در شب میلاد حضرت مولی الموحدین
تابناک: آیت الله العظمی وحید خراسانی مفسر قرآن و مرجع تقلید شیعیان جهان بیان کرد فضایل امام علی(ع) که از سوی پیامبر بیان شد سبب عقده‌گشایی علیه آن حضرت بود .
کد خبر: ۲۱۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۹ 20 April 2016

به گزارش تابناک مرکزی به نقل از جام نیـوز، آیت‌الله العظمی حسین وحید خراسانی، امروز اول اردیبهشت ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم با تبریک میلاد مولود کعبه(ع) به ماجرای فدک اشاره کرد و گفت: آنچه رسول خدا(ص) به امر خدا به دخترش حضرت زهرا(س) تحویل داد مصداق «و آت ذی القربی حقه» بود که اعلام عامه صحیحا و با سند معتبر روایات آن را آورده‌اند اما خلفا شهادت کسی را نپذیرفتند.

وی ادامه داد: روایتی از ابن عباس نقل شده که ختم کلام است آنهم به تصحیح اعاظم اهل حدیث و آن این است که منشا این عقده‌ها نسبت به امام، غزوات صدر اسلام و بدر و حنین و ... بود زیرا شهامت و شجاعت و فضایلی از سوی پیامبر برای ایشان بیان شده که آن فضایل برای احدی غیر او نبوده و نیست و منحصر به فرد است.

این مفسر قرآن ادامه داد: در یکی از غزوات وقتی پیامبر پرچم را در روز اول به اولی و در روز دوم به دومی داد با شرمساری برگشتند پیامبر فرمود فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که هم او محبوب خدا و رسول است و خداو رسول هم محبوب او هستند؛ این دو تا صبح خوابشان نبرد که فردا قرار است چه اتفاقی بیفتد و فردا که شد پیامبر فرمود علی(ع) را صدا بزنید بیاید و بعد هم آب دهان بر چشم او مالید و پرچم را سه مرتبه گرداند و به دست او داد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: ابن عباس روایت را ادامه داده که پیامبر به ابوبکر گفت سوره توبه را ببر و در نزد مرم مکه برای آنان بخوان اما وقتی در میانه راه بود جبرئیل نازل شد که کسی باید این سوره را بخواند که هم تو از او و هم او از توست و چنین خصلیت منحصر در علی(ع) است و به همین دلیل ابوبکر از میانه راه برگشت داده شده و سوره به امام سپرده شد و پیامبرفرمود«علی منی و انا من علی».

آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به روایت دیگری در فضل امام(ع) گفت: پیامبر فرمود کدام یک از شما حاضرید ولی من شوید در دنیا و آخرت اما همه اصحاب سکوت کردند و تنها علی بود که فرمود من حاضرم بنابراین با این همه اسناد معتبر که اعلام عامه آن را نقل و تایید کرده‌اند که علی ولی پیامبر است چرا باز هم منکر ولایت او شدند.

وی تاکید کرد: این حدیث مشهور عامه و خاصه است و مورد اتفاق علمای شیعه و سنی است که علی منی و انا من علی و علی ولی کل شیء.

وی اظهار کرد: در ادامه این روایت نیز آمده است که علی کسی بود که دامنش حتی یک لحظه به شرک آلوده نشد و این اشاره به آیه شریفه‌ای دارد که ماجرای امامت ابراهیم(ع) را عنوان فرموده و فرموده است که ابراهیم از خدا برای ذریه‌اش تقاضای امامت کرد ولی خدا فرمود امامت عهد من است و عهد من به ظالمان نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: اعلام عامه چه جوابی برای این آیه قرآن دارند که چگونه افرادی که قبل از اسلام مشرک بودند جایگاهشان اول تا سوم شد و مقام خلافت نبی را پیدا کردند و علی(ع) که هرگز دامنش به شرک آلوده نشد در جایگاه چهارم قرار گرفت؛آیا بزرگان اهل سنت مثل طبری و فخررازی و ذهبی از عهده این سرآل بر می‌آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار