دکتر نقی تقوایی مدیر کل انتقال خون استان یزد گفت:لازم است بانوان وگروه های خونی منفی بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.
کد خبر: ۲۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵ 27 April 2015
به گزارش تابناک یزد،دکتر نقی تقوایی مدیر کل انتقال خون استان یزد گفت:یزد یکی از سالم ترین خون های کشور را دارا می باشد ولی لازم است بانوان وگروه های خونی منفی بیشتر برای اهدای خون مراجعه کنند.                                                                                    
وی بیان کرد:استان ما در بسیاری از شاخص های خونی مثل سلامت خون؛اهدای کننده مستمر وتعداد اهدای خون در هر۱۰۰۰نفر جمعیت در کشور از رتبه خوبی برخوردار است.  
وی ادامه داد:میانگین کشوری اهداکنندگان مستمر ۵۰درصد است که این شاخص در استان یزد ۵۷ درصد می باشد همچنین در استان یزد ۲نفر اهدا کننده مستمر با بیش از یکصد بار اهدای خون وجود دارد.  
 دکتر تقوایی عنوان کرد:در ایام نوروز سال ۱۳۷۷ نفر برای اهدای خون مراجعه کرده که از این تعداد هزاروصدو دوازده نفر موفق به اهدای خون شدند.
 وی افزود:از اول تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری ۳ درصد اهداکنندگان خون در استان بانوان تشکیل می دهند وگفت با وجود فضای فیزیکی مناسب جهت اهدای خون بانوان تا پایان سال ۹۳ شاهد افزایش چشمگیر اهداکنندگان خانم در استان باشیم ولی تعداد اهداکنندگان خانم پایین است.  
   تقوایی در ادامه خواستار حمایت بیشتر مسولین وخیرین یزدی از این مرکز رشدی شد واظهار امیدواری کرد با حمایت خیرین شاهد ارتقاء کیفی وکمی تجهیزات ومکانهای خونگیری در استان باشیم.
وی با بیان اینکه آقایان واجد شرایط ۴ بار وخانم های واجد شرایط ۳ بار در سال  می توانندخون اهدا کنند تاکید کرد یزد در زمینه انتقال خون استان معین است و در سال گذشته ۳۹۸۲ واحد خون به استان های همجوار فرستاده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۷۰ درصد افزایش داشته است.
وی افزود:همچنین در سال ۹۳ تعداد ۳۳۳۵۹ واحد خون و ۱۸۳۳۶ واحد پلاکت و ۱۶۰۳۲ واحد فرآورده های پلاسمایی به مراکز درمانی استان ارسال شده است.
مدیر کل انتقال خون تاکید کرد:استان ما به گروه های خونی منفی به ویژه گروه خونی AB منفی و B منفی نیاز دارد وتامین این گروه های خونی جزء دغدغه های ما می باشد.           
  وی درخواست کرد:برای اهدای خون هر ۳ ماه یک بار بین سنین ۱۸ تا ۶۰ سال می توانند به پایگاه انتقال خون مراجعه کنند.    
وی با بیان این که هر کیسه خون عادی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و هر واحد پلاکت آفرزیس بیش از یک میلیون تومان به عنوان دستگاه های حیاتی در هر استان  به شمار میروند و لازم است مسولان برنامه وبودجه استان با چشم خاصی به آن نگاه کنند.
  وی کمبود شدید نیروی انسانی را از دیگر دغدغه ها و مشکلات این اداره خواند وافزود:طی سالهای اخیر بیش از ۲۰ نفر از کارکنان بازنشسته یا به استخدام دیگر ارگانهای دولتی درآمده اند وتنها چند نفر آن هم به صورت طرح نیروی انسانی وموقت جایگزین این افراد شدند.     
مدیر کل سازمان انتقال خون استان یزد خاطر نشان کرد:در شهرستانهای تفت؛ مهریز؛ ابرکوه؛ بهاباد؛ بافق وخاتم مرکز  اهدای خون نداشته ودر مواقع نیاز تیم های سیار انتقال خون اعزام می شوند.
وی تاکید کرد درخواست من از مسولین شهرستانهای فوق حمایت فرمانداری ها این می باشد که در سال ۹۴ شاهد حضور تیم های سیار خونگیری دراین مکانها باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار