رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر گفت: در ایران در بیش از 25 استان می‌توان انگور رومیزی تولید کرد و در کنار آن جعبه‌سازی، صنایع تبدیلی و اشتغال ایجاد کرد.
کد خبر: ۴۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 30 May 2015

رئیس پژوهشکده انگور و کشمش ملایر با اشاره به اینکه دولت به جای تعیین قیمت محصولات و مشتقات انگور سازماندهی بر آن را افزایش دهد، گفت: افزایش آگاهی کشاورزان و باغداران ملایر به‌صورت علمی و برندینگ ضروری است.

به گزارش تسنیم ، حمید نوری در پنجمین کارگاه تخصصی انگور با موضوع تولید و مدیریت انگور و کشمش در دانشگاه ملایر با اشاره به اینکه ایران دارای اقلیم و شرایط محیطی مناسب است، اظهار داشت: ایجاد رابطه با مردم و باغداران به صورت علمی و برندینگ دو کلید اساسی پژوهشکده است و تلاش می‌شود رابطه با مردم و باغداران به صورت علمی ایجاد شده و باور و اعتماد به باغدار داده شود.

وی عنوان کرد: زمانی که محصولی آرم معتبر دارد قیمت‌ها خود به‌خود تعیین می‌شود، دولت نباید قیمت تعیین کند و باید سازماندهی کند تا شرایطی فراهم شود که دانشگاه‌ها کیفیت‌ها را ارتقا دهند و باغداران به سمتی روند که قیمت محصولات را براساس کیفیت آن و نه با قیمت واحد تعیین کنند.

استاد دانشگاه تهران و آریزونای آمریکا نیز در این همایش با اشاره به اینکه کشور ایران در تولید انگور سابقه چند ده هزارساله دارد، گفت: انگور میوه‌ای است که بیش از 8 تا 10 هزار سال در دنیا بوده و اهمیت آن به اندازه‌ای است که می‌تواند به راحتی در چند کشور جایگزین نفت و گاز شود و یا همزمان با آن حرکت کند و درآمد صدها میلیاردی داشته باشد.

حسین حیدری افزود: در حالی‌که ما مقام اول کاشت انگور دنیا را داریم اما در صنعت ضعیف هستیم، ایران 300 هزار هکتار سطح زیرکشت انگور و در آمریکا 100 هزار هکتار انگور خوراکی و رومیزی وجود دارد.

وی تصریح کرد: در ایران در بیش از 25 استان می‌توان انگور رومیزی تولید کرد و در کنار آن جعبه‌سازی، صنایع تبدیلی و اشتغال ایجاد کرد.

حیدری عنوان کرد: سالانه ارزش صنعت انگور، کشمش و مشتقات آن در ایالت کالیفرنیای آمریکا بین 75 تا 80 میلیارد دلار( به اندازه کل درآمد نفت کشور) است و 150 تا 200 میلیون جعبه 10 کیلویی انگور رومیزی تولید می‌شود که 60 درصد آن را به جهان صادر می‌کنند.

وی از ارائه طرحی به رئیس جمهور و وزارت جهاد کشاورزی توسط وی و همکارانش خبر داد و گفت: اگر این طرح اجرایی شود ظرف مدت 10 سال و یا کمتر می‌تواند 5 میلیون شغل در رشته انگور در کشور ایجاد کرد.

حیدری افزود: برای داشتن کشمش سالم باید ابتدا انگور سالم تولید کنیم که نیاز به مسائل پیچیده ندارد و به آسانی و با ساده‌ترین امکانات می‌توان در این صنعت فعالیت کرد و ایران را به جایگاه واقعی خود در جهان رساند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار