کد خبر: ۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۴ 08 February 2015

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، برق‌رسانی به سکونت‌گاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین را که به دلیل ساخت‌وسازهای بدون مجوز تاکنون دادن انشعاب برق در این مناطق ممنوع بوده است، تصویب کرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان گفت: طبق قانون، ارائه خدمات آب، برق، گاز و تلفن به ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطق حاشیه‌ای ممنوع بوده است که با پیشنهاد شرکت برق منطقه‌ای در لایحه بودجه ٩٤، بندی مربوط به تامین برق این مناطق گنجانده شد و در کمیسیون تلفیق مجلس نیز به تصویب رسید.

محمدحسن متولی‌زاده هدف از ارائه این پیشنهاد را رفع مشکلات حاشیه شهر‌ها و جلوگیری از افزایش انشعابات غیرمجاز عنوان کرد.

واگذاری انشعاب برق، حق مالکیت برای ساکنان حاشیه شهر ایجاد نمی‌کند

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در پاسخ به این سوال که آیا دادن امتیاز قانونی برق به نوبه خود سبب افزایش حاشیه‌نشینی و ترغیب ساکنان به گسترش ساخت‌وسازها نمی‌شود، توضیح داد: برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی باید از ابتدای روند شکل‌گیری چنین پدیده‌ای، ممنوعیت‌ها اعمال و اجرا شوند. بعد از اینکه ساخت‌وساز غیرقانونی صورت گرفت و عده‌ای از مردم در این مراکز ساکن شدند، نمی‌توان آن‌ها را از حداقل خدمات محروم کرد. از طرفی در این بند که در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسیده، آمده است که واگذاری انشعاب برق، حق مالکیت برای ساکنان حاشیه شهر ایجاد نمی‌کند.

جایگزینی کابل‌های «خودنگهدار» به جای «مسی» تا پایان سال

متولی‌زاده در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما درباره وضعیت کابل دزدی در مشهد، تصریح کرد: به‌سرعت در حال جایگزینی کابل‌های «خودنگهدار» به‌جای کابل‌های «مسی» هستیم که این عملیات امسال به پایان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه به‌دلیل ارزش مس سرقت از کابل‌های مسی برق انجام می‌شود، گفت: با جایگزینی کابل‌های خودنگهدار که سرقت را به صفر می‌رساند، مشکل سرقت کابل‌های برق رفع خواهد شد.

صادرات برق از خراسان به افغانستان، یک‌ونیم برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به توسعه نیروگاه‌های بادی در بینالود و خواف، اظهار کرد: با افزایش تولید برق از طریق نیروگاه‌های بادی در بینالود و خواف، مازاد برق مصرفی استان را به افغانستان صادر خواهیم کرد.

به گفته وی، سال آینده میزان برق صادر شده از خراسان به کشور افغانستان، به یک‌ونیم برابر افزایش خواهد یافت.

افتتاح ١٣ پروژه برق خراسان در دهه فجر

متولی‌زاده با اشاره به پروژه‌های شرکت برق منطقه‌ای خراسان در سال جاری، اعلام کرد: ١٣ پروژه و طرح با مجموع اعتبارات ٦٦میلیارد تومان آماده افتتاح است که از جمله این پروژه‌ها می‌توان به تونل انرژی رضوی، پست ١٣٢کیلوولت تپه سلام، پروژه‌های فیبرنوری، پست کوهستان در مشهد، مسکن مهر گلبهار و اشاره کرد.

وی به پتانسیل زیاد نیروی باد در خراسان اشاره کرد و افزود: در منطقه خواف و بینالود سرمایه‌گذاری‌هایی برای نصب نیروگاه‌های بادی انجام شده است که امیدواریم اوایل سال آینده شاهد نصب نیروگاه‌های بادی جدید باشیم.

ایجاد زیرساخت‌های تامین برق خط ٢ قطار شهری برای ورود به مدار

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان‌رضوی درباره برق مورد نیاز برای راه‌اندازی خط دوم قطار شهری مشهد، اعلام کرد: برای تامین برق لازم این خط مشکلی نداریم و شرایط مناسب برای ورود این مسیر به مدار مدنظر قرار گرفته است.

وی همچنین درباره برنامه‌های بلندمدت شرکت برق منطقه‌ای، عنوان کرد: تامین برق مطمئن شهر مشهد تا سال ١٤٠٤ از جمله برنامه‌های بلندمدت است که تاکنون همه مجوزهای لازم به این منظور اخذ شده است و قراردادهای تجاری منعقد شده است و فقط منتظر پاسخ بانک صادرات برای اجرای این طرح هستیم.

نصب نیروگاه خورشیدی بر پشت بام ساختمان‌ها با تقاضای مشترکان برق

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان درزمینه نصب نیروگاه‌های خورشیدی خراسان را در رتبه اول کشوری دانست و گفت: درحال‌حاضر به‌صورت پایلوت نصب این نیروگاه‌ها مانیتورینگ می‌شود.وی همچنین با اشاره به اینکه خراسان بزرگ سیصد روز آفتابی در سال دارد، افزود: تاکنون هزار کیلوولت نیروگاه خورشیدی در استان بر روی پشت بام ‌ادارات و مدارس و... نصب شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون برای هفتاد متقاضی خانگی نیروگاه خورشیدی نصب شده است، گفت: دویست مشترک خانگی نیز درحال‌حاضر برای نصب نیروگاه خورشیدی ثبت‌نام کرده‌اند. در بین دستگاه‌های اجرایی نیز حدود ٤٤ دستگاه اعلام آمادگی کرده بودند که درحال‌حاضر اکثر این ادارات به نیروگاه خورشیدی مجهز شده‌اند.

۲۰درصد قبوض ٣میلیون مشترک برق خراسان، کمتر از ۴هزار تومان

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان همچنین با بیان اینکه در سطح خراسان ٣میلیون مشترک در شرکت برق وجود دارد، اظهار کرد: ٦٠درصد مصرف برق استان صرف صنعت و کشاورزی می‌شود که متوسط مصرف صنعت در کشور زیر ٥٠درصد است.

به گفته وی، خوشبختانه در خراسان شاهد صرفه‌جویی مشترکان برق هستیم به طوری که بالغ بر ٧٠درصد مشترکان در حد الگوی مصرف برق مصرف می‌کنند و با همکاری مردم و مسئولان سرانه مصرف برق در استان ٣٠درصد از میانگین کشوری کمتر است.

این مقام مسول در حوزه برق خراسان، درباره صورتحساب‌های پلکانی قبوض برق نیز توضیح داد: طی ۱۰ماهه نخست سال ۲۰درصد از قبوض صادره استان کمتر از ۴هزار تومان بوده است.

تلفات برق در خراسان ١٠درصد، میزان خاموشی یک‌پنجم متوسط کشوری

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان همچنین درباره تلفات برق در سطح استان، عنوان کرد: میزان تلفات برق در خراسان بزرگ زیر ١٠درصد است و این در حالی است که متوسط کشوری در این بخش بیش از ١٥درصد است.

وی درباره میزان خاموشی برق نیز عنوان کرد: باوجود گسترگی و توسعه شبکه برق در خراسان میزان خاموشی برق یک‌پنجم متوسط کشوری است.

٦٠درصد مصرف برق خراسان در بخش صنعت و کشاورزی

متولی‌زاده با اشاره به مصرف برق در بخش‌های مختلف، عنوان کرد: ٦٠درصد از میزان مصرف برق خراسان در بخش صنعت و کشاورزی است که البته متوسط کشوری دراین‌زمینه زیر ٥٠درصد است و این امر نشان‌دهنده فعالیت بخش کشاورزی و صنعت استان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصرف برق در بخش کشاورزی، اظهار کرد: تا سال آینده همه چاه‌های کشاورزی برقی خواهند شد.

برق‌رسانی به تمام روستاهای بیشتر از ١٠ خانوار در خراسان

متولی‌زاده درباره برق‌رسانی به روستاها نیز اعلام کرد: تمام روستاهای بیشتر از ١٠ خانوار در خراسان برق دارند و فقط تعدادی از آبادی‌هایی که به صورت فصلی ساکنانی دارند یا ساکنان آن‌ها متغیر است، ممکن است از داشتن نعمت برق محروم باشند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای خراسان، قیمت برق در ایران را جزو ارزان‌ترین‌ تعرفه‌های فروش برق در جهان دانست و افزود: درحال‌حاضر قیمتی که مردم برای خدمات برق پرداخت می‌کنند، کمتر از ٥٠درصد قیمت تمام‌ ‌شده آن است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار