کد خبر: ۲۴۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 16 June 2016

به  گزارش «تابناک یزد»اَردَکان شهری است که در بخش مرکزی شهرستان اردکان استان یزد ایران قرار دارد. اردکان از بزرگ‌ترین شهرهای استان یزد است.اين شهرستان بر سر راه تهران به اصفهان ، کرمان و بندرعباس قرار گرفته و بيش از ۲۴ هزار کيلومترمربع وسعت دارد و بزرگ‌ترين شهرستان استان يزد است. نام اردکان از دو واژه «ارد» به معنى مقدس و «کان» به معناى معدن و مکان تشکيل شده است. اين شهر در روزگار آبادانى‌اش در محلى به نام زردگ قرار داشته و ديواره‌‌هاى آن هنوز پابرجا است.

شهر اردکان

شهر اردکان

از آثار تاريخى و قديمى شهرستان اردکان مى‌توان به مسجد جامع ، مسجد زيرده ، امام‌زاده سيدمحمد ، امام‌زاده سيدنورالدين ، امام‌زاده شمس‌‌الدين ، مکان‌هاى مقدس پيرسبز چک‌چکو و پير هریشت زردشتيان ، رباط‌ شاه‌عباس و چهار تاقى عقدا اشاره کرد.


پيرسبز چک‌چکو

پيرسبز چک‌چکو

یکی از مناطق باستانی اردکان زردُگ است که آثاری بسیّار کهن مربوط به سده‌های پنجم و ششم هجری را در خود جای داده‌است.

منطقه باستانی زردگ

منطقه باستانی زردگ

مهم‌ترين اين بناها مسجد جامع اردکان است که در کنار بازار شهر واقع شده و از يادگارهاى قرن دهم هجرى است. اين مسجد يک در چوبى بزرگ و يک زيلوى وقفى از سال ۱۰۳۸ هجرى دارد. شخصيت فرهنگى و سياسى برجسته معاصر ايران آقاى حجت‌الاسلام سيد محمد خاتمى رئيس جمهورى ايران در اين شهر تولد يافته و نشو و نما کرده است.اردکان دارای قناتهای متعددی است. با همه اهمیتی که قنات‌ها در تداوم حیات متعادل و زاینده کویر دارند، امروزه، در اثر ورود و رواج شیوه‌های غیر بومی همچون چاه‌های عمیق در کویر، بیشتر قنات‌ها یا به طور کامل خشک یا در آستانه خشک شدن هستند.یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی در اردکان پسته می‌باشد. اکثر مزارع پسته در منطقه احمدآباد، چاه افضل و حسن ابادانارکی وجود دارد.

پسته اردکان

پسته اردکان

کویر اردکان که سیاه کوه نام دارد مهم‌ترین کویر منطقه یزد است. شکل آن درست مثل یک نعل اسب است که در شمال اردکان قرار گرفته‌است. این منطقه کویری بین دو کوه منفرد سیاه‌کوه در شمال و هریشت در جنوب واقع است و مکانی است مناسب جهت جذب جریان‌های آبی و سیلابی که از دامنه این دو کوه سرازیر می‌شود.

پیر هریشت

پیر هریشت

تاپ توریسم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار