سراب گیان یکی از مناطق بکر و طبیعت زیبای نهاوند است که با واگذاری به بخش خصوصی که شهرداری متولی آن شده است، سامان می‌گیرد.
کد خبر: ۲۰۹۶۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵ 11 April 2016

سراب گیان یکی از مناطق بکر و طبیعت زیبای نهاوند است که با واگذاری به بخش خصوصی که شهرداری متولی آن شده است، سامان می‌گیرد.

به گزارش فارس، سراب گیان یکی از مناطق حفاظت شده و گردشگری شهرستان نهاوند است که یکی از زیباترین و پرآب‌ترین سراب‌های استان همدان و کشور است.

این سراب زیبا در 18 کیلومتری جنوب غربی شهر نهاوند و دو کیلومتری تپه باستانی گیان واقع شده که با آبشار دیدنی و درختان بلند و زیبا، فضای بکری در طبیعت این شهر است که سالانه گردشگران زیادی را به این سمت فرا می‌خواهند.

تاکنون میراث فرهنگی و شهرداری گیان متولی این منطقه گردشگری بود و طرح‌هایی را برای ساماندهی آن اجرا می‌کرد اما اکنون بنا بر اجرای ماده 44 قانون اساسی و بهتر شدن وضعیت سراب گیان، مقرر شد این مسئله تعیین تکلیف شود.

با واگذاری این مکان گردشگری به بخش خصوصی که اکنون شهرداری جزو گزینه‌هاست، انتظار می‌رود وضعیت این مکان بهبود یافته و بتواند خدمات بهتری به گردشگران ارائه کند.

بر این اساس برای اطلاع از چند و چون واگذاری سراب گیان به بخش خصوصی و چگونگی ورود شهرداری به این مسئله با مسئولان مرتبط گفت‌وگویی داشتیم.

*واگذاری سراب گیان به شهرداری در دستور کار است

فرماندار شهرستان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: شهرداری گیان مدعی است که سراب گیان در حریم این شهر قرار دارد.

کریم حمیدوند با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی برای واگذاری این مکان اعلام آمادگی کرده است، بیان کرد: با توجه به اینکه این مکان جزو طرح‌های نیمه‌تمام است، می‌توان آنها را به شهرداری که طرح آن مورد تأیید قرار گرفت، واگذار کرد.

وی واگذاری سراب گیان به بخش خصوصی را جزو پیشنهادات کارگروه گردشگری استان در راستای اجرای ماده 44 دانست و گفت: بر این اساس اگر شهرداری طرح گردشگری متناسب با محیط زیست و منابع طبیعی را ارائه کند، می‌تواند در این زمینه ورود کند.

فرماندار شهرستان نهاوند اضافه کرد: تاکنون شهرداری طرحی ارائه نکرده و گفته می‌شود در حال تهیه طرح هستند.

وی با تأکید بر اینکه طرح از نظر بحث گردشگری زیر نظر میراث فرهنگی خواهد بود، اظهار کرد: در صورت تصویب طرح، شهرداری متولی مدیریت سراب گیان، خواهد بود.

حمیدوند در ادامه با بیان اینکه سراب گاماسیاب آماده گردشگری است، خاطرنشان کرد: سراب گاماسیاب در گذشته فاقد فضای سبز بود و با قرار گرفتن در زمره مناطق حفاظت شده، درختکاری شد و از آن زمان نمای خوبی پیدا کرده است.

وی بیان کرد: این سراب به لحاظ موقعیت جغرافیایی از سوی کرمانشاه و لرستان توریست جذب کرده و اگر کارهای بیشتری در آن جا انجام شود، بازدیدها نیز بیشتر می‌شود.

فرماندار شهرستان نهاوند اضافه کرد: در محوطه سراب گیان غاری وجود دارد که به گفته باستان‌شناسان مأمن انسانی بود و به عنوان سکونتگاه استفاده می‌شد که مقرر شده از اعتبارات میراث فرهنگی برای کاوش آنجا اختصاص یابد تا گردشگری آنجا شناسانده شود.

وی یادآور شد: سراب گاماسیاب از طریق شورای بخش و بخشداری اداره می‌شود و در بازدیدی که صورت گرفت، مشکل خاصی ندارد، در زمینه تأمین برق و سرویس بهداشتی در آن جا نیز کارهایی انجام شده است.

*تأسیسات میراث فرهنگی در گیان نیمه‌تمام است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند در گفت‌گو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه متولی سراب گیان نیز اداره منابع طبیعی است، اظهار کرد: بهره‌برداری از این منطقه چه از سوی شهرداری و چه هر بخش خصوصی، باید با ارائه طرح تصویب شده باشد.

محسن جان‌جان تصریح کرد: با ارائه طرح از سوی شهرداری، نسبت به ارجاع آن به کمیته فنی منابع طبیعی اقدام می‌شود و پس از بررسی و تصویب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری اعلام آمادگی برای بهره‌برداری از سراب گیان را دارد، گفت: شهرداری باید با ارائه طرح در کارگروه میراث فرهنگی، طرح خود را تصویب کرده و سپس دست به اقدام بزند.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر برخی از تأسیساتی که میراث فرهنگی ایجاد کرده نیمه‌تمام مانده است، بیان کرد: این طرح‌ها با در اختیار گرفتن سراب از میراث فرهنگی به شهرداری ارائه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه سراب گیان یکی از نمونه‌های گردشگری نادر در سطح کشور است، گفت: بدون ارائه طرح نمی‌توان وارد عمل شد زیرا طبیعت این منطقه حفاظت شده است و نباید دستخوش تحولات انسانی شود.

جان‌جان خاطرنشان کرد: تلاش داریم در سطح شهر نهاوند از ظرفیت سراب‌ها استفاده کنیم و در جذب گردشگر نهایت استفاده را داشته باشیم.

وی بر مدیریت ستادی سراب‌ها از جمله گیان و گاماسیاب تأکید کرد و افزود: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور است که در نهاوند نیز از ظرفیت‌های گردشگری استفاده خواهد شد.

*طرح سراب گیان یک ماه دیگر آماده است

شهردار گیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از تهیه طرح سراب گیان در یک ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: یکی از مواردی که اکنون در سراب گیان باید لحاظ شود، تأسیسات رفاهی برای حضور گردشگران در سراب به ویژه سکوی نشیمن برای گردشگران است.

هوشنگ کیانی بر لزوم تعبیه اجاق‌های خوراک‌پزی از گاز در این مکان تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه برخی از گردشگران از چوب برای آتش‌سوزی استفاده می‌کنند، با این اقدام استفاده از چوب و ایجاد تبعاتی چون آتش‌سوزی کاهش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: افزایش ورودی سراب گیان نیز مورد قبول نیست، بلکه باید با ایجاد تأسیسات درآمدزایی در سراب علاوه بر درآمدزایی برای شادابی گردشگران نیز فضایی فراهم شود.

شهردار گیان تصریح کرد: شهرداری باید به دنبال درآمدزایی پایدار بوده و به منابع دولتی چشم نداشته باشد.

وی با بیان اینکه شهرداری درصدد جذب بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ایجاد سرسره آبی رودخانه خروشان است، گفت: این سرسره در فضایی نصب می‌شود که عاری از درخت باشد و با حفظ سیاست‌های منابع طبیعی در سراب باشد.

کیانی با بیان اینکه حفاظت از جنگل گیان سالانه یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: عوارضی که در ورودی سراب اخذ می‌شود، هزینه پاکسازی و نگهبانان را نیز کفاف نمی‌دهد پس باید با تدوین برنامه‌ای علاوه بر افزایش درآمد، محیط زیست نیز حفظ شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته یک پارکینگ در سراب ایجاد شد که 180 میلیون تومان برای ما هزینه داشت که راه و شهرسازی تأمین هزینه آسفالت این پارکینگ را بر عهده داشت.

شهردار گیان با بیان اینکه در سال گذشته تمام منابع مالی سراب گیان 130 میلیون تومان بود، گفت: هزینه تمام کارگران، نگهداری، تعمیر و احداث این مجموعه همه از شهرداری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه باید به دنبال خودکفا شدن شهرداری بود، افزود: میراث فرهنگی پروژه‌ نیمه‌کاره‌ای دارد که به دنبال تکمیل پروژه میراث نیز هستیم.

کیانی تنها راه نجات سراب گیان را تأمین اعتبار برای نگهداری دانست و گفت: تأمین اعتبار باید از خود سراب باشد تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: با واگذاری سراب گیان به شهرداری موافقت شده که با تهیه طرح و تصویب، طرح اجرایی خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار