مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان:
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارزش اقتصادی جنگل‌های ایلام را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۷۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴ 30 January 2016
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ارزش اقتصادی جنگل‌های ایلام را تشریح کرد.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر«علی سایه‌میری» در مورد اهمیت و کارکردهای جنگل اظهار کرد: با توجه به اینکه جنگل در کنترل گرمایش زمین، حفظ منابع آب‌وخاک، حفظ تعادل اکوسیستم‌ها، حل مشکلات زیست‌محیطی، جلوگیری از تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین، بیابان‌زایی نقش غیرقابل‌انکار و حیاتی دارد همه باید در حفظ و حراست از جنگل‌ها بخصوص جنگل‌های بلوط تلاش عملی و درست انجام دهیم.

وی بابیان اینکه جنگل‌ها و مراتع با جذب دی‌اکسید کربن جو به‌عنوان مهم‌ترین گاز گلخانه‌ای، گرمایش زمین را کنترل می‌کنند، افزود: جنگل‌ها و مراتع به‌عنوان سدهای طبیعی کم‌هزینه اما اثربخش با کاهش سرعت حرکت آب، میزان نفوذ آب به سفره‌های زیرزمینی را افزایش و درنتیجه وقوع سیلاب‌های مخرب را کاهش می‌دهد.

 سایه‌میری خاطرنشان کرد: امروزه از نقش مؤثر جنگل‌ها در حفظ تعادل اکوسیستم‌ها، کنترل آلاینده‌ها، تولید اکسیژن، ایجاد شادابی و نشاط و حفظ حیات‌وحش نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها، رودخانه‌ها، قنوات و چشمه‌ها، بیلان منفی سطح سفره آب‌های زیرزمینی، فرونشست زمین، گسترش کانون‌های بحرانی بیابان‌زا و گردوغبار چاره‌ای مؤثرتر از حفظ و احیای جنگل‌ها و مراتع، گسترش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری و اجرای عملیات بیابان‌زدایی وجود ندارد.

وی با تأکید بر اینکه تغییر اقلیم، کمبود آب شیرین، بیابان‌زایی به دلیل نابودی جنگل‌ها به وجود می‌آید افزود: اگر جنگل‌های دنیا از بین بروند بشریت تنها 3 دقیقه زنده خواهد بود.

سایه‌میری حفظ منابع پايه آب‌وخاک، امنيت زيستي، تعادل اکوسیستم‌ها، توليد اکسيژن و ترسيب کربن، تلطيف هوا و کاهش آلودگی‌ها، توليد چوب، علوفه و گياهان دارويي و صنعتي و ...، ايجاد مناظر زيبا و جذاب و توسعه اکوتوريسم، حفظ ذخاير ژنتيک گياهي و جانوري، جلوگيري از سيل، رانش، فرسايش خاک و بياباني شدن عرصه‌ها، تعديل خشک‌سالی‌ها، بستر حیات و توسعه پايدار و پشتوانه فعالیت‌های کشاورزي، صنعت و خدمات را از دیگر کارکردهای دانست.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام تولید چوب، علوفه، گیاهان دارویی و صنعتی و عسل و محصولات ارگانیک دیگر را از دیگر برکات و کارکرد جنگل دانست و گفت: امرارمعاش بخش مهمی از جمعیت روستایی، عشایری و حتی شهری سرمایه‌گذاری و زیر ساخت بودن اقتصاد و بخش‌های توریسم و خدمات باوجود جنگل انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر هكتار جنگل 2.5 تن اکسیژن آزاد می‌کند که معادل اکسیژن لازم براي ده نفر در سال است، افزود: هر هكتار جنگل 68 تن ذرات گردوغبار را رسوب می‌دهند و با توليد هر تن چوب در حدود 0.79 تن کربن ترسيب (رسوب دادن و تخلیه کربن موجود در جو)، می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان ایلام، بابیان ذخيره آب و کاهش روان آب نفوذپذیری زمين جنگل 400 برابر بيشتر از اراضي غیر جنگلی است، تصریح کرد: ارزش صرفه‌جویی‌های بروني منابع طبيعي بسيار بيشتر از توليدات چوبي آن‌ها بوده و صرفه‌جویی‌های بروني قابل‌مبادله در بازار نيستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: در یک برآورد تقریبی برای هر درخت یک چاله به ظرفیت 1500 لیتر و اگر در هر هکتار 100 اصله کاشت شود در هر هکتار 150000 لیتر ذخیره آب ایجاد می‌شود با متوسط 10 بارش سالانه چیزی حدود 1500000 لیتر معادل 1500 مترمکعب ذخیره آب صورت می‌گیرد.

وی افزود: چنانچه طبق برآورد رسمی وزارت نیرو با هر مترمکعب 100 تومان به قیمت سال 90 در نظر بگیریم ارزشی معادل 150 هزار تومان خواهد شد و باقیمت واقعی متری 10 هزار تومان (بنا به اظهار رئیس کمیسیون جهانی آبیاری و زهکشی (ICID)در سال،1393 معادل 150 میلیون تومان خواهد شد.

سایه‌میری ادامه داد: برای مثال در طرح جم آب شهرستان مهران در وسعت 10 هزار هکتار حدود 15 میلیون مترمکعب آب ناشی از بارندگی ذخیره می‌شود که ارزش ریالی معادل 1500 میلیارد تومان خواهد شد. بر اساس آمار موجود، منابع طبیعی استان با 30 هزار هکتار، ارزشی معادل 4500 میلیارد تومان و باقیمت هر متری 10 هزار تومان معادل خواهد شد، البته این تنها ارزش مستقیم ناشی از ذخیره آب خواهد بود درحالی‌که ارزش غیرمستقیم آن چند برابر این مقدار است.

در کاشت درخت درنگ نکنیم  

عضو هیئت‌علمی دانشگاه ایلام ادامه داد: قطع یک درخت آغاز بیابان‌زایی و با کاشت یک درخت هم آغاز بیابان‌زدایی است، پس در کاشت درختان درنگ نکنیم، چون حفاظت از جنگل‌ها به‌عنوان سرمایه ملی وظیفه‌ای عمومی که هم مردم و هم نهادهای دولتی کمر به همت آن ببندند.

وی خاطرنشان کرد: ارتقای فرهنگ حفظ و احیای پایدار جنگل‌ها با بهره‌گیری از مشارکت مردم و جوامع محلی و ذینفعان، استفاده از راهبردهای اساسی جامع‌نگر، آموزش عمومی و اختصاصی به مردم برای جلوگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگل و مرتع و دیگر آسیب‌های به طبیعت، تصویب و اجرای قوانین ضد تخریب و تصرف اراضی ملی و ساخت‌وساز غیرمجاز در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، انجام کار علمی و پژوهشی در راستای ارزش‌گذاری (نه قیمت‌گذاری) از اهمیت‌ها و کارکردهای جنگل‌کاری در استان ایلام است. 

سایه‌میری تولید، توزیع و کاشت نهال سازگار با شرایط آب‌وهوایی منطقه، توسعه فضای سبز در استان در بین مردم، مدارس و دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی، استفاده از ذخیره علمی و تجربی به‌صورت دانش فنی و کارشناسی و کارهای تجربی و پژوهشی از اقدامات پیشنهادی محلی برای حفظ جنگل نام برد./م


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار