بررسی صلاحیت نامزدهای شوراهای شهر و روستا به مرحله نهایی رسید و صلاحیت نامزدها به آنها اعلام و به طور رسمی تبلیغات آنها از فردا (پنجشنبه) در سرتاسر کشور آغاز می شود.
کد خبر: ۴۲۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۵ 10 May 2017
ثبت نام از نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از 30 اسفند 1395 تا 6 فرودین 1396 انجام شد و پس از بررسی های انجام شده از سوی هیات های نظارت این نتایج به آنها اعلام و به طور رسمی تبلیغات نیز از فردا آغاز خواهد شد. 
زمان تبلیغات این دوره بر حسب ماده 90 قانون و ماده 62 آیین نامه انتخابات طبق برنامه زمانبندی از21اردیبهشت 96تا 27اردیبهشت به مدت 7روز خواهد بود و یک روز قبل از روز رای گیری یعنی 8 صبح روز 28 اردیبهشت ماه تبلیغات ممنوع خواهد بود .
در دوره گذشته، شوراها 126هزار و 153کرسی داشت که با احتساب 81 هزار و 434 عضو جانشین (علی‌البدل) روی ‌هم ‌رفته 207هزار و 587 کرسی می‌شود. 
براساس آخرین مصوبه مجلس شورای اسلامی(سال 1395)و تایید شورای نگهبان، تعداد اعضای شورای اسلامی شهرها کاهش یافت، به موجب مصوبه مجلس ایران، تعداد اعضای اصلی و علی‌البدل شورای شهر به شرح ذیل است:
بر این اساس تعداد اعضای اصلی، شورای شهرهایی که جمعیت آنها تا 50 هزارنفر است 5 نفر و تعداد اعضای علی‌البدل 3 نفر تعیین شد. 
تعداد اعضای اصلی شورای شهرهایی که جمعیت آنها بین 50 هزار تا 200 هزار نفر است 7 نفر و تعداد اعضای علی‌البدل 5 نفر، تعداد اعضای شورای شهرهایی که جمعیت آنها بین 200 هزار تا 500 هزار نفر است 9 نفر و تعداد اعضای علی‌البدل هم 6 نفر، تعداد اعضای شورای شهرهایی که جمعیت آنها بین 500 هزار تا یک میلیون نفر است 11 نفر و تعداد اعضای علی‌البدل هم 7 نفر تعیین شد. 
اعضای شورای شهرها با جمعیت یک‌میلیون نفر تا 2 میلیون نفر 13 نفر عضو اصلی و 8 نفر عضو علی‌البدل، همچنین شهرهای با جمعیت بیش از 2 میلیون نفر، 15 نفر عضو اصلی و 10 نفر عضو علی‌البدل خواهد داشت. 
بر اساس گزارش شورای عالی استان ها، تعداد اعضای شورای شهر تهران هم از 31 نفر حال حاضر، به 21 نفر در دوره پنجم کاهش خواهد یافت.

**ضرورت رعایت قانون و اخلاق در تبلیغات انتخابات 
کارشناسان می گویند ضرورت دارد که در انجام تبلیغات انتخابات در چارچوب اخلاق و قانون حرکت کرد تا ضریب سلامت انتخابات و امنیت روانی جامعه افزایش یابد و در این بین وظیفه خطیری که بر دوش نامزدها، ستادهای تبلیغاتی، رسانه ها و همه مجریان و ناظران انتخاباتی است. بداخلاقی های انتخاباتی در قالب بد اخلاقی های سیاسی و اجتماعی زمان انتخابات بستر بهتری می یابند.
این کارشناسان می افزایند این بداخلاقی ها خود را در قالب هایی چون دروغگویی، شایعه سازی، اتهام زنی، تخریب افراد نشان می دهند، گاهی این مسایل فقط خود نامزد را مورد هجوم قرار می دهد و گاهی هم حزب یا جریان فکری و اندیشه ای که افراد به آن وابسته هستند را درگیر می کند.
یک کارشناس می گوید بد اخلاقی های انتخاباتی که بسیاری از آنها شاید کارشناسی نباشد این گونه مطرح شود ،نه تنها در معرفی و تبلیغات افراد موثر نیست ،بلکه با هدف از رده خارج کردن رقبا انجام می شود و بیشترین تاثیر را در تصمیم گیری افراد عام در جامعه دارند و متاسفانه عوام هم بر اساس ظواهر به نتیجه می رسند و این امر می تواند به عنوان بزرگترین آفت انتخاباتی مطرح شود.
وی افزود: آفتی که در انتخاب افراد اصلح ،متخصص و دلسوز تاثیر می گذارد موجب می شود انتخاب افراد بخصوص در شورای شهر و روستا با لحاظ تعصبات خاص منطقه ای ،قومی و قبیله منجر شود و کرسی های شوراها با کمترین حضور متخصصان بسته شود و در نهایت هم برون داد آن ترکیب نامطلوب شوراها خواهد شد .
این کارشناس اظهار کرد با توجه به وظایف متعددی که برای شوراهای شهر و روستا بر اساس قانون اساسی تعریف شده ،این ترکیب نامطلوب توان ،دانش و تخصص در حوزه های مختلف شهری و روستایی در اداره شهر و روستا را نداشته باشند و در نتیجه کار، شورایی ناکارآمد و ناتوان خواهد بود که نمی تواند از حقوق مردم دفاع کند و بهترین تصمیم را برای شهر یا روستا بگیرد و درنتیجه شورایی می شود فقط در اختیار شهرداری ها و دهیاری ها .
وی گفت: اکنون که درآستانه پنجمین دوره انتخابات شوراها قرار داریم و مردم هم چهار دوره مدیریت شهری و محلی را با حضور این افراد تجربه کرده اند،ضرورت دارد که در انتخاب این افراد نهایت دقت را داشته باشند وانتخابی بر اساس آگاهی داشته باشند زمام امور اداره محل زندگی خود را به افرادی با تجربه و متخصص و دلسوز بسپارند .
تبلیغات شوراهای شهر و روستا بیشتر در قالب تبلیغات محلی انجام می شود و در روستا و شهر های کوچک که مردم یکدیگر را بیشتر می شناسند ،بسیار راحت تر است و شاید هم هزینه های زیادی را به نامزد ها تحمیل نکند،اما در شهرهای بزرگ و کلان شهر ها بخصوص در تهران و به ویژه اینکه با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود، تبلیغات انتخابات شوراها کمی دشوارتر است و مردم هم برای شناخت دچار اشکالاتی می شوند و نتوانند به راحتی به شناخت برسند و براین اساس دراین شهرها و مراکزاستان ها بیشتر لیست های ائتلافی شکل می گیرد و هرکس براساس سلایق اجتماعی ، سیاسی و جناحی خود به رای می دهد . با همه این موارد بازهم تبلیغات در هر قالبی که باشد ،لازم است در چار چوب قانون باشد و الزام آور است.

** مسئولان بدون پیروی از شخص یا جناح خاصی، مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنند 
نائب رئیس شورای عالی استان ها گفت :مسئولان بدون پیروی از شخص یا جناح خاصی، مردم را برای حضور حداکثری در انتخابات تشویق کنند. 
فیروز آقائی افزود: باید با شناخت ملاک‌ها و کارنامه دادن به نامزدها، مردم را به سوی انتخاب اصلح سوق دهیم و بیشترین رای ما نیز به افراد اصلح باشد.
وی تاکید کرد : ما باید به عنوان یک شهروند ایرانی و به خاطر سربلندی ایران اسلامی با هر سلیقه و هر گرایش به پای صندوق های رای حاضر شویم؛ چرا که حضور حداکثری در انتخابات و انتخاب اصلح از مهم‌ترین معیارهای انتخابات در کشور است.
نائب رئیس شورای عالی استان ها افزود: هر کس که قدم به عرصه انتخابات نهاده برای ما محترم است و تعلقات سیاسی افراد در برگزاری انتخابات برای ما یکسان است و به عنوان امانتدار رای مردم تفاوتی از این منظر در نامزدها نمی بینیم، بنابراین باید از این جهت که همه ما امانتدار رای مردم هستیم بکوشیم و ذهنیت جامعه را به این سمت سوق دهیم.
آقائی اضافه کرد : نگاه ما به انتخابات، نگاهی مبتنی بر خواست مردم است و مردم را نیز در طیف، گروه و یا جناح خاصی خلاصه نمی کنیم، بلکه همه جامعه و سلایق گوناگون را به معنی مردم می شناسیم .

**مردم افراد اصلح را برای شوراهای روستایی انتخاب کنند 
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: روستا نشینان افراد اصلح را برای شوراهای روستایی انتخاب کنند. 
سعید رضا جندقیان افزود:با توجه به وظایف شوراها، این نهادها در حیطه عملکردی و نظارت و تصمیم گیری در روستا ها نقش مهمی را ایفا می کنند. 
وی ادامه داد: انتخاب افراد اصلح به عنوان اعضای شوراها بسیار مهم است ،زیرا انتخاب این افراد می تواند در بهره گیری از اعتبارات تامین شده در بخش روستایی موثر باشد و افراد کارآمد می توانند روند توسعه در روستا را شتاب ببخشند .
وی بابیان اینکه انتخاب دهیاران تنها یکی از وظایف شوراهای روستایی است، ادامه داد:مردم روستا دقت کنند که افراد دلسوز،متخصص و کارآمد را انتخاب کنند که علاوه برانتخاب دهیار شایسته بتوانند تصمیم های خوبی در زمینه اداره وتوسعه روستا بگیرند .
وی خاطر نشان کرد:روستائیان در انتخاب افراد برای انتخابات شوراهای روستایی از مسایل قومی و قبیله ای پرهیز کنند و به کارآمدی افراد و سلامتی فرد توجه کنند .
جندقیان گفت :تاثیر مسایل قومی و قبیله ای و فامیلی در انتخاب شوراهای روستایی ،آفت و آسیب است که موجب می شود افراد اصلح و متخصص وارد شورا نشود و در آینده نتوانند تصمیمات مهم و درست را در حوزه امور روستایی بگیرند و از اعتبارات تخصیص یافته روستایی به نحوه احسن بهره مند شوند .

**عرصه شوراها، عرصه قانونگذاری محلی است
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها گفت:کسانی برای دادن رای به اعضای شوراها در پای صندوق های رای می روند باید بدانند عرصه شوراها، عرصه قانونگذاری محلی است.
منصور روشناسی ادامه داد: در مصوبات شوراها ، تمام مسائل زندگی تحت تاثیر قرار می گیرد و غفلت در انتخاب صحیح و فرد اصلح می تواند از نقش و جایگاه شورا ها بکاهد.
به گفته معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها ، انتخاب اعضای شور اها یک دید عمومی دارد و موضوع مدیریت محلی نیز یک موضوع تخصصی است ،بنابراین مردم باید دقت کنند که افرادی را انتخاب کنند که در این زمینه از دانش و تخصص کافی برخوردار باشند.
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها گفت :شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره کشور هستند و انتخابات شوراها هم از اهمیت بالایی برخوردار است . 
روشناسی به برگزاری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره کرد و گفت : با توجه به اهمیت جایگاه شوراها در مدیریت شهری و محلی ،نیاز است که رسانه ها با اختصاص وقت و فرصت بیشتری در خصوص معرفی و تبیین شوراها اقدام کنند تا مردم بیشتر با این موضوع آشنا شوند و آگاهانه تر رای دهند .
وی با اشاره به اینکه پر مخاطب ترین رسانه در کشور صدا و سیما است ،گفت : بخصوص صدا و سیما می بایست وقت بیشتری را به انتخابات شوراها اختصاص دهد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال مردم شاید به برخی از وظایف شوراها مانند انتخاب شهردار و دهیار توسط شوراها آگاهی کامل نداشته باشند .
دوره فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا چهار سال است و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳ مرداد ۹۶ را به عنوان زمان پایان فعالیت دوره فعلی شوراهای شهر و روستا تعیین کرده اند. 
29 اردیبهشت جاری زمان انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهاست و مردم در سراسر کشو برای شرکت دراین انتخابات پای صندوق های رای می روند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار