آمارهای ارایه شده از سوی دستگاههای نظیر آموزش وپرورش،هلال احمر،بسیج ،کانون مساجد وسازمان تبلیغات اسلامی دراستان، بیانگر راه اندازی بیش از دهها کلاس تابستانی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان است، کلاسهایی که در تعدادی از نقاط استان فقط در حد یک تابلو باقی خواهند ماند!
کد خبر: ۲۵۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳ 30 June 2016
تابستان که از راه می رسد با فراغت دانش آموزان از تحصیل ،اوقات فراغت آنان نیز از راه می رسد ،اوقاتی که بدلیل نبود برنامه ای خاص واثر گذار در سطح استان ایلام،خصوصا روستاهای آن به دغدغه ای مهم ومشترک برای خانواده ها مبدل می شود.

به گزارش تابناک ایلام ،اوقات فراغت سه ماهه دانش آموزان استان ایلام ،این روزها بدلیل اشاعه انواع آسیبهای اجتماعی رنگارنگ در جامعه به دغدغه های مهم برای والدین وچالشی بزرگ برای متولیان امر تربیت وآموزش دانش آموزان تبدیل شده است.

افزایش روزافزون مخاطرات ناشی از عدم برنامه ریزی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان بدلیل تنوع آسیبهای اجتماعی درجامعه که می تواند در کوتاه مدت گریبانگیر نوجوانان شود ،خانواده ها را به تکاپو انداخته است تا از حداقل امکانات موجود در شهرها ی بزرگ وکوچک استان درراستای پرکردن اوقات فراغت جگرگوشه های خود نهایت استفاده را بنمایند.

حال با گریزی به روستاهای بزرگ وکوچک استان ایلام که جمعیت قابل توجهی از دانش آموزان استان را به خود اختصاص داده اند،این سوال را در اذهان متبادر می کند که برنامه ریزان امور فرهنگی ودستگاههای متولی این امر درزمینه پر کردن اوقات فراغت دانش اموزان روستایی استان در تابستان جاری چه تدابیری اندیشیده اند؟

حقیقتا تعدد دستگاههای متولی پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان ونبود برنامه ای خاص واثر گذار وموازی کاری دستگاههای متعدد دراین زمینه خود به چالشی مهم برای خانواده ها ودانش آموزان تبدیل شده واین عدم برنامه ریزی وتقسیم کار وتداخل در برنامه ها به شکل حادی قابل رویت است،تمرکز بیشتر دستگاههای متولی امور فرهنگی در شهرها باعث به حاشیه رانده شدن دانش آموزان روستایی شده است در حالیکه یک برنامه ریزی وتقسیم کار درست دربین دستگاهها می تواند زمینه بهره مندی مساوی  دانش آموزان روستایی وشهری  از مزایای این طرحهای هرچند فاقد خروجی را فراهم آورد.

طرح های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان طیف وسیعی از برنامه های آموزشی، ورزشی، مذهبی، فرهنگی و … را شامل می شود که تقریبا همه این موارد در برنامه تمامی دستگاه هایی که به این زمینه ورود می کنند؛ با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت یافت می شود، موضوعی که برآیند آن موازی کاری در اجرای برنامه های اوقات فراغت، افت کیفیت برنامه ها، کاهش شرکت کنندگان، هدررفت اعتبارات این بخش و در نهایت عدم کارایی مناسب طرح های غنی سازی اوقات فراغت است.

 آمارهای ارایه شده از سوی دستگاههای نظیر آموزش وپرورش،هلال احمر،بسیج ،کانون مساجد وسازمان تبلیغات اسلامی دراستان، بیانگر راه اندازی بیش از دهها کلاس تابستانی برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان است، کلاسهایی که در تعدادی از نقاط استان  فقط در حد یک تابلو باقی خواهند ماند!

حال سوال این است که چه تعداد از این پایگاه ها به صورت واقعی و با ظرفیت مناسب اقدام به برگزاری این کلاس ها می کنند؟ نتیجه نهایی برگزاری این دوره ها چیست؟ آیا پس از پایان کلاس ها، دانش آموزان مهارت مورد نظر را می آموزند یا تنها مدرکی کاغذی به آنها اعطا می شود که در ورای آن قابلیت عملی خاصی نیز وجود ندارد؟.

برنامه های غنی سازی اوقات فراغت تابستانی باید به گونه ای باشد که فرد شرکت کننده در آن پس از یک دوره معین، مهارت مورد علاقه خود را فرا گیرد و یا بتواند از عهده کاری که برای آن آموزش دیده برآید، در حالی که مجموعه عملکرد دستگاه های فرهنگی و دولتی در این زمینه چندان مثبت نیست.

نداشتن متولی مشخص برای غنی سازی اوقات فراغت و جزیره ای عمل کردن در این زمینه، یکی دیگر از آسیب های بزرگ موجود در این بخش است. به عنوان نمونه اگر نگاهی به لیست کلاس های اوقات فراغت تابستانی دستگاه های مختلف در استان بیاندازیم می بینیم که تقریبا همه آنها کلاس های مذهبی، ورزشی، فرهنگی و آموزشی یکسانی را برگزار می کنند و موازی کاری عجیبی در این بخش دیده می شود.

در حالت خوشبینانه اگر هر کدام از این کلاس ها با حضور چند ده دانش آموز برگزار شود و بازدهی آن هم مناسب باشد؛ این موازی کاری ها چندان مضر نیست اما متأسفانه باید بپذیریم که بسیاری از این کلاس ها تنها بر روی کاغذ تشکیل شده و گریزگاهی برای فاکتورسازی اعتبارات فرهنگی به شمار می روند.

همچنین در این راستا باید دستگاه های مختلف هر کدام به صورت تخصصی وارد این عرصه شده و برای پر کردن اوقات فراغت تابستانی دانش آموزان برنامه ریزی کنند تا نتیجه پایانی مطلوب باشد.

در نتیجه اگر برای غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه ریزی های هدفمند و واقعی نداشته و نتیجه گرا نباشیم؛ این راه اشتباه همچنان ادامه خواهد داشت و هر تابستان چندین دستگاه مختلف اقدام به برگزاری کلاس های اوقات فراغتی می کنند که در عمل نیز نتیجه چندان ملموسی به جز هدررفت وقت و اعتبارات ندارد.

پیشنهاد می گردد بمنظور کسب نتیجه مطلوب وافزایش چتر پوشش این فعالیتها به سایر نقاط استان نظیر روستاهای دور افتاده ،دستگاههای متولی امور فرهنگی استان با تمرکز فعالیتها واعتبارات خود تحت نظارت یک دستگاه تخصصی مشرف بر تربیت وآموزش، زمینه تخصصی سازی این برنامه را فراهم آورند ،تا از سویی از دوباره کاری وموازی کاریهایی که به یک رویه غیر موثر در اجرای این برنامه تبدیل شده است جلوگیری بعمل آمده واز سوی دیگر این برنامه ها نیز از حالت رفع تکلیف خارج شده وبا خروجی بسیار خوبی ضمن استفاده بهینه از اوقات فراغت ،زمینه تامین آرامش روحی خانواده ها ورفع دغدغه های بحق آنان را فراهم آورند.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سرابله ای
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
باسلام دیگردستگاهارونمیدونم ولی من به عنوان یک مادرکه فرهنگی هم هستم خیلی نگران تابستان فرزندم بودم ولی خوشبختانه بابرنامه ریزی مسولان اموزش وپرورش شهرستان ۳روزدرهفته به طورمنظم وزیرنظرمربیان باتجربه درزمین چمن مصنوعی فوتبال آموزش می بیندوچیزی که برام مهم بودنظارت بودکه خوشبختانه بچه ها لحظه ای به حال خودرهانمی شوند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار