود را آماده ریاست بر مجلس کرده بود بحث هایی در خصوص چرخش برخی نمایندگان به نفع لاریجانی داشت ،گرچه آن نمایندگان با لیست رای امید در حوزه های انتخابی شان برنده انتخابات شده بودند.

معامله ای که ابقای پزشکیان و مطهری را به ادامه ریاست لاریجانی منجر کرد بر چه اصلی استوار بوده است ؟ خط و نشان پزشکیان برای کرسی ریاست مجلس  با چه هدفی و کسب چه امتیازی از لاریجانی صورت گرفته است ؟

اصلاح طلبان مجلس دهم که مدعی هستند بیشترین تعداد نماینده در مجلس را دارندچرا باز هم به تفکر و مهره چینی لاریجانی باختند و به نیابت او خرسند و راضی شدند؟امری که شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان بر آن صحه گذاشت .

گرچه در نگاه فنی ،انتخاب ریاست مجلس با رای گیری مخفی و در فضایی آزاد صورت گرفته است اما از آنجا که نمایندگان مختلف در روزهای پیش از رای گیری به برخی موارد عارض شده و از چانه زنی ها و لابی گری ها سخن راندند،نتیجه اینگونه رای گیری ها بیشتر به انتصاب شبیه است تا انتخاب و آرای نمایندگان فقط به مثابه امضاو مهر تاییدی بر این انتصاب است .

نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتخب تک تک جامعه ایرانی از هر قشر و گروهی هستندو برای تصمیم گیری های مهم نظام اسلامی در خانه ملت گرد هم آمده اند و باید به سوگند هایشان پایبند بوده و از تن دادن به بازی های سیاسی برای منافع شخصی و گروهی بپرهیزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار