کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات پیش روی تولید، رکود بازار و... از مواردی است که به کاهش مصرف سرانه لبنیات در ایران می‌انجامد، این در حالی است که ایرانی یک سوم اروپایی ها شیر می نوشند و سرانه مصرف دارو در ایران سه برابر میانگین جهانی است.
کد خبر: ۳۳۶۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰ 30 November 2016
 نقش و اهمیت لبنیات در روند سلامت تغذیه افراد جامعه بر کسی پوشیده نیست. متخصصان علم تغذیه و سازمان های بهداشت جهانی همواره بر مصرف شیر و فراورده های آن را برای تمامی گروه های سنی لازم و ضروری می دانند.
 
سرانه مصرف شیر درایران، طبق آمار فصل بهار سال جاری 90 و در اروپا 300کیلوگرم است! در واقع ما یک سوم اروپایی ها شیرمی نوشیم.هرچند برخی آمارها این میزان را تا 70 کیلوگرم کاهش می دهند.
 
همچنین براساس آخرین آمار درمورد سبد غذایی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139 گرم است که فقط 28 گرم از این میزان را شیر تشکیل می دهد. در حالی که مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.
 
یارانه شیر و توزیع شیر در مدارس از جمله راهکارهای افزایش مصرف سرانه شیر در ایران است. راهکارهایی که با اختلال در اجرا نتوانست نقش مؤثری در بهبود اوضاع مصرف سرانه لبنیات ایرانیان داشته باشد.
 
از این حیث گروه سنی کودکان و نوجوانان از اهمیت بیشتری برخوردارند و طرح توزیع شیر در مدارس مورد توجه قرار گرفت.
 
طرحی که افتان و خیزان انجام شد و در سال جدید تحصیلی خبری از آن نیست.
 
مرتضی مقدس نژاد رئیس اتحادیه لبنیات گیلاندر گفت و گو با خبرنگار ما در این خصوص می گوید: بازار فروش لبنیات طی 6 ماه گذشته بدتر شده است و مردم توان مالی مردم برای هزینه کردن در اقلام لبنی را ندارند.
 
وی با بیان اینکه آموزش پرورش هنوز برای مدارس در زمینه تأمین شیر قرادادی با ما نبسته است، گفت: قبلاا آموزش و پرورش با کارخانه "به‌شیر" قرارداد داشت که با اعلام ورشکستی این کارخانه مواجه شد.
 
کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات پیش روی تولید، رکود بازارو... نیز از دیگر مواردی است که به کاهش مصرف سرانه لبنیات در ایران می انجامد.
 
76 درصد مرگ و میرها به دلیل الگوی نامناسب غذایی است طول عمر ایرانی ها 20 درصد پایین تر از عمر میانگین جهانی است و میانگین سرانه مصرف دارو در ایران سه برابر میانگین جهان است.
 
** تعطیلی پنج هزار واحد صنفی لبنی در شش ماه اول سال
 
مهدی مهدوی رئیس اتحادیه لبنیات کرمان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تعطیلی پنج هزار واحد صنفی در شش ماه اول سال، اظهار کرد: رکود حاکم بر بازار غیرقابل توصیف است.
 
وی عدم رعایت حریم صنفی را از جمله مشکلات موجود در اتحادیه ها برشمرد و افزود: دولت بدلیل ناتوانی در ایجاد بازار کار برای جوانان با از میان برداشتن حریم صنفی باعث شده اشخاص بدون در نظر گرفتن توانایی لازم وارد هر صنفی شده و باعث برهم ریختگی کار سایر اعضا در اتحادیه شوند.
 
رئیس اتحادیه لبنیات کرمان همچنین تصریح کرد: سازمان صنعت و معدن استان ها ضمن ارزیابی کافی و بنا به نیاز استان باید پروانه کسب در اختیار افراد قرار دهد.
 
مهدوی با اشاره به تعاونی های دولتی که در غالب فروشگاهای بزرگ رفاه، کوروش و... درحال فعالیت هستند، گفت: این فروشگاه ها به دلیل عرضه خدمات به عموم باعث کساد خرده فروشی ها در سطح شهر می شوند.
 
** کاهش 150 درصدی حجم محصولات لبنی و افزایش قیمت لبنیات
 
وی با بین این مطلب که اکثر کارخانجات صنایع لبنی به غیر از تولیدی های وابسته به دستگاه دولتی ورشکست شده اند، گفت: به همین دلیل کارخانه ها برای تامین هزینه های خود حجم محصولات لبنی را کم کرده اند.
 
رئیس اتحادیه لبنیات کرمان ادامه داد: کارخانه های تولیدی حجم محصولات خود را حدود 100 تا 150 گرم کاهش داده و از طرفی چنددرصد به قیمت لبنیات اضافه کرده اند تا از این طریق هزینه های خود را تامین کنند.
 
مهدوی در پایان به اهمیت مصرف لبنیات در تضمین سلامتی افراد تاکید کرد و افزود: در سراسر دنیا رسم بر این است که علاوه بر فرهنگ سازی، سوبسید ویژه ای درنظر می گیرند تا قیمت لبنیات پایین آمده و مردم مصرف بیشتری داشته باشند ولی سرانه مصرفی لبنیات مردم ایران از حد مجاز و استاندار خیلی کمتر است.
 
 سایت خبری«رازق
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار