مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ابراز امیدواری کرد: با تلاش بی وقفه در زمینه سواد آموزی روزی جشن ختم بی سوادی گرفته شود که برای تحقق این هدف برنامه انسداد بیسواد در اولویت است.
کد خبر: ۳۴۸۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲ 24 December 2016
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: افزایش سطح علمی افراد منجر به کاهش آسیب ها، چالشها و معضلات اجتماعی می شود.

به گزارش ایرنا؛ مصطفی خزاعی درسخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه این هفته شهر همدان به مناسبت هفتم دی ماه سالروز فرمان تاریخی امام راحل برای تشکیل نهضت سواد آموزی اظهار کرد: افراد با سواد می توانند خود مراقبتی و خودکنترلی بیشتری داشته باشند و آسیب ها و چالش های زندگی را از خود دور کنند.

وی افزود: ازدیگرهای مزیت علم آموزی افزایش مهارت زندگی، پیشگیری از خشونت، فقرزدایی است چون با نگاهی به آمار زندان زیر 18سال می توان دریافت که یکی از دلایل اصلی بزهکاری و رو آوردن به خشونت، ناآگاهی و بیسوادی افراد است.

وی تاکید کرد: فرد بیسواد قضاوت ، تحلیل درست برای تعامل با دیگران ندارد بنابراین زمینه انجام بزهکاری هایی را دارد که موجب آسیب به خود و جامعه می شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: یکی از اهداف نظام اسلامی برقراری عدالت است و یکی از جلوه های عدالت، عدالت آموزشی است.

سخنران پیش از خطبه نماز جمعه شهر همدان افزود: عدالت آموزشی یعنی همه آحاد مردم به نظام تعلیم و تربیت با کیفیت دسترسی داشته باشند.

وی یادآوری کرد: داده های آماری گویای این است که در سال 55، 48 درصد مردم باسواد و مابقی کم سواد و بیسواد بودند به همین منظور پس از پیروزی انقلاب در سال 58 امام راحل دستور تشکیل نهضت سواد آموزی را دادند.

وی با ذکر اینکه در سه دهه گذشته گام های بزرگی در حوزه سوادآموزی برداشته شده است گفت: طبق نتایج به دست آمده از آخرین سرشماری که در سال 90 به دست آمد 84 درصد مردم ایران باسواد هستند که این آمار در سرشماری سال 95 به طور حتم رشد داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان ابراز امیدواری کرد: با تلاش بی وقفه در زمینه سواد آموزی روزی جشن ختم بی سوادی گرفته شود که برای تحقق این هدف برنامه انسداد بیسواد در اولویت است.

خزاعی درباره اهداف و ثمرات باسوادی گفت: سواد آموزی بهترین شیوه برای ارتقای توانمندی افراد به منظور برقراری ارتباط موثر با خانواده و جامعه است .

وی افزود: افراد با سواد می توانند با بکارگیری اندیشه های نو برای خود و دیگران مفید باشند همچنین در ارتباطات مثبت بهتر می توانند عمل کنند و در تعامل با اعضای خانواده به نقش خود به خوبی عمل می کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ناشی از بیکاری، فقر و بویژه ناآگاهی است و یکی از راه های افزایش آگاهی، علم آموزی است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان اظهارکرد: مزیت علم آموزی اصلاح سبک زندگی است و هر چه دانش و آگاهی انسان بهتر و بالاتر باشد در اداره زندگی موفق بوده و در تربیت فرزندان خوب عمل می کند.

خزاعی افزود: از دیگر مشکلات کنونی جامعه ناآشنایی افراد با نحوه تربیت صحیح فرزندان است و بسیاری تربیت ها ناصحیح بوده در حالیکه همه والدین دوست دارند فرزندان صالح، رشید و با اخلاق تربیت کنند. 

وی بیان کرد: آمارها گویای این است که بیشترین میزان ترک تحصیل دانش آموزان مربوط به خانواده هایی است که والدین بی سواد و کم سواد دارند.

وی اظهار کرد: یکی از مزیت های سواد آموزی حفظ سلامت فرد و جامعه است و امروز حفظ سلامت سهل تر از درمان بیماری است و پیشگیری کم هزینه تر از درمان است.

مدیر کل آموزش و پرورش همدان اضافه کرد: دولت تلاش زیادی برای ریشه کنی بیسوادی کرده است و ایران تنها کشوری است که برای علم آموزی به فرد بیسواد هدیه داده و کمک مالی می شود.

خزاعی توضیح داد: هم اینک برای افراد بیسواد بین 10 تا 49 سال برای باسواد شدن یک میلیون و 400 هزار ریال پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: همچنین هفت میلیون ریال به افرادی اقدام به باسواد کردن افراد می کنند پرداخت می شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار