کد خبر: ۲۶۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۸ 17 July 2016
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شنبه شب پس از اعلام پایان کودتا در جمع تعداد زیادی از طرفدارانش، با نشان دادن چهار انگشت دست، معنای این حرکت خود را توضیح داد.

به گزارش العالم اردوغان پس از شکست کودتا و بازداشت هزاران نظامی و افسر ارتشی به اتهام دست داشتن در کودتا، در جمع هوادارانش در شهر استانبول حضور یافت و مثل همیشه چهار انگشت دست خود را به آنها نشان داد. ولی اردوغان این بار توضیح متفاوتی را برای این نماد ارائه کرد و به هوادارانش گفت که این چهار انگشتش بیانگر وحدت ترکیه ، وحدت ملت ، وحدت سرزمین و وحدت دولت است .

اردوغان پیش از این بارها در مناسبتهای مختلف، جهت اعلام حمایت از معترضان میدان رابعه العدویه در شهر قاهره و اعلام مخالفت با بازداشت محمد مرسی و برکناری او از ریاست جمهوری مصر، چهار انگشت خود را بالا گرفته بود.



ترکیه تنگه بسفر را باز کرد

منابع ترک پس از یک روز بسته بودن از بازگشایی تنگه بسفر و آغاز ترافیک کشتیرانی در آن خبر دادند.

 منابع کشتی‌رانی ترکیه اعلام کردند عبور و مرور کشتی‌ها در تنگه بسفر به حالت عادی بازگشته است.

روز گذشته و پس از کودتای شبانه نافرجام در ترکیه محدودیت‌هایی بر عبور کشتی‌ها و به خصوص نفتکش‌ها در تنگه بسفر از سوی مقامات ترک اعمال شد.

هم اکنون و بنا به اعلام شرکت‌های کشتیرانی ترافیک کشتی‌‌ها در تنگه بسفر به روند معمول خود بازگشته است.

پیشتر این شرکت‌ها از تأخیر عبور نفت‌کش‌های خود در عبور از تنگه بسفر خبر داده بودند.

یک شرکت کشتی‌رانی فعال در حوزه انتقال نفت در استانبول نیز پیشتر اعلام کرده بود که به دلیل اوضاع امنیتی عبور نفت‌کش‌ها از تنگه بسفر لغو شده است.

به دلیل اینکه حدود 3 درصد از کل نفت مصرفی جهان از تنگه بسفر عبور می‌کند و از سوی دیگر روسیه و گرجستان نیز بخش قابل توجهی از گندم خود را از طریق این تنگه به بازار جهانی صادر می‌کند تنگه بسفر ترکیه از اهمیت بالایی از نظر استراتژیک در بازار جهانی برخوردار است.



قرضاوی برای کودتای ترکیه فتوا صادر کرد

شیخ « یوسف القرضاوی» رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان با صدور بیانیه ای،« تلاش برای کودتا در ترکیه را شرعا ، حرام و از گناهان بزرگ » خواند.

القرضاوی دراین بیانیه «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه را « حق در مقابل باطل» توصیف کرده است.

وی با دعوت ملت ترکیه برای اتحاد وادامه حمایت از رجب طیب اردوغان، از کودتاگران هم خواسته است تا تحرکات وحشیانه و ارتکاب گناه خونریزی در داخل ترکیه را متوقف کنند.

القرضاوی همچنین « تلاش برای کودتا را خروج بر ولایت شرعی منتخب مردم ترکیه» خوانده است. دولت ترکیه اعلام کرده که کودتای جمعه شب گروهی از نظامیان شکست خورده است و کنترل کشور را در دست دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :