کد خبر: ۲۰۸۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۱ 08 April 2016
به گزارش تابناک یزد،معاون سیاسی وزیر کشور گفت: وظیفه مجریان انتخابات این است که در دور دوم کمبودها و نقصان‌ها را به حداقل برسانند.

محمدحسین مقیمی امروز در همایش آموزشی- توجیهی منطقه‌ای مرحله دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که در محل استانداری خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اینکه در هفتم اسفندماه دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی با عنایت خداوند به انجام رسید، اظهار کرد: در جریان این انتخابات سه اصل بسیار مهم از جمله صیانت از آرای مردم، رعایت قانون در برگزاری انتخابات و بی‌طرفی برگزارکنندگان مورد توجه همگان قرار داشت.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری همواره به صیانت از آرای مردم تاکید داشتند، افزود: یکی از سه اصل مهمی که در پروسه انتخابات مورد توجه تمام مسوولان قرار داشت حق‌الناس بودن رای مردم بوده و همچنین رعایت قانون در برگزاری انتخابات از اهمیت بسیاری برخوردار است. علاوه بر این موارد بی‌طرفی کامل مسوولان و هیات‌های اجرایی موجب شد تا مردم احساس کنند که دولت،‌ وزارت کشور، فرمانداران و هیات‌های اجرایی بی‌طرفی کامل را در برگزاری انتخابات مورد توجه قرار دادند. رعایت این سه اصل نتایجی که امروز می‌بینیم را به همراه داشت.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در مناطق مختلف اعم از مناطق روستایی، شهری، بالاشهر و پایین‌شهر مردم وقتی در مورد انتخابات اظهار نظر می‌کنند همه اذعان دارند که انتخابات کاملا بی‌طرفانه و قانون‌مند برگزار و از آرای مردم صیانت شد، خداوند را به عنوان مجریان این انتخابات شکر می‌کنیم که توانستیم به تکلیف و وظیفه خود عمل کنیم.

مقیمی با تاکید بر اینکه عملکرد دولت در این انتخابات کاملا شفاف بوده است، تصریح کرد: امروز تمام کسانی که در این انتخابات رای آورده یا نیاورده‌اند و کسانی که همراه دولت بوده یا به دولت و برنامه‌های آن نقد داشته اذعان دارند که در برگزاری این انتخابات سه اصل مهم مورد توجه قرار داشت. این روال در برگزاری دور دوم انتخابات نیز باید ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون نفر در برگزاری انتخابات شرکت داشتند، عنوان کرد: انجام کار به این بزرگی با این حجم از فعالیت در یک روز می‌تواند در بعضی از بخش‌ها با کمبودها، نقصان و ضعف‌هایی روبه‌رو باشد که وظیفه ما به عنوان مجریان این است که این کمبودها را به حداقل برسانیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور برای برگزاری انتخاباتی سالم و شفاف در دور دوم جمع‌بندی تجربیات دور اول را ضروری دانست و گفت: با کمک خداوند، راهنمایی وزیر کشور و تصمیماتی که در ستاد انتخابات کشور اتخاذ شد و به وسیله پیگیری‌هایی که انجام شده ترکیب در نهایت به گونه‌ای شکل گرفت که همه از نتیجه اظهار رضایت کردند.

مقیمی ثبت‌نام 12 هزار نفر برای انتخابات مجلس را حضوری چشمگیر تلقی کرد و ادامه داد: بعضی‌ها این حضور را نمی‌توانند درست تحلیل کنند، وقتی مردم در امر خیر پا پیش می‌گذارند یعنی می‌خواهند در این کار خیر سهیم شوند. هر چند بعضی از ثبت‌نام‌کنندگان به دلیل قانونی نتوانستند به حضور خود ادامه دهند که امری طبیعی است این پروسه ادامه پیدا کرد تا نهایتا 6300 نفر آماده شرکت در انتخابات شدند، این موفقیت بزرگی برای کشور به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در برگزاری این انتخابات تمام سلایق با اندازه‌های کیفی متفاوت توانستند وارد این عرصه شوند. در مراحل مختلف از آغاز تا امروز در بعضی از بخش‌ها کمبودهایی بود که در مرحله دوم باید دقت نظر بیشتری اعمال شود. امید است قبل از اتمام انتخابات هیچ‌کسی احساس نکند که به کار و برنامه او ایرادی وارد شده و اگر فردی اعتراض کرد ما به گونه‌ای عمل کرده باشیم که بعد از رسیدگی به اعتراض با شفافیت به وظیفه خود را انجام داده باشیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه برگزاری چنین انتخاباتی به آموزش احتیاج دارد، یادآور شد: در مرحله اول با آموزش‌هایی که به فرمانداران، هیات‌های اجرایی و... داده شد تا حدود زیادی سطح معلومات و اطلاعات مسوولات افزایش یافت. مطالعه قانون انتخابات و آئین‌نامه‌های مربوطه به تمام فرمانداران و هیات‌های اجرایی توصیه و در نهایت موجب شد تا انتخابات با قوانین و مقررات انجام شود.

مقیمی با اشاره به اینکه از 207 حوزه انتخابیه در کشور عملکرد 206 حوزه تائید شد، بیان کرد: تنها یک حوزه باقی مانده که شورای نگهبان در حال بازرسی آن است خوشبختانه فقط در یک حوزه ابطال صندوق داشتیم. ما به صورت تجربی در این انتخابات دیدیم که با اختلاف دو یا سه رای فردی جابه‌جا می‌شود. بنابراین دقت در شمارش آراء بسیار اهمیت دارد. اگر در جایی بی دقتی شود احتمال دارد نتیجه انتخابات به گونه‌ای دیگر رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه هر اقدامی باید در انتخابات مستند به یکی از قوانین انتخابات باشد، افزود: خوشبختانه در مرحله اول انتخابات به دلیل رعایت قانون و مقررات با مشکل خاصی مواجه نشدیم. با توجه به اینکه در مرحله دوم برای 69 کرسی باقی مانده 138 داوطلب به رقابت می‌پردازند حجم کار سبک‌تر است و اعتراضات مختصر در مرحله اول را می‌توان در مرحله دوم به صفر رساند.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه در جمهوری اسلامی انتخابات نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: مردم سالاری دینی با انتخابات مختلف از جمله انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری، ریاست جمهوری و ... شکل می‌گیرد. لازم است تا مرحله دوم انتخابات نیز قانونمند، سالم و با حضور حداکثری مردم برگزار شود.

مقیمی مهم‌ترین موضوع در پروسه انتخابات را قانونمند برگزار کردن آن دانست و عنوان کرد: به طور مثال در مرحله اول تخلفاتی در زمینه تبلیغات مشاهده شد. هر داوطلب تنها اجازه داشت یک بنر در حوزه اصلی و یک نبر در حوزه خواهران که حوزه فرعی محسوب می‌شود نصب کند اما دیدیم که داوطلبان تقریبا در تمام قسمت‌های شهر بنر نصب کرده بودند. در مرحله دوم نباید این اجازه به داوطلبان داده شود. لازم است هر آنچه در قانون آمده است اجرا شود، اگر در جایی به قانون ایرادی وارد است باید درصدد اصلاح آن برآمد.

وی با اشاره به اینکه نامزدها باید در چارچوب قانون اقدامات خود را انجام دهند، یادآور شد: دومین موضوع که باید هم‌ اکنون با آن برخورد شود رفتارهای غیر قانونی برخی داوطلبان است. هر چیزی که باعث شود رای فردی بدون اراده خودش به صندوق برود باید مورد برخورد قرار گیرد. در دور دوم انتخابات باید دقت شود که فرد در حوزه‌ای که قبلا رای داده مجددا رای دهد. همچنین نظارت کافی بر افرادی که در دور اول در هیچ حوزه‌ای شرکت نکردند صورت بگیرد و از اینکه به صورت سازمان‌یافته افرادی که رای نداده‌اند را شناسایی کرده و به حوزه‌ای دیگر انتقال دهند جلوگیری شود. صندوق رای امانت است و باید از این امانت حفاظت کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: نمایندگان و ناظرانی که سر صندوق‌ها چیده می‌شوند افرادی باشند که به رای مردم احترام می‌گذارند. در دوره اول این چنین بود اما امکان تغییر انسان همیشه وجود دارد. مجریان و ناظران موظفند ماده 60 قانون انتخابات را رعایت کنند و آن را مبنا و ملاک کار خود قرار دهند. اعضای هیات‌های اجرایی به هیچ‌عنوان حق تبلیغ، علیه یا له هیچ‌یک از داوطلبان را ندارند.

مقیمی گفت: در دور قبل، انتخابات برای اولین بار بدون هیچ گونه برخورد امنیتی و بی‌نظمی که نیاز به قوه قهریه داشته باشد برگزار شد و در هیچ‌نقطه کشور مشکلی ایجاد نشد. یکی از مواردی که در دوره قبل تاکید زیادی بر آن بود موضوع استفاده از نظرات افراد حقوقدان در اظهارنظرها و مصاحبه‌ها بود. در این مرحله نیز خواهشمندیم به مسائل حقوقی توجه بیشتری شود. هر زمان به مسائل حقوقی توجه لازم نشد مشکلات بیشتری پیش آمد، در خصوص استفاده از نظر حقوق‌دان‌ها نباید کم‌توجهی صورت گیرد. تنها زمانی صندوقی باطل شد و تصمیماتی گرفته شد که به ضرر داوطلبان بود و به نظر حقوق‌دان‌ها توجه کافی نشده بود.

وی با بیان اینکه آرامش و نشاط سیاسی در برگزاری مرحله دوم انتخابات باید حفظ شود، افزود: باید از ایجاد هرگونه التهاب پیش از برگزاری انتخابات، در حین برگزاری آن و پس از آن جلوگیری شود. زمان تبلیغات از ساعت 8 صبح روز شنبه دوم اردیبهشت ماه آغاز و تا 8 صبح روز پنج‌شنبه 9 اردیبهشت ماه ادامه دارد و پس از این زمان تبلیغات باید متوقف شود.

معاون سیاسی وزیر کشور با تاکید بر اینکه باید با تخلفات زمان انتخابات با سرعت و جدیت برخورد شود، اظهار کرد: اگر داوطلبان بدانند فرمانداران به سرعت با تخلف آنان برخورد می‌کنند تخلفات کمتری صورت می‌گیرد. ما انتظار داریم در دور دوم هیچ صندوقی باطل نشود و مواردی که با قانون تطبیق ندارد در این دوره به صفر برسد. تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند طبق ماده 11 قانون انتخابات به هیات اجرایی در روند انتخابات کمک کنند.

مقیمی بیان کرد: با رعایت اصل بی‌طرفی می‌توان مردم را برای شرکت در انتخابات بیشتر ترغیب کرد. اگر تمام این مسائل در امور مختلف رعایت می‌شدند امروز کشور وضعیت بهتری نسبت به گذشته داشت. خیلی از اوقات آنچه که برخی برای خود تکلیف می‌دانند آثار سوء گسترده‌ای برای جامعه به همراه دارد. باید به قانون عمل کنیم تا بتوانیم پاسخگوی عملکرد خود باشیم. مسئولین سعی کنند کمتر مصاحبه دهند و تنها زمانی اطلاعات را به دیگران ارائه دهند که از نظر حقوقی بررسی شده باشند. نتیجه انتخابات تا تائید نهایی نباید به هیچ‌کس داده شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار