مرور روزنامه‌های دوشنبه هجدهم بهمن؛
سخنان انتخاباتی رئیس جمهور در همایش زنان، اعتدال و توسعه و همچنین تأیید صلاحیت برخی از اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که انتخابات در ایالات متحده و رقابت میان دموکرات ها و جمهوری خواهان و همچنین گفت و گوهای سطح بالای ایران و اروپا از دیگر موضوعات مهم امروز است.
کد خبر: ۱۷۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲ 08 February 2016

سخنان انتخاباتی رئیس جمهور در همایش زنان، اعتدال و توسعه و همچنین تأیید صلاحیت برخی از اصلاح طلبان در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. این در حالی است که انتخابات در ایالات متحده و رقابت میان دموکرات ها و جمهوری خواهان و همچنین گفت و گوهای سطح بالای ایران و اروپا از دیگر موضوعات مهم امروز است.

در ادامه می توانید روایت تابناک از روزنامه های امروز هجدهم بهمن را بخوانید.

«روزنامه تابناک» امروز در گزارشی با تیتر «جنجال دموکرات‌ها، حواشی جمهوری‌خواهان» به تشدید رقابت نامزدهای دو حزب اصلی آمریکا در روند انتخابات پرداخته است. این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «در حالی که روند انتخابات آمریکا از هفته گذشته و با برگزاری انتخابات درون‌حزبی در ایالت «آیووا» آغاز شد و اکنون نامزدهای دو حزب، خود را برای رقابت بعدی در نیوهمپشایر آماده می‌کنند، بحث بر سر صحت نتایج شمارش آرا در آیووا، اوضاع را در میان دموکرات‌ها کم و بیش جنجالی کرده است. برنی ساندرز، یکی ازدو نامزد اصلی دموکرات‌ها، ضمن اعتراض به نتایج آرا، خواستار بازبینی آن شده است. در جبهه مقابل و در جبهه جمهوری‌خواهان نیز مناظره شب گذشته نامزدها با حاشیه‌های فراوانی همراه شد؛ از جمله اینکه مارکو روبیو، یکی از نامزدهای این حزب، مورد انتقاد شدید رقبای هم‌حزبی خود قرار گرفت و دونالد ترامپ، نامزد جنجالی حزب جمهوری‌خواه نیز در مقطعی از این مناظره از سوی حاضرین «هو» شد.

روزنامه «یو اس ای تودی» امروز در مطلبی درباره جنجال شمارش آرا در آیووا نوشت «زماني که هيلاري کلينتون در حال پايکوبي در نيوهمپشاير به مناسبت پيروزي در آيووا بود، مشاوران برني ساندرز سوالاتي را در خصوص صحت انتخابات مطرح کرده و خواستار بازبيني آن شدند». در این گزارش که به قلم «جنیفر جاکوبز» نوشته شده، آمده است: این گزارش بازبینی سناریوی کابوس‌وار آیوواست، گزارشی از هرج‌ومرج در حوزه‌ها و اشکالات کامپیوتری که ابهامات زیادی را درباره صحت و دقت شمارش آرا و اعلام فرد پیروز ایجاد نموده است. این‌بار نوبت دموکرات‌ها بود و نه جمهوری‌خواهان. زمانی که هیلاری کلینتون در حال پایکوبی در نیوهمپشایر به مناسبت پیروزی در آیووا بود، مشاوران برنی سندرز سوالاتی را (در خصوص صحت انتخابات) مطرح کرده و خواستار بازبینی آن شدند. رییس حزب دموکراتیک در آیووا با این درخواست مخالفت کرده و اعلام نمود که «نتایج نهایی شده است».


«روزنامه آرمان» در یادداشتی با تیتر «نكاتي درباره سخنان رئيس‌جمهور» به قلم جلال جلالی زاده یکی از فعالان اصلاح طلب می نویسد: «شركت در انتخابات حق قانونی همه شهروندان است. خداوند انسان را براي انتخاب بين نيك و بد مخير گذاشته است تا آدمي با به كار‌گيري خرد راه سعادت و شقاوت خويش را برگزيند. در جهان امروز نيز انتخابات در همه جوامع مدرن راهي است براي تعيين سرنوشت با انتخاب و تغيير مسئولان و مدیران. در كشور ما نيز انقلاب اسلامي با هدف حق تعيين سرنوشت توسط مردم و با به زير كشيدن نظام سلطنتي و تاسيس نظام جمهوري اسلامي در واقع به عنوان يكي از شعارهاي اساسي انقلاب در بطن خود، مفهوم انتخاب را حائزاهمیت دانسته و تحقق بخشیده است. از همين روي انتخابات از اركان سياسي نظام ماست اما متاسفانه گاه با ايجاد برخي محدوديت‌ها و سختگيري‌ها آن‌طور كه بايد و شايد از این گزاره مهم در جهت تحقق انسجام ملي و انجام تحولات در مسير پيشرفته و توسعه كشور استفاده مطلوب و کامل نشده است. محدوديت‌هايي كه مي‌تواند بر مشاركت فعال مردم در تعيين سرنوشت خود تاثیرگذار باشد. در انتخابات اخير هم ميزان ردصلاحيت‌ها باعث شد كه بزرگان كشور و شخص رئيس‌جمهور انتقاداتي را مطرح كنند و بر رقابتي بودن عرصه انتخابات تاكيد نمایند. آقاي روحاني به عنوان مجري قانون اساسي با توجه به اشراف كاملي كه بر مسائل مختلف مربوط به انتخابات به عنوان یک حقوقدان دارد، روز گذشته نيز مردم را با وجود شرایط پیش‌آمده به مشاركت حداکثری در انتخابات دعوت كردند. چرا‌كه ايشان به خوبي مي‌دانند كه توسعه كشور معطوف به همراهي مردم در همه امور و تشكيل مجلسي كارآمد، متخصص و دلسوز است. در اين دور از انتخابات شاهد بوديم كه نحوه بررسی صلاحیت‌ها باعث ایجاد گلايه‌هایی از سوی برخي جريانات سياسي و به طور مشخص اصلاح‌طلبان شد. از همين جهت است كه آقاي روحاني براي اينكه مساله‌ای به وجود نيايد، اظهار داشته‌اند كه با وجود مشکلات، بايد در انتخابات شركت كرد. به نظر مي‌رسد كه ايشان در فرازي از سخنانشان كه از افراطي‌گري و تندروی انتقاد كرده‌اند، خواسته‌اند بگويند افراط‌گرايي و تندروی در منظر مردم مطرود است و باید به خواست مردم در انتخاب گزینه‌ مطلوبشان توجه کرد و احترام گذاشت. همچنین به نظر مي‌رسد كه رئیس‌جمهوری خواسته‌اند به اين نكته و رعايت حق مردم توجه دهند چراكه هيچ چيز نبايد اصل انتخابات و حضور گسترده مردم در تصميم‌گيري‌ها و انتخابات را خدشه‌دار كند.»


«روزنامه جوان» در گزارش یک امروز خود موضوع تایید صلاحیت اصلاح طلبان را پوشش داده است. این روزنامه در این گزارش انتقای با عنوان «پایاني بر نق‌زني‌ها» به این سؤال می پردازد که اصلاح‌طلبان اين‌ بار جواب اعتماد نظام را چگونه خواهند داد؟ این روزنامه در بخشی از این گزارش می نویسد: «با پايان زمان بررسي انتخابات روشن شد كه حداقل 20 درصد به تعداد تأييدصلاحيت‌شدگان اضافه شده است. البته در اين ميان باز هم آمار مختلفي در اين باره اعلام می‌شد اما سيامك ره پيك عضو‌ هيئت مركزي نظارت بر انتخابات به اين نكته اشاره كرد كه حداقل 1500 نفر ديگر به تأييد صلاحيت‌شدگان در جريان بررسي‌ها اضافه مي‌شود.

از همين روی بود كه برخي خبرگزاري‌ها اسامي تعدادي از اصلاح طلباني را كه صلاحيت آنها تأييد شده بود منتشر كردند. با اين تفاسير به نظر مي‌رسد بهانه‌هايي كه اصلاح‌طلبان در خصوص عدم حضور جدي در انتخابات طرح مي‌كردند، عملا بي معنا مي‌شود. اصلاح‌طلبان در حالي كه پيش از آن ادعاي عدم امكان رقابت جدي در انتخابات را داشتند، حالا بايد براي حضور جدي در انتخابات برنامه ريزي كنند و خود را در معرض محك جدي افكار عمومي قرار دهند. از سوي ديگر نظرسنجي‌هاي منتشر شده در خصوص ميزان مشاركت مردم در انتخابات حاكي است كه ميزان مشاركت به بيش از 80 درصد رسيده است.

طبيعي است كه در چنين شرايطي بايد اين نكته را در نظر گرفت كه برگزاري اين انتخابات با اين سطح از مشاركت مي‌تواند سبب تقويت چشمگير نظام در اين شرايط شود. با وجود برخي سوابق غيرقابل قبول اصلاح طلبان در فتنه 88 نظام بار ديگر به آن‌ها اعتماد كرد. حالا بايد ديد آنها جواب اين اعتماد را بار ديگر چگونه خواهند داد.

تأیید صلاحیت بیش از شش هزار نفر از داوطلبان انتخابات مجلس دهم که به اعتقاد ناظران سیاسی نمایندگان همه جریان‌های سیاسی درون‌نظام را در خود جای داده است را می‌توان پایانی بر نق‌زنی‌های انتخاباتی عنوان کرد.»


«روزنامه اعتماد» در گزارش امروز خود به سفر هیأت های اروپایی به ایران پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با تیتر «ايران و اروپا آغازي دوباره» می نویسد: «آغاز گفت‌وگوهاي سطح بالاي ايران و اروپا پس از يك دهه توقف. تهران امروز ميزبان هلگا اشميد، معاون مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هيات همراه است. اشميد كه در يك سال و نيم گذشته به عنوان طرف مقابل ايران در مذاكرات هسته‌اي شناخته شده بود اين‌بار به پايتخت ايران مي‌آيد اما نه با تمركز بر پرونده هسته‌اي كه با دستور كار تمركز بر رابطه سياسي - اقتصادي اروپا با تهران در روزهاي پسابرجام. پس از گفت‌وگوهاي انتقادي و گفت‌وگوهاي فراگير ميان ايران و اروپايي‌ها در چند دهه پس از انقلاب اسلامي اكنون نوبت به جنس جديدي از ديالوگ ميان ايران و قاره سبزنشين‌ها رسيده است كه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران از آن با عنوان گفت‌وگوهاي سطح بالا ياد كرد. اين‌بار هيات اروپايي به رياست هلگا اشميد به مدت دو روز مهمان ايراني‌ها خواهد بود. در اين ٤٨ ساعت هيات‌هاي كارشناسي دوطرف درخصوص همكاري در زمينه‌هاي مختلف با يكديگر رايزني‌هاي مقدماتي خواهند داشت. برنامه كاري كه براي اين هيات‌ها تعيين شده ديدارهاي هر شش ماه يك بار در تهران و بروكسل را شامل مي‌شود. سوژه‌هاي اين ديدارها هم موضوعات متنوعي در زمينه روابط دوجانبه ايران و اتحاديه اروپا از جمله در زمينه انرژي، تجارت، همكاري‌هاي مالي و بانكي، محيط زيست و مبارزه با مواد مخدر خواهد بود. جرقه اين گفت‌وگوها زماني زده شد كه ايران و اروپا با دغدغه مشترك بسيار پررنگي به نام فعاليت‌هاي تروريستي در خاورميانه كه دامنه آن به قاره سبز هم رسيده است دست و پنجه نرم مي‌كنند. بر اين اساس بررسي تازه‌ترين مسائل منطقه‌اي و مسائلي نظير مبارزه با تروريسم و افراطي‌گري هم يكي از اصلي‌ترين مسائلي خواهد بود كه دو طرف در اين نشست‌هاي دوروزه در اين مقطع و نشست‌هاي آتي در مقاطع زماني ديرتر به آن خواهند پرداخت.


«روزنامه کیهان» نیز امروز به سخنان رئیس جمهور در همایش دیروز زنان و اعتدال به گونه ای دیگر پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان « پاسخ روحانی به 3 سال باج‌خواهی اصلاح‌طلبان» می نویسد: «در حالی که اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته بارها بر این نکته تأکید کرده بودند که دولت یازدهم یک دولت بدون گفتمان بوده و اعتدال در خوش‌بینانه‌ترین حالت خود یک روش است نه گفتمان، رئیس‌جمهور دیروز در سخنان خود در همایش ملی زنان، اعتدال و توسعه با اصلاح‌طلبان تسویه‌حساب کرده و اظهار داشت «اعتدال شعار نیست گفتمان است».

با پیروزی دولت یازدهم اصلاح‌طلبان که خود را بازنده نهایی انتخابات می‌دانستند بر این صراط حرکت کردند که دولت یازدهم فاقد گفتمان بوده و آن چه که در انتخابات پیروز و عامل پیروزی شد گفتمان اصلاحات و حمایت شاخصین اصلاح‌طلب از رئیس‌جمهور بوده است.


«روزنامه ابتکار» نیز در گزارشی به سفر نخست وزیر یونان به تهران می پردازد. این روزنامه در این گزارش با عنوان «چپ یونانی در ایران» می نویسد: « یونان یکی از اعضای اتحادیه اروپاست که در سال‌های اخیر با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند تا جایی که آتن پایتخت این کشور بارها صحنه اغتشاشاتی بوده که ریشه در بحران اقتصادی این کشور دارد. حال نخست‌وزیر این کشور بحران‌زده، به ایرانی سفر کرده است که این روزها دوران پساتحریم را تجربه می‌کند و رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بسیاری را به خود می‌بیند. شاید حضور آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر چپ‌گرای یونان در ایران، زمینه‌ساز شرایطی باشد که برای هر دو کشور باستانی جهان، آینده‌ای خوب و روشن را رقم بزند.

یونان طبق آمار سازمان‌های بین‌المللی دارای بیشترین نرخ بیکاری در میان کشورهای اروپایی است. این موضوع در کنار رکود شدید اقتصادی، مشکلات معیشتی فراوانی را برای جمعیت یونان رقم زده است. حتی سال گذشته عدم توانایی آنها در پرداخت بدهی‌های ناشی از استفاده از وام‌های دولتی و توافقشان با کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تمدید مهلت بازپرداخت این وام‌ها محور اصلی بحث رسانه‌های اقتصادی دنیا شده بود. این در حالی است که این کشور دوران مختلفی از اجرای سیاست‌های ریاضت‌های اقتصادی را تجربه کرده است. آلکسیس سیپراس نخست‌وزیر کنونی یونان و رهبر حزب چپ‌گرای است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ به عضویت مجلس یونان درآمد. وی در انتخابات ۲۰۱۲ یونان با توجه به مسائل ریاضت اقتصادی حکومتی، تصمیم به شرکت گرفت کاندیداتوری خود را اعلام کرد و در انتخابات پارلمانی بیستم سپتامبر سال 2015 موفق شد اکثریت آرا را به دست آورد و به این ترتیب بار دیگر نخست‌وزیر یونان شد. سیپراس در سفر به ایران و در بدو ورود به اصفهان رفته سپس بعداز ظهر روز گذشته وارد تهران شد. این سفر به دنبال بقیه سفرهای اخیر هیات‌های اروپایی به ایران اتفاق افتاد اما با وجود شرایط اقتصادی یونان اینکه تا چه اندازه این ارتباط می‌تواند برای کشورمان سودآور باشد و یا این رابطه قرار است به نفع ما تمام شده و یا باعث نجات اقتصاد یونان شود».


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار