مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان
در چند سال گذشته صحبت از صنعت گردشگری به‌عنوان محور توسعه از سوی مدیران ارشد استان همدان همواره نقل محفل شده اما در این میان علاوه بر عدم زیرساخت‌های مناسب سخت‌افزاری و نرم‌افزاری من‌جمله ناهماهنگی دستگاه‌های متولی؛ گردشگری از حلقه‌ی مفقوده‌ی مهمی دیگری به نام تبلیغات در رنج است.
کد خبر: ۳۶۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 15 January 2017
 چند سالی است که صنعت گردشگری به‌عنوان محور توسعه از سوی مدیران ارشد استان همدان اعلام‌شده و در این میان علاوه بر ناکافی بودن زیرساخت گردشگری حلقه مفقوده‌ای به نام تبلیغات نیز در این زمینه خودنمایی می‌کند.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به محدودیت‌های مالی سازمان گفت: در سال گذشته که بنده سازمان رو تحویل گرفتم به لحاظ بودجه سال سختی بود و علیرغم اینکه دو ماه به‌پایان سال مانده بود فقط ۱۹ درصد از اعتبارات عمرانی تخصیص پیدا کرد.

 علی مالمیر در گفتگوی اختصاصی با تابناک همدان افزود: امسال نیز علیرغم اینکه بودجه مصوب اداره کل از رشد بسیار خوبی برخوردار شده است ولی به لحاظ تخصیص با محدودیت‌های مالی زیادی مواجه بودیم و انصافاً با دست‌خالی عملکرد قابل قبولی ارائه شده است.

وی بابیان اینکه یکی از راهبردهای سازمان بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران و تشکل‌های مردم‌نهاد و مشارکت سایر دستگاه‌ها بوده است، افزود: با این راهبرد و بهره جستن از ظرفیت‌های درون و بیرون سازمان اقدامات خوبی انجام پذیرفته است.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در سال جاری تصریح کرد: یکی از اقدامات بزرگی که توانستیم ظرف مدت‌زمان کوتاهی در سال جاری انجام دهیم بحث جهانی کردن لالجین بود که توانستیم شهر لالجین را به‌عنوان کوچک‌ترین شهر در بین ۱۸ شهر بزرگ جهانی مطرح کنیم.

مالمیر افزود: جهانی‌شدن لالجین حاصل همکاری و همدلی بخش دولتی و زحمات بخش خصوصی، تشکل‌ها و رسانه ها و به‌ویژه خود هنرمندان و مردم لالجین بود که همه پای‌کار بودند و توانستیم شهر لالجین را در کنار شهرهای بزرگی مثل اصفهان و مشهد و تبریز به‌عنوان شهر جهانی معرفی کنیم و به ثبت برسانیم. 

وی خاطرنشان ساخت: امسال هم کماکان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت‌های خوبی در بخش خصوصی انجام شد و صادرکننده نمونه کشوری در حوزه صنایع‌دستی نیز از استان ما بود.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان یاد آور شد: حضور فعالانه در اجلاس شورای جهانی صنایع‌دستی در اصفهان و مذاکره با هیئت‌های خارجی در راستای تعامل با سایر شهرهای جهانی از دستاوردهای جهانی‌شدن لالجین بود و استفاده از فرصت‌های پیک گردشگری  برای ایجاد امکان فروش صنایع‌دستی ازجمله اقداماتی بود که با فروش خوبی همراه بود.

مالمیر در ادامه با اشاره به دیگر برنامه‌های سازمان گفت: در حوزه آموزش نیز برنامه‌هایی را پیش‌بینی و تأمین اعتبار کرده‌ایم سرفصل‌هایی از قبیل آموزش مهارت‌های کسب‌وکار، آشنایی هنرمندان  با بازارهای هدف، آشنایی با قوانین کار و مالیات، تبلیغات و برند سازی که اکثراً رویکرد اقتصادی دارد تعریف‌شده است.

وی افزود: تقویت هنر سراجی و تراش سنگ‌های قیمتی در کنار سایر رشته‌ها و توجه به گسترش صنایع‌دستی در روستاها ازجمله رویکردهای دیگر این سازمان بوده است.

مالمیر با اشاره به دیگر راهبردهای سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری خاطرنشان ساخت: در حوزه گردشگری اساساً ما سه راهبرد را دنبال می‌کنیم که یکی از آنها بحث تبلیغات هست. 

وی افزود: به اعتقاد بنده تبلیغات حلقه مفقوده‌ای است که در حوزه گردشگری وجود دارد و ما هنوز نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های استان را به بازارهای هدف داخلی و خارجی خوب معرفی کنیم.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان تأکید کرد: در این راستا شناخت درست بازارهای هدف و متمرکز شدن بر این بازارها و عدم پرداختن به برنامه‌های حاشیه‌ای و غیر مؤثر بسیار ضروری است.

وی تأکید کرد: در این راستا در گردشگری داخلی به‌عنوان بازار عمده بر تهران تمرکز داریم واین به معنی این نیست که از دیگر بازارهای داخلی غافل هستیم تهران به لحاظ فراهم بودن زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از نزدیک‌ترین بازارهای هدف استان محسوب می‌شود. 

مالمیر خاطرنشان ساخت: با برنامه‌ریزی مختلف در حوزه بازارهای داخلی می‌توانیم بخشی از چالش فصلی بودن صنعت گردشگری استان را نجات بدهیم. 

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان درزمینه گردشگری خارجی گفت: در حوزه گردشگری خارجی نیز راهبرد برند سازی و ثبت جهانی آثار را دنبال می‌کنیم.
مالمیر درباره پرونده‌های ثبت جهانی افزود: پرونده ثبت جهانی دره ارزانفود را تکمیل کرده‌ایم و به سازمان ارسال داده‌ایم و با پیگیری‌های استان این موضوع به‌عنوان یک مطالبه جدی مطرح‌شده است.

وی افزود: گردشگران خارجی از طریق جستجو در فضای مجازی شهرها را باهم مقایسه و تصمیم به سفر می‌گیرند بنابراین برخورداری از آثار جهانی می‌تواند به‌عنوان یک برند مورد استقبال قرارگرفته و تحقق این امر تأثیر به سزایی در توسعه گردشگری خارجی ما خواهد داشت.

مالمیر برگزاری رویدادهای بین‌المللی را به‌عنوان یک سرفصل و راهبرد قلمداد کرد و افزود: در بهمن‌ماه امسال میزبان پیش تور هفدهمین کنوانسیون جهانی ۲۰۱۷ راهنمایان گردشگری جهان هستیم و استقبال غیرقابل‌باوری از این موضوع شده به‌طوری‌که ۱۴۲ نفر راهنمای گردشگری از ۲۱ کشور جهان که عمدتاً از اروپا، آمریکا و شرق آسیا هستند در روزهای ۶، ۷ و ۸ بهمن از استان بازدید خواهند نمود.

وی با تأکید بر این مطلب که این افراد از فعالین گردشگری دنیا هستند و در شناخت و معرفی استان در خارج از کشور خواهند بود؛ افزود: حضور این افراد را باید برای گردشگری استان فرصت مغتنمی برشمرد که می‌تواند تبلیغاتی اثربخش را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به دیگر برنامه‌های سازمان افزود: از دیگر برنامه‌های سازمان درزمینه جذب گردشگر خارجی می‌توان به تولید محتوا در فضای مجازی و الکترونیکی اشاره کرد که فضای مجازی همواره محل جستجوی گردشگران خارجی است و تولید محتوا به زبان‌های دیگر ازجمله برنامه‌های استان خواهد بود. 

مالمیر تکمیل و توسعه زیرساخت گردشگری را از دیگر برنامه‌های سازمان اعلام کرد و افزود: با توجه به تنوعی که در بازارهای هدف وجود دارد ما باید متناسب با این بازارها زیرساخت‌ها را آماده کنیم که یکی از آنها داشتن هتل‌های پنج ستاره است و از سوی دیگر برخی از گردشگران نیازمند اقامت ارزان‌قیمت هستند که همه این نیازها باید در زیرساخت‌ها گنجانده شود.

وی افزود: خوشبختانه در استان ساخت ۱۰ هتل را در دست اقدام داریم که برخی از آنها ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این هتل‌ها پنج ستاره و چهار ستاره و دو واحد هتل‌آپارتمان را در بردارد که اگر اینها به بهره‌برداری برسند ظرفیت هتلینگ استان به دو ونیم برابر خواهد رسید واین خود انقلابی درزمینه هتلینگ استان خواهد بود که در این دولت با رویکرد گردشگری در حال انجام است.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی استان همدان با اشاره به حوزه بوم گردی در استان تأکید کرد: برای اولین بار با توجه به ظرفیت‌های فوق‌العاده بومی و طبیعی در استان شاهد توجه و افتتاح اقامتگاه‌های بوم گردی در استان هستیم و ما نگاه استراتژیک به آن داریم که در حوزه اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یک پروژه تعریف‌شده است.

مالمیر خاطرنشان ساخت: برای اولین بار سه اقامتگاه بوم گردی در استان ایجادشده و دو اقامتگاه بوم گردی نیز هدف‌گذاری شده که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در پاسخ به سؤال در خصوص اختلاف نظرات موجود بین سازمان میراث فرهنگی و سازمان صنعت معدن، تجارت گفت: اختلاف‌نظری بین ما و سازمان صنعت، معادن و تجارت و مجموعه اصناف در خصوص متولی بودن بحث گردشگری وجود دارد که ما شامل تبصره ذیل ماده ۲ قانون اصناف هستیم و قانون خاص محسوب شده و شامل قوانین اصناف نمی‌شویم وبرای اینکه این چالش منجر به بسته شدن فضای کسب‌وکار در استان نشود جلساتی را با حضور طرفین و معاون استاندار برگزارشده که قرار به راین شد که تا تعیین تکلیف نهایی صدور مجوز و نرخ‌گذاری بر اساس نرخ نامه سازمان میراث فرهنگی باشد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی در خصوص محور توسعه بودن گردشگری استان خاطرنشان ساخت: به لحاظ محور توسعه بودن استان درزمینه گردشگری واقعیت این است که به لحاظ گفتمان به نتایج خوبی رسیدیم و همه به این باور رسیده‌اند که گردشگری محور توسعه استان است واین باور در برخی از شهرهای استان کاملاً به عرصه عمل رسیده و قدم‌های خوبی برداشته‌شده است.

مالمیر در پایان در پاسخ به این سؤال که شنیده می‌شود سلایق شخصی برخی از پرسنل سازمان در تصمیم‌گیری‌ها مؤثراست، گفت: اعتقاد بنده این است فکر جمعی بهتر از فکر فردی است بنابراین بنده در مسائل مختلف کاری با کارشناسان مشورت می‌کنم و جلسات متعددی با معاونینم دارم و بعد از شنیدن نقطه نظرات کارشناسان و معاونین در آخر تصمیم نهایی را طبیعتاً خودم می‌گیرم و تحت تأثیر هیچ‌کسی نیستم و سلیقه شخصی هیچ‌کسی در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود.

 وی تأکید کرد: در سازمان‌هایی که امور به لحاظ حرفه‌ای و با تنوع حوزه‌های تخصصی اداره می‌شود طبیعتاً به مشارکت گرفتن کارشناسان و مدیریت مشارکتی با مفاهیم علمی مدیریت همخوانی دارد تا مدیریت آمرانه و ما همواره به دنبال مشارکت گرفتن از کارشناسان هستیم.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار