گزارشی از خرید والدین در آستانه سال تحصیلی
حکایت کفش های میرزا نوروز شده است وضعیت بازار کفش، شهروندان هر چقدر از کفش های بی کیفیت و چینی می گریزند اما باز مقابل راهشان سبز می شوند و تحت برند و نام های مختلف پای مردم را می پوشانند.
کد خبر: ۲۹۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 17 September 2016
حکایت کفش های میرزا نوروز شده است وضعیت بازار کفش، شهروندان هر چقدر از کفش های بی کیفیت و چینی می گریزند اما باز مقابل راهشان سبز می شوند و تحت برند و نام های مختلف پای مردم را می پوشانند.
روزگارانی دور خانواده ها کیف و کفش خریداری شده را چندین سال استفاده می کردند و در نهایت بدون این که کیف و کفش آسیب جدی دیده باشد به دلایل دیگری آن ها را کنارمی گذاشتند، اما بد ماجرایی است داستان کیف و کفش های امروزی که نخریده، پاره شده اند و یک ماه نپوشیده دیگر نمی توان نام کفش بر آن ها گذاشت، آنقدر کیفیت در بازار کیف و کفش آن هم در این فصل افت کرده که حرف های زیادی برای گفتن دارد.
آن چه، آرام آرام در بازار لوازم تحریر ریشه دوانده و این بازار را بیمار کرده است پای خود را به این بازار گذاشته و نه تنها کیفیت بلکه رعایت حقوق مصرف کننده و حمایت از تولیدات ایرانی را نیز به مخاطره انداخته است.
این بار بند کفش هایمان را محکم می کنیم تا راه بازار کیف و کفش را در پیش گیریم و بندهای گره خورده این بازار را پیدا کنیم. بیش از هر چیزی حراجی های راه افتاده در شلوغ ترین فصل سال در این بازار خودنمایی می کند، حراجی هایی که بارها، توسط اتحادیه ها مهر باطل بر آن ها خورده اما هنوز پا برجا در بازار ایستاده و کیفیت را قربانی ارزانی می کنند.
خواب بازار کیف و کفش هم گویا پریشان و برای بیدار ماندن به دنبال درمان است و نسخه شفا بخش را در به راه افتادن حراجی ها یافته است. چندین فروشنده کیف و کفش از رکود بازار حتی در این روزها گلایه می کنند. یکی از آن ها می گوید: با این که این ماه، پیک کاری کسبه است اما تا امروز این بازار از خواب بیدار نشده و چندان مشتری وجود ندارد.
وی همین امر را دلیلی برای گرایش کسبه به فروش کالاهای ارزان اما با کیفیت ضعیف تر ذکر و عنوان می کند: ارزان ترین کفش ها شامل کفش های چینی درجه 3 است که با توجه به قیمت مشتری بیشتری دارند.
در مقابل گفته های این کاسب، یکی از شهروندان می گوید: بیشتر فروشگاه ها پر شده از کفش های رنگارنگ اما بی کیفیت و توجهی به خواست مشتری نمی شود.
وی با بیان این که به دنبال کالاهایی با ماندگاری بیشتر و ترجیحا تولید داخل است، ادامه می دهد: کفش های ایرانی کیفیت بهتری دارند و با توجه به قیمت مواد اولیه کمی گران تر هستند به همین دلیل کسبه هم به بهانه به فروش نرفتن آن‌ها از فروش شان خودداری می کنند.
اصلی ترین خیابان شهر که بخش عمده بازار را در خود جای داده پر شده از کیف و کفش فروشی‌هایی که کفش های چینی به فروش می رسانند و سبدهای حراج مقابل مغازه هایشان هم مملو از کالاهای بی کیفیتی است که فقط نام کفش را یدک می کشند، کافی است 10 گام برداری تا زهوارش در رود و بفهمی که همین اندک پولی را که خرج خرید آن کردی اگر به جوی آب می ریختی خیال آسوده تری داشتی.
یکی از فروشندگان با بیان این که کالاهای با کیفیت و خوب هم در بازار استان وجود دارد، می گوید: کیف و کفش برند هم در بازار وجود دارد اما به دلیل بالا بودن قیمت مشتری خاص خود را دارد و مناسب برای فروش به عموم نیست.
وی رکود بازار کیف و کفش، گرایش مردم به کالاهای با ظاهر زیبا و ارزان را دلیل اصلی فروش کالاهای با کیفیت نامناسب ذکر می کند.
وی با بیان این که خرید کالاهای سبدی که تحت عنوان حراجی ها توسط مشتری خریداری می شود اشتباه ترین فرهنگی است که در بین برخی از مردم استان فراگیر شده است، ادامه می دهد: فروشنده ها به ناچار مجبور به فروش کالاهای بنجل در سبد حراج هستند و مردم هم تن به خریدی اشتباه می دهند که دود آن در چشم خودشان می رود.
وی به این نکته نیز اشاره می کند که بسیاری از این کیف و کفش ها، بدترین و پایین ترین کالای تولیدی داخل است که به نام چینی برای فروش بیشتر به دست مصرف کننده می رسد.
وی ادامه می دهد: نه تنها کفش های چینی که در این سال ها محصولات ترک از جمله کیف و کفش محصول ترکیه هم در بازار استان بسیار به چشم می خورد.
«گودرزی» رئیس اتحادیه کفاشان مرکز استان کمبود نقدینگی و تورم را در فروش کالای چینی درجه 3 و 4 و بی کیفیت دخیل می داند و می گوید: بازار استان کشش عرضه کالاهای چینی درجه یک و 2 را ندارد بنابراین کالاهای درجه 3 و 4 در استان به فروش می رسد.وی با بیان این که 80 درصد کالاهای عرضه شده در فروشگاه ها تولید داخل است، اظهارمی دارد: با این حال همین کفش ها با برند خارجی و با عنوان کالای چینی به فروش می رسد تا خریدار بیشتری برای آن ها پیدا شود.
وی با بیان این که همین کالاها هم با کیفیت بسیار پایین عرضه می شود می افزاید: از سال 90 با گران شده ناگهانی دلار، این بخش از تولید مجبور به کاهش کیفیت محصولات شد و این فرآیند موجب شد که حتی کالاهای گران هم کیفیت لازم را نداشته باشند.
وی با بیان این که ماندن کفش های بی کیفیت در انباری ها باعث تغییر شکل و کیفیت آن‌ها می شود و کسبه مجبور به فروش کالاهای سبدی با قیمت های ارزان تر هستند، می افزاید: شهروندانی که این کالا را می خرند خود می‌دانند که چه کالایی و با چه کیفیتی خریده اند و جای گلایه باقی نمی ماند.
وی فروشنده و خریدار را بازندگان آشفته بازار کیف و کفش استان می داند./روزنامه خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار