آخرین وضعیت استخدامی‌های آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با معان نیروی انسانی این سازمان؛
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، این وزارتخانه در سال جاری و در قالب دو طرح جداگانه بنا دارد، جمعاً ۲۰ هزار معلم دیگر را به استخدام درآورد. این اقدام در حالی انجام خواهد شد که همه پذیرفته شدگان استخدامی سال گذشته بلاتکلیف هستند و با وجود گذر از همه فرایندهای استخدامی معمول، همچنان با مانعی بزرگ تحت عنوان ماده ۲۸ روبه رو هستند.
کد خبر: ۲۵۷۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۳ 09 July 2016
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید، این وزارتخانه در سال جاری و در قالب دو طرح جداگانه بنا دارد، جمعاً ۲۰ هزار معلم دیگر را به استخدام درآورد. این اقدام در حالی انجام خواهد شد که همه پذیرفته شدگان استخدامی سال گذشته بلاتکلیف هستند و با وجود گذر از همه فرایندهای استخدامی معمول، همچنان با مانعی بزرگ تحت عنوان ماده ۲۸ روبه رو هستند.

به گزارش «تابناک» در روزهای گذشته، بسیاری از پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش و پروش با ارسال نامه‌ای اعتراضی خطاب به وزیر این سازمان و رسانه‌ها از بلاتکلیفی خود، به رغم گذراندن فرایند استخدامی خبر دادند. در این نامه اشاره شده بود که این دانشجو معلم‌ها که تعدادشان حدوداً ۵هزار نفر است، هرچند از میان ۲۰۰هزار داوطلب تحصیلکرده دانشگاهی و در چارچوب یک آزمون سخت گلچین شده‌اند، همچنان در شرایط بلاتکلیفی، دوره آموزشی، پرداخت شهریه و آزمون‌های مشروط دیگر هستند.

همزمان با انتشار این خبر با تیتر «بازی یک بام و دو هوای وزارت آموزش و پرورش با استخدامی سال ۹۴» در «تابناک» واکنش‌های ضد و نقیضی از سوی پذیرفته شدگان این آزمون، مسئولین وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت.

بر اساس نظراتی که در این رابطه به «تابناک» رسید و نیز پیگیری‌های انجام شده، پذیرفته شدگان مدعی هستند، آنچه در خبر به آن اشاره شد، تنها بخشی از مشکلات آنهاست و فشار بر آن‌ها فرا‌تر از حد تصور است. از سوی دیگر، سایر خوانندگان نیز به این سبک و سیاق برگزاری آزمون و تحت فشار قرار دادن نیروهای ارزشی و تحصیل کرده جامعه موضع گیری کردند و این نوع برخورد با جوانان جویای کار را نوعی تحت فشار قرار دادن آن‌ها و نشانه سوءمدیریت مسئولین تعبیر کردند.

«علی اصغر فانی» وزیر آموزش و پرورش نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها گفت: «همان روز که می‌خواستیم این آزمون را برگزار کنیم، شرایط را اعلام کردیم. ما بنا به شرایط اعلام‌ شده، عمل کردیم و همه نیز از آن اطلاع داشتند. هنوز این افراد به استخدام وزارت آموزش و پرورش درنیامده‌اند و تعهدی به ما نداده‌اند و ما نیز تعهدی از آن‌ها نگرفته‌ایم؛ آن‌ها همانند یک نیروی آزاد هستند».

این اظهارات وزیر آموزش و پرورش در حالی مطرح شد که بر اساس پیگیری و استعلام‌های خبرنگار «تابناک» از دانشجو معلم‌های پذیرفته شده، آن‌ها چنین ادعاهایی را به کلی رد می‌کنند و معتقدند، در دفترچه اولیه آزمون در مورد دوره آموزشی، هزینه دوره آموزشی، منوط شدن استخدام نهایی به آزمون جامع و... مطلبی ذکر نشده است.

این دانشجو معلم‌ها که اکنون در یک گروه تلگرامی تقریباً هزار نفره متحد و یک صدا با یکدیگر به همفکری و درد و دل با هم مشغول هستند، می‌گویند، «در دفترچه اولیه ثبت نام هیچ حرفی از شهریه زده نشد. مسئولین بعداً اعلام کردند که در دو ترم شش ماهه و هر ترم هشتصد هزار شهریه باید شرکت کنیم. آن‌ها ترم اول که شش ماه بود را در پنج روز برگزار کردند. چند عدد فایل پی دی اف به ما دادند و بر اساس آن از ما هزینه خوابگاه، غذا و یک ترم کلاس (هشتصد هزارتومان) را گرفتند».


با توجه به حجم اعتراضات دانشجو معلم‌ها و رد اظهارات وزیر آموزش و پرورش از سوی آن‌ها، «تابناک» تلاش کرد تا این موضوع را از طریق «محمدحسین سلیمی جهرمی» معاون وزیر و رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش پیگیری کند.
 
محمدحسین سلیمی جهرمی در رابطه با استخدامی‌های سال گذشته گفت: «بر اساس ماده ۲۸ استخدامی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، استخدام نیروهای داوطلب، منوط به طی یک دوره آموزشی یک ساله و کسب صلاحیت حرفه‌ای آموزگاری و مهارت آموزی است که بر اساس ارزشیابی نهایی مورد سنجش قرار می‌گیرد. بر این اساس وزارت آموزش و پرورش نسبت به کسانی که در چارچوب مفاد ماده ۲۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار بگیرند و شرایط مطلوب داشته باشند، متعهد است و قطعاً این افراد جذب آموزش پرورش خواهند شد».
 
جهرمی ضمن اشاره به اینکه این دوره برای اولین بار در حال برگزاری است و نمونه مشابه تاکنون ندارد، اضافه کرد: «این دوره یک ساله آموزشی شامل ۳۶ واحد درسی از قبیل دروس عمومی و اخلاقی است که در قالب ۹۰۰ ساعت باید برگزار شود و داوطلبان موظف هستند در این دوره‌ها شرکت کنند. در گذشته نیز آموزش و پرورش نیروی متقاضی از دانشگاه‌های دیگر می‌گرفت ولی دوره‌های آموزشی آن‌ها کوتاه مدت بود و ذیل ماده ۲۸ تعریف نمی‌شد؛ ضمن اینکه به دلیل کوتاه بودن دوره و حجم کم نیرو هزینه آنچنانی هم نداشت».
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود و در پاسخ به اینکه بسیاری از این داوطلبان از کار قبلی خود انصراف داده‌اند و پس از گذشت یک سال دوره آموزشی اگر به استخدام آموزش و پرورش در نیایند، به عبارتی زندگی شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد، گفت: «آن‌ها همانند همه انسان در یک مقطع زندگی یک تصمیم سرنوشت ساز برای زندگی شان گرفته‌اند و ما در برابر این تصمیم آن‌ها نمی‌توانیم کاری کنیم».
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به سئوال که شما از ابتدا در مورد دریافت شهریه به داوطلبین چیزی نگفته بودید، گفت: «ذیل ماده ۲۸ قانون استخدامی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بحث دوره یکساله آموزشی و هم بحث شهریه ذکر شده است. این دوره آموزشی چون بر خلاف دوره‌های پیشین ما و سایر نهاد‌ها بلند مدت است، هزینه بر است و در این دوره آموزش و پرورش برای هر نفر قریب به ۴ هزینه کرده است. در این هر داوطلب باید کمتر از ۵۰ درصد هزینه انجام شده را پرداخت کند.»

سلیمی جهرمی ادامه داد: «با این حال ما تمام تلاش خود را کردیم که شرایط را برای این عزیزان بهتر کنیم. برای مثال هرچند در ابتدا ۱۲ استان برای طی دوره آموزشی پیش بینی شده بود، برای سهولت رفت و آمد و دسترسی این مراکز را افزایش دادیم و همچنین معاونت پشتیبانی سازمان در تلاش است تا از طریق یکی از بانک‌ها برای آن دسته از افرادی که در پرداخت شهریه مشکل دارند، وام کمک هزینه تأمین کند».
 
معاون وزیر آموزش و پرورش در رابطه با چرایی دریافت ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان شهریه اضافی از متاقضیان انتقالی نیز گفت: «برخی از پذیرفته شدگان با این توجیه که مرکز آموزشی از محل سکونت آن‌ها دور است، درخواست کردند در مرکز استان خودشان دوره آموزشی برگزار شود. با توجه به اینکه پیش بینی یک مرکز جدید آن هم با ۳ یا ۵ دانشجو وزارتخانه را با هزینه اضافی رو به رو می‌کرد، بنا شد به تناسب هزینه هر دانشجوی متقاضی انتقالی ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان مبلغ اضافی پرداخت کند».
 
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا قبول دارید در این دوره از استخدام بی‌برنامه و با دستپاچگی عمل کردید، گفت: «اقدام ما بی‌برنامه نبود و ما برای این فرایند استخدامی برنامه مشخصی داشتیم. اما آزمون استخدامی توسط سازمان سنجش دیر برگزار شد، فرایند اعلام نتایج، طی مراحل اداری و... چند ماه طول کشید و ما عملاً با مشکل کمبود زمان رو به رو شدیم. با وجود این، من می‌پذیرم که اگر برنامه دقیق‌تر داشتیم، شرایط بهتر از این بود و ما حتماً از این تجربه در دوره‌های آتی استفاده می‌کنیم».
 
سلیمی جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که در سال جاری وزارت آموزش و پروش بنا دارد، ۲۰ هزار نیروی معلم جدید جذب کند که یک روش آن جذب نیرو ۱۰ هزار نفر از طریق آزمون سراسری و از میان دارندگان مدرک دیپلم و یک روش آن نیز جذب ۱۰ هزار نفر از میان فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و مشابه استخدامی‌های ماده ۲۸ سال گذشته بود.
 
بنا بر آنچه آمد، می‌توان گفت نوعی بی‌برنامگی حاصل از کمبود زمان، عدم اطلاع رسانی صحیح و جامع و بی‌تجربگی شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای پذیرفته شدگان سال ۹۴ آزمون استخدامی آموزش و پرورش فراهم کرده است. این مهم نیازمند توجه و پیگیری مسئولین است. آن‌ها به ویژه وزیر آموزش و پرورش لازم است ضمن پذیرش خطاهای خود، ‌‌‌نهایت تلاششان را برای فراهم کردن شرایط بهتر برای این داوطلبان فراهم کنند و از تجربه ارزشمند سال گذشته در سال‌های آتی به خوبی بهره ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :