رييس کل بانک مرکزي ديروز در نشستي خبري پاسخگوي پرسش هاي خبرنگاران درباره تک نرخي کردن ارز، وضعيت موسسه کاسپين، پيمان هاي پولي و... بود، در اين ميان ولي ا... سيف در پاسخ به خراسان درباره علت محقق نشدن وعده تک نرخي کردن ارز گفت:قبل از اجراي برجام بنده گفتم که بعد از برداشتن تحريم ها و اجراي برجام شش ماه براي اين کار زمان نياز است منتها در برداشتن تحريم ها انتظار ما برآورده نشد و شرايط در نظام بانکي با آن سرعتي که فکرمي کرديم عادي سازي نشد.
کد خبر: ۴۲۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰ 10 May 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از خراسان ولي ا... سيف درپاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره اين که به چه دليل وعده جنابعالي براي تک نرخي کردن ارز تا پايان دولت فعلي همچنان محقق نشده است؛گفت: هدف بانک مرکزي ثبات دربازار ارز است وهرگونه نوساني که ماندگار نباشد، غيراز اين که شوک به اقتصاد وارد کند ومحاسبات فعالان اقتصادي را به هم بريزد، خاصيت ديگري ندارد.وي با بيان اين که بانک مرکزي دراولين فرصتي که شرايط براي يکسان سازي نرخ ارز مهيا باشد، آن را عملياتي مي کند، ادامه داد:بانک مرکزي تلاش کرده است که شکاف بين ارز رسمي و آزاد که زماني 120 درصد بود را کاهش دهد که تا پايان سال 95 به 15.2 درصد رسيد.رئيس کل بانک مرکزي با اشاره به اينکه آقاي قاليباف مي‌گويند فقط چهار درصد از منابع بانکي استفاده مي‌کنند، گفت: براساس يک تحقيق 40 درصد از تسهيلات بانکي متعلق به 200 شخصيت حقوقي بزرگ مانند ايران خودرو، مپنا، تامين اجتماعي، شهرداري و ... است.

انعقاد پيمان پولي با روسيه
سيف درپاسخ به پرسش ديگر خراسان درباره انعقاد پيمان هاي مشترک پولي درشرايط تحريم بانکي و دلاري کشور از آماده سازي انعقاد پيمان مشترک پولي با روسيه خبرداد و گفت: تعجب مي‌کنم که مي‌گويند بانک مرکزي مخالف پيمان هاي پولي است اما واقعيت اين است که ما از ابتدا چنين برنامه‌اي را در دستور کار داشتيم و در هر مذاکره‌اي به ويژه در پسابرجام آن را مطرح کرديم.وي ادامه داد: ما مدلي را براي انعقاد پيمان‌هاي پولي طراحي کرديم که مورد استقبال طرف‌هاي مذاکرات نيز قرار مي‌گرفت. جالب اينجاست که حتي طرف‌هاي مقابل گاهي متوجه مدل ما نمي‌شدند و وقتي که براي آنها موضوع را باز مي‌کرديم براي انعقاد قرارداد تمايل پيدا کرده و در اين رابطه قراردادهايي با کشورهايي مانند چين، ترکيه، پاکستان وآذربايجان امضا کرده و روسيه نيز در حال انعقاد قرارداد است.

توضيح شرايط کاسپين
سيف همچنين درپاسخ به پرسشي درباره موسسه کاسپين گفت: متاسفانه اين روزها همه مشکلات اين تعاوني‌ها را گردن کاسپين مي‌اندازند، در حالي که کاسپين موسسه داراي مجوز بانک مرکزي است که هيچ مشکلي ندارد، آنچه که اکنون اتفاق افتاده مربوط به سپرده‌گذاران تعاوني‌هاي قبلي از جمله فرشتگان است.وي با اشاره به اين موضوع که تاکنون ۲۵۰۰ ميليارد تومان از دارايي‌هاي فرشتگان ارزيابي شده و در حال انتقال است، تاکيد کرد زماني که اين انتقال کامل شود، شروع به تعيين تکليف سپرده‌گذاران مي کنيم آنگاه آن ها سپرده گذار موسسه کاسپين که بانک مرکزي مجوز آن را اعطا کرده، محسوب خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار