خیابان‌بندی منحصربه‌فرد در اطراف میدان مرکزی همدان و دیگر شرایط موجود نشان می‌دهد که این شهر پتانسیل تبدیل‌شدن به پایلوت شهر دوچرخه‌سواری کشور را دارد.
کد خبر: ۲۹۴۰۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷ 10 September 2016
 خیابان‌بندی منحصربه‌فرد در اطراف میدان مرکزی همدان و دیگر شرایط موجود نشان می‌دهد که این شهر پتانسیل تبدیل‌شدن به پایلوت شهر دوچرخه‌سواری کشور را دارد.

به گزارش مهر، بستن ۶ خیابان اصلی همدان، عدم ورود خودروهای شخصی به میدان اصلی شهر و طرح پیاده‌روسازی خیابان بوعلی و سایر طرح‌هایی که درزمینهٔ کنترل ترافیک در شهر همدان انجام می‌گیرد طرح‌هایی است که نقش مسکن موقت را بازی می‌کند و متأسفانه کمتر کار کارشناسی را در این زمینه می‌بینیم و همین موضوع آینده ترافیک و حمل‌ونقل عمومی شهر همدان را در هاله‌ای از ابهام برای شهروندان قرار داده است.

با گسترش شهرها و توسعه شهرنشینی به همان میزان بر مشکلات شهرنشینی نیز افزوده می‌شود بحث حمل‌ونقل یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مسائل مدیریت شهری است.

در این راستا طی سال‌های اخیر با توجه به چالش‌های ترافیکی رو به گسترش همه روزه شاهد روان‌سازی شبکه حمل‌ونقل در درون شهرها هستیم که به‌طور مثال می‌توان به تقاطع‌های غیر هم‌سطح، طراحی و اجراشده در شبکه معابر شهری در سطح کلان‌شهرها اشاره کرد.

شهر همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که در نقشه ایران دارد و شاه‌راه مواصلاتی غرب کشور محسوب می‌شود با ۶ استان مرز مشترک دارد از همین رو یکی از پر ترددترین استان‌های کشور است.

همچنین مهاجرت از استان‌های اطراف نظیر کرمانشاه، سنندج، خوزستان و لرستان موجب بالا رفتن جمعیت همدان شده و به تبع آن میزان ترافیک نیز در شهر همدان در چند سال گذشته رشد بسیاری داشته و همین باعث شده تا مسئولان طرح‌هایی را به‌عنوان تنها مسکن زودگذر برای ترافیک همدان اجرا کنند.

بسته شدن ۶ خیابان اصلی همدان برای خودروهای شخصی که منتهی به میدان اصلی همدان می‌شود و تنها ورود خودروهای عمومی به خیابان‌ها راه حلی بود که در چند سال اخیر در همدان اجراشد اما در طرح جدید خیابان بوعلی همدان به‌طور کامل بسته‌شده تا به‌عنوان پیاده‌رو از این خیابان استفاده شود طرحی که به دلیل کارشناسی نبودن مورد انتقاد زیادی قرار گرفت.

متأسفانه این طرح باعث شد تا آب‌نمای زیبای خیابان بوعلی نیز تخریب شود و همچنان سوال در مورد چرایی تخریب این آب نما در ذهن مردم باقی است، پروژه‌ای که تخریب آن چندین میلیارد هزینه که از جیب مردم توسط شهرداری گرفته‌شده است را هدر داد.

این در حالیست که همدان بالاترین پتانسیل را برای تبدیل‌شدن به پایلوت شهر دوچرخه‌سواری از تمام ابعاد دارد اما مسئولان شهرداری در این زمینه ضعیف عمل کرده‌اند.

امروز ما می‌بینیم در شهرهای بزرگی نظیر اصفهان این طرح به‌خوبی در حال اجرا است اما در همدان تنها دو ایستگاه دوچرخه‌سواری آن‌هم به‌منظور تفریحی در دو منطقه بلوار ارم و لونا پارک همدان پیاده شده است که این کم توجهی جای تأمل دارد.

به‌طورقطع با رشد روزافزون جمعیت در همدان و افزایش وسایل نقلیه شخصی اگر امروز فکری به حال حمل‌ونقل عمومی صورت نگیرد در آینده پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین دچار مشکلات بسیار زیادی از قبیل آلودگی شدید هوا و استمرار اجرای طرح‌های ترافیک زوج و فرد خواهد شد و باید مسئولان با تقویت وسایل نقلیه عمومی فکری به حال این مسئله کنند.

در این میان استفاده از ظرفیت حمل‌ونقل پاک مانند ایجاد ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری از دیگر راهکارهایی است که علاوه بر رفع مشکل ترافیک، به نشاط و سلامت عمومی هم کمک می‌کند.

همدان پتانسیل تبدیل شدن به پایلوت دوچرخه‌سواری کشور را دارد

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان در گفتگو با مهر با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه اظهار داشت: استفاده از دوچرخه در کشورها و شهرهای پرجمعیت از اولویت‌های بالایی برخوردار است و از وسایل پرتردد در سطح شهرها محسوب می‌شوند.

علی ثقفی  افزود: البته باید در نظر داشت که استفاده از این وسیله نقلیه در کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز از جایگاه به‌خصوصی برخوردار است درواقع این منطقه از جهان نمونه کاملی به لحاظ استفاده از وسایل نقلیه سبک و بدون موتور است و گستردگی این وسیله به حدی همه‌گیر هست که برنامه‌ریزی دقیق در سطح شهر را می‌طلبد.

ثقفی ادامه داد: همچنین می‌توان گفت که استفاده صحیح و دائمی از این وسایل، باعث تسهیل در حمل‌ونقل و ترافیک شهرها شده و درواقع برای روان‌سازی ازدحام و ترافیک درون شهرها یکی از برنامه‌های اصلی، رواج و گسترش استفاده از دوچرخه است.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان بابیان اینکه شهر همدان پتانسیل بسیار بالایی برای استفاده از دوچرخه دارد، بیان کرد: میدان مرکزی شهر همدان دارای طرح منحصربه‌فردی در ایران و حتی جهان است ۶ خیابان اصلی شهر به نام‌های باباطاهر، اکباتان، شهدا، تختی، بوعلی و شریعتی، به میدان مرکزی همدان وصل شده‌اند و بزرگراه‌ها به‌صورت رینگ‌های اول و ‌دوم، آن‌ها را منقطع کرده که در جهان در نوع خود کم‌نظیر است.

وی عنوان کرد: همین خیابان بندی منحصربه‌فرد همدان باعث می‌شود تا به‌راحتی طرح ایستگاه‌های دوچرخه‌سواری را در خیابان‌های همدان بتوان اجرا کرد.


وی ادامه داد: آب‌وهوای مطبوع همدان در ۶ ماهه نخست سال و همچنین در اوایل فصل پاییز به‌راحتی این اجازه را به مردم می‌دهد که از دوچرخه استفاده کنند زیرا ما گرمای شرجی بالای ۵۰ درجه مانند خوزستان را در همدان نمی‌بینیم.

ایستگاه دوچرخه‌سواری در خیابان بوعلی همدان ایجاد شود

ثقفی با اشاره به فواید استفاده از دوچرخه گفت: با توجه به حذف یارانه‌ها از سوخت مصرفی و افزایش قیمت حامل‌های انرژی در حال حاضر به‌منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی‌های فسیلی و صرفه‌جویی در هزینه‌های خانواده‌ها و نیز دستیابی به توسعه پایدار محیطی بهترین پیشنهاد استفاده از وسائط نقلیه بدون موتور در مسافرت‌های درون‌شهری است.

رئیس هیئت دوچرخه‌سواری استان همدان یادآور شد: دوچرخه علاوه بر این‌که انرژی و سوخت فسیلی مصرف نمی‌کند بلکه هزینه‌های نگهداری آن نیز پایین بوده و در ترافیک‌های سنگین شهر به علت حجم کم وسیله، می‌تواند از نقطه‌ای به نقطه دیگر نقل‌مکان کند.

ثقفی گفت: افزایش استفاده از دوچرخه شاید بتواند هزینه‌های زائد احداث خیابان و راه‌سازی را درصدی کاهش دهد و این مقوله نیز تأثیر مستقیمی بر توانمندی شهرها خواهد گذاشت و عاملی برای سرمایه‌گذاری در سایر قسمت‌های شهر ازجمله توجه به مبلمان و فضای سبز شهر خواهد بود.

وی با اشاره به طرح پیاده‌روسازی خیابان بوعلی همدان بیان کرد: ما به مسئولان شهری پیشنهاد داده‌ایم که می‌توان در این مسیر ایستگاه دوچرخه‌سواری را ایجاد کرد که بهترین و ارزان‌ترین راهکار برای جابه‌جایی شهروندان همدانی از خیابان بوعلی است و در آینده خیابان‌های دیگری هم می‌توانند به این طرح بپیوندند اما فعلاً پایلوت اصلی را خیابان بوعلی قرار دهیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار