«وحید فرجی» که چند ماهی است سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم را بر عهده دارد، گفت: طرح فروش «پاییزه کتاب» با یارانه حمایتی دولت و از سوی خانه کتاب جمهوری اسلامی برای رونق کتاب‌خوانی برگزار شده است.
کد خبر: ۳۳۳۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۵ 22 November 2016
به گزارش تابناک قم، طرح «پاییزه کتاب» به مدت یک ماه از 24 مهر در کتاب‌فروشی‌های کشور برگزار شده است. قم بعد از تهران در رتبه دوم مشارکت در این طرح قرار دارد که در مقایسه با طرح «تابستانه کتاب» نشان‌دهنده افزایش استقبال کتاب‌فروشی‌ها از این طرح ملی است.

در «پاییزه کتاب» 20 درصد تخفیف برای کتاب‌های گروه سنی بزرگسال و 25 درصد تخفیف برای کتاب‌های کودک و نوجوان در نظر گرفته شده‌ است. به عقیده کارشناسان حوزه کتاب هدف اصلی دولت از اجرای چنین طرح‌هایی کمک به وضعیت فروش در کتاب‌فروشی‌ها و حمایت از آن‌ها برای رونق بازار کسب و کار است.

هدف بعدی توزیع عادلانه یارانه کتاب است تا همه به طور مساوی از این حمایت بهره‌مند شوند. این 3 طرح در زمانی اجرا می‌شود که بازار کتاب رکود دارد؛ برای مثال در شب عید که بیشتر خانواده‌ها به دنبال خرید خوراک و پوشاک هستند و به فکر خرید کتاب نیستند، با برگزاری این طرح می‌توان کتاب را وارد سبد کالای خانوارها کرد.

چنانکه در طرح تابستانه کتاب نیز این اتفاق افتاد و پس از نمایشگاه کتاب تهران، در تیر و مرداد که مراکز آموزشی تعطیل هستند و بازار کتاب خوابیده، برگزاری این طرح به رونق بازار فروش کمک شایانی کرد. در پاییز نیز برگزاری این طرح به اذعان اهالی کتاب شوک مثبتی به بازار وارد کرده است.

نخستین گام این طرح‌های فصلی با برگزاری «عیدانه کتاب» برداشته شد که شعار آن «امسال کتاب عیدی دهیم» بود و از 15 اسفند سال گذشته برای یک ماه اجرا شد.

براساس آمار اعلام‌شده بیش از 286 هزار نسخه کتاب با نزدیک به 44 میلیارد تومان کتاب و تخفیف حدود 9 میلیارد ریال فروخته شد. در عیدانه کتاب «بیشعوری»، «شازده کوچولو»، «چرا باید بسم‌الله بگوییم»، «رساله حقوق» و «سمفونی مردگان» پرفروش‌ترین کتاب‌ها معرفی شدند. طرح «تابستانه کتاب» که آغاز آن از 16 تیر در کتاب‌فروشی‌های عضو کلید خورد، به افزایش فروش 106 درصدی نسبت به طرح عیدانه کتاب دست پیدا کرد.

«وحید فرجی» که چند ماهی است سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم را بر عهده دارد، گفت: طرح فروش «پاییزه کتاب» با یارانه حمایتی دولت و از سوی خانه کتاب جمهوری اسلامی برای رونق کتاب‌خوانی برگزار شده است.

این طرح از 24 آبان با حضور 102 ناشر در قم آغاز به کار کرده است. در طرح پاییزه کتاب‌ تخفیف 20 تا 25 درصدی به متقاضیان داده می‌شود و هدف از اجرای آن افزایش تقاضای مطالعه کتاب و مقابله با رکود و رخوتی است که در بازار کتاب کشور حاکم شده است. طرح «پاییزه کتاب» به سبب فروش پایین کتاب‌فروشی‌ها انجام می‌شود و برای تقویت کتاب‌فروشی‌هاست تا مردم با مراجعه به این مراکز فرهنگی کتاب بخرند.

کتاب‌نخوانی در قطب کتاب کشور

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم افزود: از آغاز سال 95 تاکنون نزدیک به 3 هزار عنوان کتاب در قم به چاپ رسیده است که از این تعداد 2094 عنوان تألیفی و 897 کتاب نیز ترجمه و بقیه چاپ اولی بوده‌اند.

«حمید اکبری» درباره وضعیت فروش کتاب در استان قم اظهار کرد: با وجود این‌که استان ما یکی از فرهنگی‌ترین استان‌های کشور است و آن را به عنوان قطب کتاب کشور می‌شناسند، مطالعه آن چنان که باید عمومیت ندارد.

مدیر کتاب‌فروشی «خانه کتاب» افزود: اکثر مراجعه‌کنندگان افرادی هستند که به دلیل کار و تحصیلشان با کتاب سروکار دارند که شامل دانشجویان و طلاب می‌شود و فروش عمومی ما بسیار پایین است. باید مسئولان برای حل این آفت چاره‌ای بیندیشند و دلیل دوری مردم از این پدیده مهم را پیدا کنند و درصدد حل آن باشند.

وی درباره اجرای طرح پاییزه کتاب اظهار کرد: از آنجا که در کتاب‌فروشی ما تنوع کتاب وجود دارد و تقریباً اکثر ذائقه‌های مطالعاتی را پوشش می‌دهد، در طرح عیدانه و نیز طرح تابستانه با فروش خوبی روبه‌رو بودیم.

اکبری در پاسخ به این سؤال که کدام کتاب‌ها در کتاب‌فروشی شما فروش بیشتری داشته است، گفت: در بین موضوع‌های مختلف رمان و داستان همچنان در صدر فروش هستند. در بین رمان‌ها نیز «من پیش از تو» و «ملت عشق» فروش بیشتری داشته‌اند. در زمینه روان‌شناسی نیز «شب‌های زندگی» با استقبال خوبی مواجه است. کتاب‌های تخصصی هم کم تقاضا داریم مگر این‌که دانشجویان و طلاب درخواست بدهند.

مدیر کتاب‌فروشی «خانه کتاب» افزود: البته هر کتاب رمانی هم فروش خوبی ندارد؛ برای مثال نشر «ققنوس» ده‌ها رمان چاپ کرده ولی از این بین کتاب «ملت عشق» پرفروش‌تر است که این نشان‌دهنده تأثیر تبلیغات در فروش بالاست.

از آنجا که تخفیف ویژه این طرح به کتاب‌های کودک و نوجوان تعلق گرفته است با مسئول فروش یکی از مهم‌ترین فروشگاه‌های کتاب کودک و نوجوان قم گفت‌وگویی داشتیم.

«صفی‌الله قره‌گوزلو» از کتاب‌فروشان قمی که خودش نیز از خوانندگان کتاب‌های کودک و نوجوان است، اظهار کرد: در فروشگاه ما هیچ کتابی در چاپ اول نمانده است و به طور میانگین هر روز بیش از 30 مراجعه‌کننده داریم. یکی از کتاب‌هایی که با استقبال چشمگیر کودکان و خانواده‌ها روبه‌رو شده است، «محمد مثل گل بود» نوشته حیدری ابهری است که به سبک زندگی حضرت محمد(ص) پرداخته است. این کتاب در ابتدا با قیمت 20 هزار تومان عرضه شد اما وقتی با فروش بالا مواجه شد، ناشر در چاپ‌های بعدی آن را با 80 درصد تخفیف وارد بازار کرد.

کتاب‌فروشی سود مالی ندارد

مدیر انتشارات روحانی نیز از کتاب‌فروشان باسابقه قم است که مغازه‌اش در خیابان ارم قرار دارد. وقتی وارد کتاب‌فروشی شدم روی بیشتر کتاب‌هایش برچسب کاهش قیمت زده بود. دلیل این کار را از وی پرسیدم، گفت: به خاطر فروش پایین این کار را کردم. این روزها فروش خیل کم شده است و ادامه کار برایم امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل هرچه زودتر بنا دارم این فروشگاه را جمع کنم و به کار دیگری بپردازم؛ البته از سوی دیگر به این کار عشق و علاقه دارم اما فروش کتاب در این شرایط از جنبه اقتصادی سودآور نیست.

«رحیم محمدی‌تبار» اظهار کرد: هرچند به دلایلی فرصت ثبت‌نام در طرح پاییزه را پیدا نکردم، اجرای چنین طرح‌های حمایتی در توجه مردم به سوی کتاب تأثیرگذار است؛ به نظر من باید فکری اساسی برای حل مشکل کتاب‌نخوانی مردم کرد. اکنون بسیاری از کتاب‌فروشی‌های قدیمی مثل برقعی جمع کرده‌اند چراکه مثل گذشته از نظر مالی تأمین نمی‌شویم.

مدیر فروش کلبه شروق نیز با بیان این‌که نمی‌توان تأثیرگذاری طرح‌هایی مثل پاییزه و تابستانه و عیدانه کتاب را انکار کرد، اضافه کرد: اگر اقشار دانشجو و طلبه در جامعه نباشند نمی‌توان به فروش کتاب اطمینان کرد. ‌ای کاش تمهیدی اندیشیده شود تا سایر اقشار نیز به مطالعه کتاب تشویق شوند. در واقع اکثر کسانی که در این طرح شرکت می‌کنند و از تخفیف آن بهره‌مند می‌شوند، افرادی هستند که بنا به نیازی که به مطالعه دارند، کتاب می‌خرند و کمتر کسی به ما مراجعه می‌کند که به دلیل برگزاری این طرح به خرید کتاب تشویق شده است.

«علی اسدی» افزود: برای مثال حرکتی مانند نمایشگاه کتاب به دلیل جنبه‌های بالای رسانه‌ای و تبلیغاتی که برایش صورت می‌گیرد، بسیاری از مردم را که در طول سال پایشان را به کتاب‌فروشی نمی‌گذارند، به تهران می‌کشاند؛ بنابراین تجربه ثابت کرده است که انجام کارهای رسانه‌ای برای تشویق مردم به سوی کتاب بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: ما نیز عضو این طرح ملی شده‌ایم و شاهد تأثیر آن بوده‌ایم اما برگزاری طرح‌های این چنینی تحولی که باید و شاید را در امر مهم کتابخوانی ایجاد نمی‌کند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار