روستای ورکانه به‌عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری همدان، پس از تولید سریال علی‌البدل در آن، به خوبی شناسایی شد و بسیاری از علاقه‌مندان را به سمت خود فراخواند، یکی از مشکلات این روستا، نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب و داشتن آب، یک روز در میان است که موجب نارضایتی شده است.
کد خبر: ۴۲۱۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰ 10 May 2017
با وجود اینکه ورکانه، به عنوان نخستین روستای هدف گردشگری همدان در طول سال میزبان بسیاری از گردشگران است، اما نبود فاضلاب معضل جدی این روستاست.

به گزارش فارس، انتخاب روستاهای هدف گردشگری از جمله سیاست‌هایی بود که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اجرای آن به ایجاد راهکارهایی برای توسعه صنعت گردشگری در کشور اقدام کرده است.

این روستاها دارای ویژگی‌های بارزی از نظر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در منطقه‌ هستند و پس از مطرح شدن روستاهای هدف گردشگری، همدان نیز به دلیل دارا بودن شرایط اقلیمی مطلوب و تعدد آثار تاریخی، چندین روستای هدف گردشگری را معرفی کرد تا بتوانند به جذب گردشگر و معرفی بوم‌‌گردی بپردازند.

با توجه به اینکه با اقامت‌های شبانه مسافران در استان می‌توان به توسعه صنعت گردشگری امیدوار بود، «ورکانه» می‌تواند از جمله جاذبه‌هایی باشد که موجب ماندگاری بیش از پیش مسافران در همدان  شود و این مهم تنها در صورت جذب سرمایه‌گذار و یا با تخصیص اعتبارات و ایجاد تسهیلات امکانپذیر خواهد بود.

اما آنچه در این میان مهم است، وجود زیرساخت‌هاست که اگر این زیرساخت‌ها فراهم نباشد، نمی‌توان انتظار توسعه و پیشرفت را از گردشگری بوم‌گردی داشت.


روستای ورکانه به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری همدان، پس از تولید سریال علی‌البدل در آن، به خوبی شناسایی شد و بسیاری از علاقمندان را به سمت خود فرا خواند، یکی از مشکلات این روستا، نبود شبکه جمع‌آوری فاضلاب و داشتن آب، یک روز در میان است که موجب نارضایتی شده است.

*چشمه تأمین آب روستای ورکانه ضعیف است

دهیار ورکانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در این روستا روزانه یک ساعت از آب شرب استفاده می‌شود، اظهار کرد: در این روستا منبع ذخیره آب داریم که یک ساعت آب را باز می‌کند و بعد از این ساعت تا روز بعد آب نداریم.

داوود کزازی افزود: چشمه تأمین آب این روستا ضعیف است و جوابگوی نیاز روستا نیست، همین باعث شده که چه اهالی روستا و چه گردشگران ورودی به روستا از مشکل آب رنج ببرند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که اهالی روستا نمی‌توانند منازل خود را در اختیار گردشگران بگذارند، نبود شبکه فاضلاب و در دسترس بودن آب است که با رفع این مشکل وضعیت این روستا نیز تغییر خواهد کرد.

دهیار روستای ورکانه با بیان اینکه فاضلاب روستای ورکانه از سال 82 شبکه‌گذاری شده است، گفت: با وجود شبکه‌گذاری اما هنوز مشکل فاضلاب حل نشده است و شرکت آبفار معتقد است ابتدا باید تصفیه‌خانه و مخزن ایجاد شود تا مشکل رفع شود.

* آب روستای ورکانه روستای زیر پوشش آبفای روستایی نیست

سید مصطفی هاشمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص وضعیت شبکه آب و فاضلاب روستای ورکانه اظهار کرد: اکثر روستاها در کشور هنوز از شبکه فاضلاب بهره‌‌مند نشده‌اند و اولویت‌ها عمدتاً بر آب متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه شبکه فاضلاب روستاها لحاظ شده است، تصریح کرد: کمتر یک درصد روستاها از شبکه فاضلاب بهره‌مند هستند و عمدتاً روستاهایی که در حاشیه شهرها واقع شده است و به شبکه شهری قابل اتصال بودند، قابل کار بوده است.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان یادآور شد: با توجه به اینکه در کشور متوسط بهره‌مندی روستاییان از آب 74 درصد است، در استان همدان این میزان به 72 درصد رسیده است.

وی در ادامه در خصوص روستای ورکانه اظهار کرد: بنیاد مسکن به دنبال ساماندهی این روستا بود و برای اینکه مجدد پس از بهسازی تخریبی در روستا صورت نگیرد، تأسیسات آبفار کار شد اما قاعده بر این است که برای اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب، ابتدا تصفیه خانه ساخته و سپس جمع‌آوری انجام شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه هنوز برای بقیه روستاها اعتباری نداده‌اند و هنوز هم به پیمانکاران بدهکار هستیم، افزود: در جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بحث زیست‌محیطی مهم است و اگر قرار بر ایجاد شبکه فاضلاب باشد و فاضلاب جمع‌آوری شده در جایی تجمیع و رهاسازی شود، منشأ آلودگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان یک‌هزار روستا وجود دارد، گفت: اولویت کنونی بر ایجاد شبکه در روستاهای مسیر سد اکباتان مانند ارزانفود، ابرو و یلفان است اما بقیه روستاها را نسبت به اعتبار دریافتی کار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان همدان در ادامه در خصوص مشکل دیگر روستای ورکانه که مشکل آب داشته و یک روز در میان آب دارند، تصریح کرد: روستای ورکانه روستای زیر پوشش ما نبوده و خودگردان هستند، اما خود نیز سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، هرچند چندین مرحله بهسازی چشمه در آنجا انجام شده اما نگهداری مطلوبی صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسوولان روستا در نگهداری تأسیسات آب کوتاهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: وقتی قرار است از تأسیساتی بهره‌برداری شود باید نگهداری و تعمیر شود، وقتی این موارد صورت نگیرد و آب‌بها نیز پرداخت نشود، مشکل کاهش آب را شاهد خواهیم بود.

هاشمی با اشاره به اینکه این مشکل را می‌توان از طریق تحویل شبکه آب به آب و فاضلاب رفع کرد، افزود: این روستا می‌تواند درخواست دهد،که این مسئله نیز الزاماتی دارد؛ باید استانداردسازی انشعابات و نصب کنتور صورت گیرد و هزینه‌ای نیز باید پرداخت شود.

*مشکل فاضلاب گریبان‌گیر اهالی روستای ورکانه است

عضو شورای اسلامی روستای ورکانه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه مشکل فاضلاب بسیار گریبان‌گیر اهالی روستای ورکانه است، افزود: با توجه به اینکه کف کوچه‌ها سنگفرش شده و طبق ممانعت مرکز بهداشت امکان وجود فاضلاب سنتی نیست، اکنون فاضلاب معضل بزرگی شده است.


علی کزازی بیان کرد: در چند سال اخیر از سوی مرکز بهداشت دستشویی‌های سنتی جمع شده است، برای جمع‌آوری فاضلاب نیز چاه‌های جذبی ایجاد شده که خالی کردن این چاه‌ها نیز مشکل‌ساز شده است.

وی با بیان اینکه مخزن تصفیه فاضلاب در ورکانه نداریم، یادآور شد: خالی کردن چاه‌های جذبی نیز یکی از مشکلات است که هزینه 70 هزار تومانی برای هر سرویس تخلیه فاضلاب را در بردارد.

عضو شورای اسلامی روستای ورکانه با بیان اینکه با هر بار مراجعه به ادارات برای پیگیری مشکل فاضلاب، تحریم بهانه می‌شود، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس نیز بازدیدی از وضعیت نامطلوب فاضلاب روستای ورکانه داشتند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آب روستا نیز هر روز دقایقی در لوله‌های آب منازل اهالی جاری می‌شود، گفت: یک چشمه برای استفاده مردم از آب در روستا وجود دارد که عمومی است اما با توجه به اینکه این آب لوله‌کشی شده پاسخگوی نیازهای 200 خانوار نیست، مردم در طول روز با ظرف‌هایی از چشمه با خود آب می‌آورند.

کزازی اضافه کرد: با توجه به اینکه در فصل تابستان تعداد خانوارهای ساکن در روستا افزایش یافته و شاهد حضور مسافران نیز در ورکانه خواهیم بود، کمبود آب بیشتر احساس خواهد شد که باید آبفای روستایی برای این موضوع فکر اساسی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار