صفدري زاده خبر داد:
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تمامی طرح‌های اولویت‌دار منطقه ویژه اقتصادی استان تعریف شده است.
کد خبر: ۱۶۵۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۷ 17 January 2016

 مرتضی صفدری‌زاده  در چهارمین مجمع عالی قشر بسیج کارگری خراسان جنوبی، اظهار داشت: در یک جامعه اسلامی، ارزش‌گذاری به مقوله اشتغال، صنعت و تجارت می‌تواند برای بالندگی بیش از پیش ایران اسلامی مؤثر باشد.

 

وی افزود: فردی که ریسک حضور در فضای کسب و کار امروزی ایران را پذیرفته و نگاه توسعه‌ای خود را به تولید، صنعت، تجارت، اشتغال و خدمات معطوف کرده است باید ارزش‌گذاری ویژه‌ای شود.


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت اشتغال، خودکفایی و خوداتکایی فرد و جامعه، تصریح کرد: تأسیس منطقه ویژه اقتصادی بیرجند یکی از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که توسط هیئت وزیران پیشنهاد و شرکت سرمایه‌گذاری اقتصادی خراسان جنوبی به عنوان متولی این منطقه معرفی شد.


معافیت منطقه ویژه اقتصادی از قوانین گمرکی

صفدری‌زاده با اشاره به قانون تشکیل و اداره مناطق آزاد، اذعان داشت: منطقه ویژه اقتصادی، منطقه‌ای محصور شده خارج از سرزمین اصلی است که از قوانین گمرک، کار و رفاه اجتماعی و بخشی از قانون کنسولگری معاف است.

 

وی ادامه داد: تمام اختیارات مربوط به صدور مجوزها اعم از صدور مجوز تأسیس، صدور مجوز فعالیت، پروانه ساختمانی، پروانه بهره‌برداری و مجوز پایان کار در حوزه صادرات و واردات به سازمان متولی منطقه ویژه اقتصادی تفویض شده است.

 

حذف بروکراسی اداری در منطقه ویژه اقتصادی

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاران باید منطقه ویژه اقتصادی را فرصت نخست خود تلقی کنند چراکه فرآیند بروکراسی و پیگیری امور اداری در این منطقه به حداقل ممکن رسیده است.

 

صفدری‌زاده اظهار داشت: سرعت رسیدگی به طرح‌های تولیدی در این مناطق به قدری بالا است که اگر طرح توجیهی پروژه‌ای به تأیید سازمان برسد، عملیات اجرایی آن باید در ظرف 48 ساعت آغاز شود.

 

وی افزود: به دلیل معافیت از قوانین گمرکی و فعالیت‌هایی که مربوط به بازارهای بین‌المللی است، هیچ‌گونه عوارض و حقوق گمرکی از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌شود و سرمایه‌گذاران می‌توانند آزادانه به تجارت بین‌المللی بپردازند.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه گرایش‌های رایج اقتصادی منطقه ویژه خراسان جنوبی همانند سایر مناطق ویژه سراسر کشور است، تصریح کرد: در بخش صنعت، تقسیم‌بندی‌هایی انجام شده و بخش کانی‌های غیرفلزی که یکی از ظرفیت‌های استان است، به صورت ویژه در منطقه اقتصادی خراسان جنوبی دیده شده است.

 

لزوم راه‌اندازی پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

صفدری‌زاده اذعان کرد: با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پتانسیل‌های فیزیکی مستقر در این منطقه، حضور پایانه سنگ می‌تواند به صادرات این محصول و تجارت بی‌المللی آن کمک کند.

 

وی با بیان اینکه طرح‌های اولویت‌دار منطقه ویژه اقتصادی استان تعریف شده است، ادامه داد: در این راستا برای محصولات استراتژیک کشاورزی از قبیل زرشک، عناب و زعفران، یک سرمایه‌گذار با سرمایه بالا جذب شده و در هدف‌گذاری نخست 20 درصد از این محصولات را در زمینه جمع‌آوری، انبارش و بسته‌بندی پوشش خواهد داد.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی در حوزه سنگ و فرآورده‌های معدنی نیز رایزنی‌هایی با اتحادیه معدن‌داران و سازمان صنعت و معدن انجام شده است.

 

صفدری‌زاده با اشاره به اهمیت حضور صنایع اکتسابی در این استان، گفت: یکی از این صنایع صنعت مبل است که در خراسان جنوبی نیز جای کار دارد.

 

وی با بیان اینکه در منطقه ویژه اقتصادی به تمام صنایع به جز صنایع آلاینده پرداخته شده است، ادامه داد: یکی دیگر از فرصت‌های منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دارابودن از یک سایت اصلی و یک جزیره است به گونه‌ای که وجود منطقه 100 هکتاری در نقطه صفر مرزی می‌تواند به عنوان یک فرصت برای تجارت برای افغانستان باشد.

 

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری میزهای مشترک با افغانستان، عراق و کشورهای CIS، گفت: این منطقه اقتصادی همواره رفتار بازارهای تمامی کشورها را بررسی می‌کند و تنها به بازار کشور همسایه افغانستان نپرداخته است.

 

صفدری‌زاده تصریح کرد: همراهی و همکاری مسئولان می‌تواند به سرعت بخشیدن به رونق و توسعه منطقه ویژه اقتصادی کمک کند.

 

وی تأکید کرد: در جذب سرمایه‌گذار از استان و کشور نگاه تعصبی نداریم بلکه داشتن دید فرا استانی و فراملی سبب شده تاکنون پذیرای چندین گروه اقتصادی از اروپا، کشورهای خاورمیانه و افغانستان باشیم.

 

شرایط پساتحریم فرصتی برای رونق منطقه ویژه اقتصادی است

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه اعزام تیم‌ها و هیئت‌های تجاری به خراسان جنوبی سبب شناساندن فرصت‌های استان به سرمایه‌گذاران خارجی می‌شود، اظهار داشت: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در شرایط تحریم راه‌اندازی شد و در سال‌های اخیر رشد سرمایه‌گذاری متناسب با سایر نقاط کشور پایین بود اما با اعتقادی که به شرایط پسابرجام داریم، انتظار توسعه و رونق این منطقه دور از ذهن نیست.

 

صفدری‌زاده خاطرنشان کرد: شرایط پساتحریم می‌تواند به سرعت پیشرفت این کشور کمک کند و خراسان جنوبی نیز می‌تواند به عنوان یکی از استان‌های آماده‌تر در شرایط پساتحریم معرفی شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار