رییس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی خبر داد:
معاون وزیر راه و شهرسازی از امضای تفاهمنامه همکاری تبادل اطلاعات زلزله‌شناسی و داده‌های شبکه‌های شتاب‌نگاری بین مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و دانشگاه برکلی کالیفرنیا خبر داد.
کد خبر: ۳۰۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۰ 04 May 2015
به گزارش تابناک یزد، محمد شکرچی‌زاده در نشست خبری اظهار کرد:‌ زلزله جزو مباحثی است که در ایران بسیار با اهمیت است از این رو مرکز تحقیقات از بدو تاسیس به دلیل وقوع زلزله‌های جنوب خراسان تشکیل شد تا با بررسی ها صوابطی را برای مقاوم‌سازی ساختمان ها تدوین کند.

وی تصریح کرد: در این راستا آئین‌نامه 2800 تدوین شده است. علاوه بر این بخش‌های مختلفی در مرکز به بحث زلزله می‌پردازد که یکی از مهم‌ترین آن بخش شتاب‌نگاری است.

وی ادامه داد: تفاهمنامه همکاری علمی و مهندسی بین مرکز و مرکز تحقیقات مهندسی زلزله پسفیک در آمریکا امضا کرده‌ایم که بر اساس آن زمینه‌های هم‌افزایش علمی و تحقیقاتی در حوزه مهندسی زلزله برقرار می‌شود. همچنین مجموع اطلاعات شتاب‌نگارها را در اختیار این  مرکز تحقیقاتی قرار می‌دهیم و در یک ارتباط تعاملی می‌توانیم از تجربیات هم استفاده کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز امیدواری کرد با امضای این تفاهمنامه سطح علمی کشور در بخش زلزله‌شناسی ارتقا یابد.

یوسف بزرگ‌نیا عضو هیات علمی دانشگاه کالیفرنیا نیز در این نشست اظهار کرد: در زمینه‌های متخلفی از جمله زمین شناسی، خاک، ساختمان برای ساختمان‌های کوتاه بلند،‌سدها، پل‌ها و... فعالیت داریم.

وی با تاکید بر این‌که زلزله مرز سیاسی و جغرافیایی نمی‌شناسد، افزود: زلزله نپال هزاران کیلومتر با تهران فاصله دارد اما همه علاقه‌مند هستند بدانند که چه شده است چراکه این اطلاعات برای کاهش زیان‌ها مهم است.مهم‌ترین داده رکوردهایی است که در زمان زلزله ثبت می‌شود، در ایران مرکز تحقیقات مسئول شتاب‌هایی است که در زلزله‌های کوچک و بزرگ ثبت می‌شود.

مدیر اجرایی مرکز تحقیقات مهندسی زلزله (پسفیک) گفت: ایران یک کشور بسیار زلزله‌خیز است که در آن زلزله‌های کوچک و بزرگ در آن اتفاق می‌افتد. رکوردهای ثبت‌شده جنبه بین‌المللی دارد و برای ما که در آن سوی جهان هستیم این رکوردها بسیار مهم است.

بزرگ‌نیا با بیان اینکه این رکوردها استفاده‌های گوناگونی می‌شود، اظهار کرد: بانک اطلاعاتی زلزله در آمریکا جمع‌آوری می‌شود که "پیر" بزرگترین رکوردهای زلزله‌های دنیا را جمع‌آوری و در اختیار دارد.

وی با بیان این‌که زلزله‌های ایران از نوعی است که کم و بیش شبیه زلزله‌های کالیفرنیا روی می‌دهد، بیان کرد:‌ بنابراین همکاری ما با ایران در این زمینه بسیار حیاتی است و از رکوردها و داده‌ها استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار