رئیس شوراهای حل اختلاف کشور ابراز امیدواری کرد قانون جدید شوراهای حل اختلاف از شهریور ماه اجرا شود.
کد خبر: ۴۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶ 02 June 2015

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمد مهدی احمدی میانجی در جلسه تجلیل از تلاشگران صلح و سازش تصریح کرد: تمام مسائل و مشکلات موجود در شوراهای حل اختلاف رصد شده و گزارش می شود.

وی افزود: ما به همه مشکلات واقف هستیم و تمام سعی و تلاش بر آن است تا حدودی از این مشکلات کاسته شود.

رئیس شوراهای حل اختلاف کشور تاکید کرد: در این راستا طبق قانون جدید که امیدوارم از شهریور ماه به حالت اجرایی در بیاید قرار شده است که از سهمیه استخدامی های دادگستری ۲۰ درصد به اعضای شوراهای حل اختلاف اختصاص داده شود.

به گفته احمدی میانجی در مورد حق الزحمه کارکنان اعضای شوراهای حل اختلاف تلاش می شود تا حداقل حقوق به آنان پرداخت شود تا بدین ترتیب از گوشه ای از زحمات آنان قد دانی شود.

وی به ارزش و قداست کار در شوراهای حل اختلاف اشاره کرد و افزود: بی شک اجر و پاداش اصلاح بین امور مردم با پاداش و دستمزدهای دنیوی قابل مقایسه نیست و فقط اجر اخروی پروردگار متعال می تواند این زحمات را جبران کند.

توجه به نیازمندی های شوراهای حل اختلاف

در این مراسم رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز تصریح کرد: بررسی عملکردها نشان دهنده این است که شوراهای حل اختلاف استان توفیقات خوبی را در راستای حل و فصل اختلافات از طریق صلح و سازش به دست آورده است.

حجت الاسلام محمد علی قاصدی معتقد است این موفقیت به دلیل اینکه این استان از اولین استان هایی است که شورای حل اختلاف فعالیت خود را آغاز کرده و نیز با عنایت به ولایی و حسینی بودن مردم این استان دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه اختلاف و درگیری با توجه به اقتضای زمان و جامعه اجتناب ناپذیر است تصریح کرد:  وجه تمایز در رفع این اختلاف ها از سوی شوراهای اختلاف و صدور حکم دادگاهها در این است که وقتی اختلافی از سوی شوراهای حل اختلاف با صلح وسازش مختومه می شود دیگر هیچ گونه کینه و کدورتی در بین افراد نمی ماند و اختلافات به خوبی حل و فصل می گردد.

رئیس کل دادگستری استان خواستار تأمین نیازمندی های اعضای شوراهای حل اختلاف و مشخص شدن جایگاه و خواسته های اعضا شورهای حل اختلاف استان شد تا با آسودگی و فراغت در ایجاد صلح و سازش بیش از پیش موفق عمل کند.

اخلاق اسلامی ترویج شود

همچنین نماینده ولی فقیه در استان  ضمن اشاره به منابع غنی اسلام در ایجاد فرهنگ صلح وسازش گفت: انسان های مصلح که همواره در اصلاح امور مسلمین فعالیت می نمایند در نزد پروردگار متعال گرامی هستند و خداوند به خاطر آنان بلا را از آن منطقه دور می کند.

حجت الاسلام سید حسن عاملی با اشاره به آمار بالای ورودی پرونده ها به دادگستری افزود: این حجم پرونده ها نشان می دهد که نهادهای فعال فرهنگی بایستی بیش از پیش و با برنامه ریزی جامع نسبت به فرهنگ سازی در جامعه اقدام نمایند.

وی افزود: چرا که همواره دین اسلام تأکید کرده است که ترویج اخلاق اسلامی در کاهش جرائم بسیار موثرتر از جبر و برخوردهای قانونی به منظور مقابله با جرائم است.

در این مراسم رئیس شوراهای حل اختلاف استان نیز با ارائه گزارشی از عملکرد شورهای حل اختلاف استان گفت: از اقدامات مهم شوراهای حل اختلاف در سال ۱۳۹۳ و دوماهه سال جاری حل و فصل پنج فقره پرونده قصاص است.

ایجاد واحد رفاه برای شوراها

نصرت حسن زاده تصریح کرد: این پرونده ها با تلاش و کوشش اعضای شورای حل اختلاف با صلح و سازش مختومه شده است.

وی اضافه کرد: این استان در زمینه تشکیل و راه اندازی اداره رسیدگی به شکایات مردمی اولین استان در سطح کشور است که به منظور ارائه خدمت رسانی بهتر به مردم راه اندازی شده است.

رئیس شوراهای حل اختلاف استان تاکید دارد که اجرای موفق و کارشناسی شده ساماندهی شعب شهری و روستایی، کسب رتبه های برتر کشوری در سال های اخیر و علی الخصوص سال ۱۳۹۳ شورهای حل اختلاف اردبیل در زمینه آموزش، ساماندهی قضات شورا و راه اندازی سیستم cms در کلیه شعب شوراهای حل اختلاف استان از دیگر اقدامات شاخص است.

حسن زاده تصریح کرد: در عین حال تشکیل شعب ویژه تخصصی، تشکیل کمسیون اداری و قضایی شوراها، احیاء واحد ارشاد و معاضدت قضایی در ساختمان مرکزی شوراهای حل اختلاف استان، ایجاد واحد رفاه برای شوراهای حل اختلاف استان از برنامه های شوراهای حل اختلاف استان بوده است.

به گفته این مسئول شوراهای حل اختلاف استان هم اکنون با ۷۶ شعب شهری و ۱۴ شعب روستایی فعالیت دارد و تاکنون به ۶۳۶ هزار و ۷۱۳ فقره پرونده رسیدگی کرده است.

وی  تقویت واحدهای فرهنگی شوراهای حل اختلاف، برگزاری جشنواره آراء برتر صادره از سوی قضات شورا، مکانیزه نمودن کلیه مراحل رسیدگی در شورا، تقویت برنامه های آموزشی و برگزاری آموزشهای کارگاهی و تعمیم و ایجاد شعب تخصصی در سایر حوزها را از برنامه آتی شورا ذکر کرد.

در پایان این مراسم از ۴۳ نفر از برگزیدگان شوراهای حل اختلاف استان تجلیل شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار