خانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین اثر ماندگار دوران قاجار در ایام نوروز میزبان مسافران نوروزی وگردشگران است .
کد خبر: ۲۰۲۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴ 26 March 2016

به گزارش تابناک یزد،جاذبه های تاریخی ،گردشگری و دیدنی ابرکوه در دل کویر خودنمائی می کند و در اوج سفرهای نوروزی و تابستانی و حتی در طول سال مورد توجه و بازدید گردشگران و مسافران است.

مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور استقبال شایانی از خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است دارند .
این خانه قدیمی با مساحتی بیش از 850 مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت درسه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .
این خانه تاریخی از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه می باشد و باداشتن اتاق جنوبی خانه بصورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه بخصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده است و قسمت شاخص و جالب توجه این بنا ، بادگیر دوطبقه و کلاه فرنگی می باشد .
ارتفاع بادگیر آن 18 متر و مساحت آن 19 متر مربع و 19 عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد که در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبائی می باشد که درنوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره 1830 در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
خانه آقازاده ابرکوه به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی بعنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید دو هزارتومانی حک شده است
ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قراردارد .
فاصلة این شهر تا شیراز 300 کیلومتر و تا اصفهان 280 کیلومتر و دارای بیش از 400 اثر تاریخی که ( 124) اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و بعنوان یکی از 14 شهر نمونه کشوری می باشد .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار