آرامگاه بوعلی سینا همچون نگینی در قلب شهر کهن همدان می درخشد و در ایام نوروز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۰۲۰۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸ 25 March 2016

آرامگاه بوعلی سینا همچون نگینی در قلب شهر کهن همدان می درخشد و در ایام نوروز مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا؛ آرامگاه بوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابو علی سینا فیلسوف، دانشمند و طبیب مشهور ایرانی است که همه ساله به ویژه در ایام نوروز پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است.

بوعلی سینا از مشهورترین و تاثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایرانی تبار جهان اسلام بود که 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته و شمار زیادی از آن ها در مورد پزشکی و فلسفه است.

بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگ ترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد.

اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچ یک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامه ای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگ ترین کسی است که از عهده این کار برآمد.

آرامگاه بوعلی سینا در میانه میدانی به همین نام در شهر همدان واقع است، میدانی بیضوی با درختان چنار کهنسال، باغچه های موزون، بنایی زیبا و تندیسی که معرف این میدان است، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.

بنای آرامگاه بوعلی سینا تاکنون سه بار نوسازی شده است مقبره قدیمی آن که در زمان قاجاریه ساخته شده بود در خور شان و شخصیت علمی این متفکر بزرگ نبود بنابراین انجمن آثار ملی ایران به مناسبت هزارمین سال تولد بوعلی سینا در سال 1330 تصمیم به تجدید بنای آن گرفت.

طرح و نقشه بنای فعلی با معماری مهندس ˈهوشنگ سیحونˈ به سبک معماری قرنی که حکیم در آن می زیسته از روی قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلامی یعنی برج قابوس بن شمگیر در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

محل فعلی آرامگاه بوعلی سینا منزل مسکونی ابو سعید دخوک دوست صمیمی بوعلی سینا بوده است که او نیز در جوار بوعلی سینا مدفون می باشد.

در حال حاضر تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه محل نگهداری سکه ، سفال، برنز و سایر اشیا کشف شده زیر خاکی مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی است.

در تالار شمالی این آرامگاه کتابخانه ای مشتمل بر هشت هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار بوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان همدان در این خصوص گفت:سالانه در ایام مختلف سال گردشگران زیاذی با هدف بازدی از این آرامگاه تاریخی به استان همدان سفر می کنند.

علی خاکسار اضافه کرد: تا سومین روز از نوروز امسال 11 هزار نفر از این آرامگاه تاریخی در استان همدان بازدید کرده اند و هم اکنون این آرامگاه در کنار غار علیصدر، آرامگاه باباطاهر و تپه هگمتانه یکی از پر بازدید ترین اماکن تاریخی و گردشگری استان همدان به شمار می رود.

استان همدان با یک هزار و 800 آثر تاریخی به عنوان پایخت تاریخ و تمدن ایران زمین معرفی شده است.

آرامگاه بوعلی سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهمترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه ساله مورد بازدید گردشگران نوروزی قرار گرفته است.

سنگ نوشته های گنج نامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروانسرای صفوی، آب انبارها، خانه های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران نوروزی استان همدان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار