رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۴۳ میلیون نفر در کشور مشترک اینترنت هستند و ۵۳ درصد مردم ایران حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند.
کد خبر: ۲۷۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ 11 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری شبستان از قزوین، مرتضی موسویان شب گذشته (20 مرداد) در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی که در صحن مقدس امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد، بیان کرد: بخش رسانه های دیجیتال جشنواره بین المللی رضوی هر سال پررونق تر از سال گذشته برگزار شده و ما شاهد هستیم که فعالیت در زمینه محتوای دیجیتال روز به روز افزایش می یابد.

 

وی افزود: فضای مجازی که هر روز با پدیده ای جدید در آن آشنا می شویم فضای بسیار متفاوتی با دنیای رایج است به طوریکه مقام معظم رهبری فرمودند، فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی دارای اهمیت است و در سومین بند از حکم ایشان که برای اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی صادر شد، آمده است که ما باید به طراز قدرت های برتر دنیا در زمینه سایبری تبدیل شویم و این فضا را به سمت عدالت محور و اخلاق محور شدن پیش ببریم.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد:  آنچه در دنیای فناوری اطلاعات در جهان شاهد هستیم این است که سهم آن هر روز در ثروت و درآمدزایی بیشتر می شود به طوری که از سال 2000 تا 2013 سهم فناوری اطلاعات در توسعه اقتصاد جهانی به 90 درصد افزایش پیدا کرده است اما در مسیری که طی می شود آنچه حائز اهمیت است تولید محتوا متناسب با نیاز کشور است.

 

وی تصریح کرد: اپل و گوگل بیشترین نرم افزار کاربری را ارائه می کنند اما تولید کننده محتوا نیستند و همچنین بزرگترین دنیای مجازی به نام فیس بوک که دارای بیشترین محتوا در دنیاست، خود تولید کننده محتوا نیست بلکه تنها بستر را فراهم کرده است.

 

موسویان عنوان کرد: میزان سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات هر روز نسبت به سایر زمینه ها در حال افزایش است همچنین سهم بازی های رایانه ای از اقتصاد فناوری اطلاعات نیز هر روز بیشتر می شود به طوری که امروز سهم بازی های رایانه ای دو برابر فیلم های سینمایی است که در دنیا ساخته می شود یعنی درآمد کشورهایی که به ساخت بازی های رایانه ای روی آورده اند دو برابر درآمد کمپانی های تولید کننده فیلم های سینمایی است.

 

وی با اشاره به اینکه 95 درصد بازی های رایانه ای کشور وارداتی است، بیان کرد: فقط 5 درصد بازی های رایانه ای تولید داخل است که این امر تاثیر زیادی در فرهنگ داخلی کشور دارد.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ایران بالاترین کاربر اینترنت در خاورمیانه است و 40 میلیون از جمعیت 80 میلیون نفری کشور را جوانان تشکیل می دهند که 4 میلیون و 500 هزار نفر آنها دانشجو بوده و 40 درصد دانشجویان در رشته های مهندسی مشغول تحصیل هستند که 17 درصد آن رشته های مربوط به فناوری اطلاعات است.

 

وی با اشاره به وضعیت کشور در بخش های مختلف فناوری اطلاعات عنوان کرد: ضریب نفوذ اینترنت در کشور 82 درصد است و در حال حاضر 43 میلیون نفر مشترک اینترنت هستند و در حدود 40 میلیون گوشی تلفن هوشمند در کشور وجود دارد و 53 درصد مردم ایران حداقل در یک شبکه اجتماعی عضو هستند.

 

موسویان بیان کرد: تعداد 23 میلیون نفر بازی کننده رایانه ای در ایران داریم که سهم عمده‌ ای از ساعات عمر خود را به بازی می گذرانند و پهنای باند در 3 سال اخیر حدود 8 برابر شده است.

 

وی ادامه داد: بیشترین سایت ها در کشور خبری هستند و پنجمین سایت هایی که مردم ایران مشاهده می کنند سایت های آموزشی است که از این حیث دارای وضعیت مناسبی هستیم.

 

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال خاطر نشان کرد: سهم ایران از بازار جهانی در حال حاضر کم است و با توجه به اینکه در حدود یک درصد جمعیت دنیا را داریم باید حداقل یک درصد درآمد جهانی را نیز داشته باشیم که هم اکنون 39 هزار میلیارد است و باید به رقم 140 هزار میلیارد برسد که نیاز به کوشش و فعالیت بسیار دارد.

 

وی تصریح کرد: تغییرات در حال وقوع تا 14 سال آینده، بسیار رادیکال است و در حقیقت فضای مجازی که امروز، متوسط حضور در حدود 16 ساعت در ماه است به 120ساعت در ماه خواهد رسید و در حال شبیه سازی حواس انسان در فضای مجازی هستند و هر روز قدم های بلندتری در این زمینه برداشته می شود.

 

موسویان تاکید کرد: اگر اقدام اساسی در این مسیر صورت نگیرد با بی دینی و سکولاریسم مواجه خواهیم شد بنابراین باید فرزندان 7 تا 15 سال را با باورها و اعتقادات دینی آشنا و تربیت کنیم که اگر از این مقطع سنی گذر کنند با دنیایی مواجه می شوند که همه نیازهای آنها در فضای مجازی حاکم خواهد بود از این رو چاره کار این است که باید خانواده ها، مدارس و مربیان در این طیف سنی فعالیت ویژه ای داشته باشند.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار