مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: نماد جهانی شدن شهر سفال لالجین دقایقی قبل با حضور معاون رئیس جمهور در شهر لالجین رونمایی شد.
کد خبر: ۲۸۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱ 25 August 2016
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: نماد جهانی شدن شهر سفال لالجین دقایقی قبل با حضور معاون رئیس جمهور در شهر لالجین رونمایی شد.

به گزارش مهر، محمدمالمیر پیش از ظهر پنجشنبه در مراسم جشن جهانی شدن شهر سفال لالجین که با حضور معاون رئیس جمهور برگزار شد، پس از ابراز خرسندی از حضور مسئولان کشوری و استانی در جشن جهانی شدن لالجین گفت: زندگی مردم همدان و پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با ۳۰۰۰ سال سابقه مدنیت و تمدن همواره در طول ادوار مختلف تاریخ و قرون گذشته با هنر آمیخته بوده و به گونه‌ای که سفال به دست آمده از کاوش در تپه گیان نهاوند حاکی از سابقه ۵ هزار و ۷۰۰ ساله دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: این تاریخ بیانگر آن است که سفال و سفالگری ریشه در قدمت و تاریخ این سرزمین داشته است.

مالمیر گفت: لالجین با قدمتی ۲۰۰۰ ساله دارای سابقه‌ای ۷۰۰ ساله در زمینه سفالگری است که این هنر سینه به سینه و نسل به نسل چرخیده و اکنون به عنوان یک میراث غنی به دست ما رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان همچنین بیان کرد: وجود بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی و ۳ هزار و ۶۰۰ هنرمند صنعتی در این منطقه گواه سابقه فعالیت در این حرفه است.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ درصد جمعیت شاغل استان همدان را صنعتگران صنایع دستی به خود اختصاص می دهند، گفت: شهر لالجین با ۱۷ هزار نفر جمعیت دارای هزار کارگاه تولید سفال و سرامیک است که ۱۱ درصد از کل این جمعیت را شاغلین صنایع دستی به خود اختصاص می‌دهند و به ازای هر ۱۷ نفر یک کارگاه در این شهر وجود دارد.

مالمیر همچنین به محل عرضه محصولات و تولیدات هنری لالجین اشاره کرد و گفت: در این شهر ۲۰۰ فروشگاه کوچک و بزرگ سفال وجود دارد و زندگی نزدیک به ۹۰ درصد از مردم به نوعی با سفال و سفالگری در هم آمیخته است.

گفتنی است؛ در ورودی شهر لالجین نمادی از جنس سفال نصب شده که با حضور نمایندگانی از شورای جهانی صنایع دستی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، استاندار همدان، مسئولان استانی و شهرستانی رونمایی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار