شهروندان می گویند قیمت حامل های انرژی با افزایش چراغ خاموش روبه رو شده است. آن ها به قبض های جدید آب، برق و گاز اشاره می کنند و می گویند مبلغ برخی قبض ها نجومی شده و نسبت به ماه های قبل با افزایش بسیار زیادی مواجه شده اند.
کد خبر: ۳۱۸۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۶ 26 October 2016
شهروندان می گویند قیمت حامل های انرژی با افزایش چراغ خاموش روبه رو شده است. آن ها  به قبض های جدید  آب، برق و گاز اشاره می کنند و می گویند مبلغ برخی قبض ها نجومی شده و نسبت به ماه های قبل با افزایش بسیار زیادی مواجه شده اند. این در حالی است که درباره افزایش نرخ حامل های انرژی اطلاع رسانی صورت نگرفته است و علت بالا رفتن هزینه های آب، برق و گاز نامشخص است. به عنوان نمونه در قبض آب، علاوه بر بهای مصرفی، کارمزد دفع فاضلاب، آبونمان آب، آبونمان فاضلاب، مالیات، عوارض تبصره 2 و سهم آبفای روستایی از مشترکان بر مبنای میزان مصرف دریافت می شود که این مسئله گرانی آب در سال جدید را موجب شده است.
یکی ازشهروندان در این باره می گوید: اگرچه بهای آب بر مبنای فرمول های ذکر شده در قبوض آب محاسبه می شود، اما میزان آبونمان آب، فاضلاب و حتی میزان تبصره 2 در قبوض 2 برابر شده است.وی با بیان این که علاوه بر آب، بهای برق، گاز و حتی تلفن هم افزایش یافته است، می افزاید: گرانی این حامل ها، تجربه بد مردم در هر سال است که متأسفانه همواره ادامه دارد و از یک مرتبه به 2 و حتی 3  مرتبه در سال هم افزایش یافته است.
یکی از مشترکان برق هم که دل خوشی از صورتحساب برق مصرفی خود ندارد، می گوید: با این که به دلیل شرایط کاری از صبح تا شب بیرون از منزل هستم، اما صورتحساب این دوره افزایش زیادی داشته است.
وی اظهارمی دارد: با شرایط ایجاد شده تلاش و کسب درآمد من برای پرداخت هزینه حامل های انرژی است، در حالی که یارانه ای که به این منظور پرداخت می شد نیز به اشتباه حذف شده است.
یک مشترک گاز هم که ناگزیر به پرداخت 124 هزار تومانی صورتحساب برق مصرفی خود شده است، در این باره می گوید: در گذشته، با شروع سال جدید، با گران شدن حامل های انرژی مواجه می شدیم، اما در حال حاضر این گرانی ها دوره ای شده است، یعنی در هر دوره علاوه بر میزان مصرف، بندهای جدیدی نیز طراحی و به قبوض اضافه می شود که گران شدن حامل های انرژی را باعث می شود.وی مبلغ مصرف، فصل، آبونمان، برق دوره، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، عوارض برق و جریمه تأخیر در پرداخت ها را عامل تشدید کننده افزایش قیمت ها ذکر می کند و می گوید: در نظر گرفتن این بندها بهانه ای برای افزایش قیمت ها شده و هر مشترکی اعتراض داشته باشد، نوع مصرف را عامل افزایش قیمت ها به ویژه تمام بندهای لحاظ شده در قبض برق مطرح می کنند.
«شاکری» یکی  دیگر از شهروندان  می گوید: هزینه کارکرد تلفن ثابت که تا پیش از این ماهانه بین 20 تا 40 هزار تومان بود، به 65 هزار تومان و در ماه اخیر به 90 هزار تومان افزایش یافته است.وی خاطرنشان می کند: در صورتی که مصرف مازادی نداشته ام و مصرف براساس روال گذشته است، اما 20 هزار تومان افزایش قیمت در صورتحساب این دوره لحاظ شده و دلیل آن هم مشخص نیست، زیرا متولیان امر بر این عقیده اند که افزایش قیمتی صورت نگرفته و قیمت ها براساس مصرف خانوار محاسبه شده است.
یکی دیگر از مشترکان نیز می گوید: در حالی که مبلغ شهری، بین شهری و همراه با تلفن ثابت در قبض تلفنم 45 هزار تومان است، اما با افزایش آبونمان، مالیات و عوارض، صورتحساب این دوره‌ام به 51 هزار تومان رسیده است، در حالی که همان میزان 45 هزار تومان طبق مصرفی که دارم بسیار زیاد است.
یکی دیگر از مشترکان که به گفته خودش، از 3 ماه گذشته تلفن ثابت منزلش قطع  شده و بلااستفاده است، می گوید: با این که مدتی است استفاده ای ندارم، اما 12 هزار تومان قبض تلفن صادر شده است که فقط بهای آبونمان است.
وی می افزاید: اگر آبونمان، عوارض و دیگر آیتم ها براساس مصرف افزایش می یابد، علت این که صورتحساب 12 هزار تومانی برای تلفن بلااستفاده صادر شده است، چیست؟
مدیر توزیع برق شهرستان بجنورد با تأیید افزایش قیمت برق می گوید: براساس مصوبه ای در 25 مرداد ماه، قیمت برق از همین تاریخ با افزایش10 درصدی محاسبه می شود.«بوستانی» می افزاید: براساس این مصوبه قیمت هزینه ها، انشعاب ها و بهای برق افزایش یافته است که خیلی چشمگیر نیست.وی اضافه می کند: از آن جایی که بهای مصرف برق به شکل پلکانی محاسبه می شود، بندهای مندرج در قبوض از جمله عوارض و مالیات و بهای آبونمان نیز بر همین اساس درصد بسیار اندکی افزایش می یابد، اما آن قدر زیاد نیست که مشترکان را در پرداخت بهای مصرفی دچار مشکل کند.
وی ادامه می دهد: برای انجام یک مقایسه عادلانه باید صورتحساب بهای مصرفی با صورتحساب مدت مشابه سال گذشته باهم مقایسه شود که نشان دهنده همان 10 تا 15 درصد افزایش قیمت است.وی بخشی از علت افزایش قیمت بهای مصرفی را نیز احتمال اشتباه در محاسبه یا قرائت کنتور ذکر و خاطرنشان می کند: در صورتی که مشترکان به میزان بهای مصرفی خود اعتراض دارند، بهتر است پس از انجام مقایسه میزان افزایش قیمت ها، مراتب امر را اعلام کنند تا بررسی شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی نیز با بیان این که افزایش قیمت در بخش آب نسبت به دیگر حامل های انرژی بسیار اندک است، می گوید: متوسط قبوضی که برای مشترکان داریم 12 هزار و 200 تومان است و این افزایش ها در بخش آب رخ نداده  و استدلال وزارت نیرو این است که چون برخلاف برق و گاز که شبکه سراسری دارند، آب  شبکه سراسری ندارد و قیمت محلی برای آن محاسبه می شود.
«ساقی» می افزاید: قیمت های محلی بدون در نظر گرفتن تعرفه های کشوری است و ظرفیت های قانونی برای ما گذاشته اند که الزام آن این است که از شورای شهر هر شهری مصوبه بگیریم که با این شرایط عدد ما خیلی تفاوت دارد با قیمت تمام شده و مبلغی که از مشترکان اخذ می شود که با این شرایط به ازای هر مترمکعب هزار تومان متضرر می شویم.
وی اضافه می کند: در حال حاضر خراسان شمالی به لحاظ ضریب تعرفه آب بها در کشور رتبه آخر را دارد یعنی ارزان ترین آب را به همشهریان می دهیم.
وی خاطرنشان می کند: از زمان هدفمندی یارانه ها تاکنون بهای آب 20 درصد افزایش یافته است./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار