تامین امنیت مالی در شب پس از حادثه؛
ما اغلب نمی‌دانیم چه حادثه‌ای در انتظار ماست و چه هنگامی رخ خواهد داد. این بی‌اطلاعی از چگونگـی و زمان حادثه است كه بسیاری از حوادث طبیعی و بشری را به پدیده ای واقعا بحرانی تبدیل می‌كند. این در حالی است که مدیریت بحران پس از حادثه در پی حل مشکلات بر می آید اما گاهی مشکلات صرفا ناشی از عامل طبیعی نخواهد بود!
کد خبر: ۴۰۲۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵ 05 April 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ ما اغلب نمی‌دانیم چه حادثه‌ای در انتظار ماست و چه هنگامی رخ خواهد داد. این بی‌اطلاعی از چگونگـی و زمان حادثه است كه بسیاری از حوادث طبیعی و بشری را به پدیده ای واقعا بحرانی تبدیل می‌كند. هر چه توانایی برای پیش‌بینــی ماهیت، وسعت و زمان فجایع بیشتر باشد، احتمال كاهش ابعاد خسارت بار بحران بیشتر خواهد بود. نظر كلی محققان آن است كه بیشتر مردم توجه زیادی به امكان وقوع بحران در زندگی روزمره‌شان ندارند.

واضح است كه بسیاری از حوادث قابل پیش‌بینــی نیستند. با وجود این جغرافی‌دانان، هواشناسان، متخصصان مسایل زیست‌محیطی و آتشفشان‌ها، بیش از گذشته قادرند تخمین‌های علمــی در مورد احتمال وقوع حادثه ارایه دهند. برای مثال مناطق زلزله خیز به خوبی مشخص شده‌اند، گرچه زمان دقیق زلزله همیشه قابل پیش بینی نیست.

بحران پس از زلزله
هر ساله هزاران انسان بر اثر وقوع زلزله در جهان جان خود را از دست می‌دهند. این پدیده طبیعی باعث از هم گسیختگی و تضعیف بنیاد خانواده‌ها و بی سرپرست شدن هزاران کودک و زن می‌شود و به گسترش هر چه سریعتر سرقت، بیکاری، فقر، فحشا، بحران‌ها و آسیب‌‌های اجتماعی کمک می‌کند. زلزله در عین حال که یک موضوع غیر مترقبه مهم می‌باشد به صورت یک فوریت پیچیده اجتماعی نیز در آمده است، که بیشترین آسیب را در کودکان و زنان بر جای می‌گذارد. به طوری که به وجود آمدن محیطی ناامن و نا مناسب باعث پیدایش انواع جرائم و بزهکاری‌ها می‌شود از جمله غارت اموال زلزله زدگان و متوفیان و... است

همان گونه که در زلزله بزرگ بم مشاهده شد، به لحاظ تخریب ساختمان‌ها از جمله ساختمان دادگستری و کلانتری‌ها فوت مالکین یا مأمورین انتظامی یا عدم توانایی آنان در حفظ اموال خود یا ارائه خدمات و انجام وظیفه در ساعات پس از وقوع زلزله و عدم هماهنگی بین مامورین انتظامی و خروج مالکین پس از آن و ابعاد گسترده فاجعه و فراوانی ارتکاب جرم، سرقت از جمله جرایمی بوده که به فراوانی وقوع یافته است. سرقت از اماکن خصوصی، سرقت از اماکن دولتی نظیر بانک‌ها، ادارات، موزه و سرقت از اماکن تجاری که به لحاظ زلزله تخریب گردیده‌اند. سرقت از اشخاص و اموال نیز یکی از شایع‌ترین جرایم ارتکابی بود. حسب اظهارات شاهدان عینی، سارقان جهت کسب اموال و ارتکاب سرقت حتی به جسد اموات نیز تعرض می‌کردند. 

مدیریت اسکان در مشهد
این در حالی است که مدیران شهری در خصوص بحران زلزله امروز در مشهد چاره اندیشیده اند به طوریکه جانشین رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: در شهرستان‌های مشهد، فریمان، تربت حیدریه، تربت‌جام و سرخس پیش‌بینی اسکان اضطراری برای امشب شده است.

سرقت مشهد را تهدید می کند؟
مردم بخاطر ترس از آسیب زلزله خانه های خود را ترک می کنند و در کشاکش این بحران عده ای سودجو به خانه هایی سر می زنند که در این شب خالی افتاده و صاحبان آن برای ترس از جان خود آن را رها می کنند. مدیریت بحران در مشهد به بحث زلزله محدود نمی شود بلکه به امنیت مالی صاحبان این خانه ها نیز باید پرداخت و نیروی انتظامی برای حراست از آن شب سختی را در پیش دارد

برچسب ها: زلزله ، مشهد ، سرقت
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار