اخلاق محوری و کمک به همنوع از خصوصیت بارز نبی مکرم اسلام بوده که پایبندی به ارزش‌های آن پیامبر نبی در زندگانی انسان‌ها اثرگذار بوده و تاسی از سیره نبی اسلام سبب وحدت بیشتر مسلمانان می‌شود.
کد خبر: ۱۵۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۴ 28 December 2015
به گزارش تابناک مازندران, محمد(ص) عرش نشینی بود که با فرش نشینان خاکی همراه شد تا آنان را با خود به عرش کبریایی ببرد.

حضرت محمد (ص) در عام الفیل سال 570 میلادی در روز جمعه 17 ربیع الاول قدم به عرصه این جهان خاکی نهاد و با وجودش عالمی را از جهل و گمراهی نجات بخشید ; بهترین کسی که امروزه بدون هیچ چون و چرایی در قلب میلیون‌ها انسان جا گرفته، محمد(ص) است, در نتیجه این شمشیر نبود که در آن روزها مردم را تسلیم پیامبر کرد بلکه این شخصیت و سادگی او بود.

ظهور اسلام در پرتو مجاهدت‌های نبی اعظم (ص), نقطه عطف تاریخ بشری است که دستاوردهای بی‌شمار، پیشرفت همه جانبه تمدن کنونی را فرا روی بشریت قرار داده  که کمترین دستاورد این شجره پاک آسمانی گسترش  خواندن، نوشتن و عالم‌گیر شدن علوم در جهان اسلام و انتقال این علوم ابتدا به اسپانیا، ایتالیا، آلمان، انگلستان و سایر ملل اروپا و همه جهانیان شد، به طوری‌که بدون این نقطه عطف آسمانی هرگز تمدن‌هایی چون روم، مصر و ایران باستان راهی به تمدن کنونی نداشتند.

زندگی پیامبر از صدراسلام مورد توجه واهتمام مسلمانان قرار داشت. زندگی حضرت محمد(ص) سرگذشت شخصیتی است که با پشت سر نهادن دشواری‌های بسیار، بی‌هیچ خستگی و ناامیدی به اصلاح جامعه دست زد و توانست جزیره العرب را متحد کند و آماده گستردن اسلام در بیرون از مرزهای عربستان شود.

تقویت سیره عملی نبی مکرم اسلام

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد خصوصیات شخصیتی نبی مکرم اسلام(ص)، اظهارداشت: در آستانه ولادت خاتم انبیا پیامبرعظیم شان قرار داریم. سالروز امام ششم امام جعفرصادق(ع) را به همه رهروان راه پیامبر و اولیا خدا تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

آیت الله علی معلمی گفت:سالروز ولادت رسول اکرم(ص) با عنوان اخلاق‌محوری نامگذاری شده که این مناسبت بسیارخوب و روشن است به این معنا که پیامبر نیز این گونه در جهان اسلام معرفی شده است.

وی افزود: برای همه انسان‌های جهان, رسول خدا یک الگو و سرمشق و نمونه کامل انسانیت هستند.

معلمی بیان داشت: برای آنکه جامعه با الگو و منش اهل بیت آشنا شود باید سیره عملی، شیوه زندگی وسبک رفتاری رسول خدا و امامان را به درستی بشناسیم.

وی تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروز ما به دلیل عدم شناخت، جهل و بی خبری است که اگرسیره پیامبرو معصومین را بشناسیم قطعاٌ الگو می پذیریم.

امام جمعه قائم‌شهر افزود: پیامبراکرم مکمل اخلاق است بنابراین دستگاه‌های فرهنگی سعی کنند در شناساندن مفهوم صحیح آداب و رفتار، زندگی اجتماعی، خانوادگی و سیره عملی رسول خدا در همه ابعاد تلاش کنند.

وی تصریح کرد: قبل از آنکه از جوانان انتظار داشته باشیم باید از دستگاه‌های فرهنگی و آموزشی انتظار داشت قدم به میدان بگذارند و با شیوه‌های مختلف مانند چاپ کتاب، ساخت فیلم، تئاتر و متون درسی سبک زندگی معصومین را به آینده سازان این مملکت بیاموزند.

مدیرحوزه علمیه مازندران نیز به تسنیم گفت: رسول خدا(ص) فرمودند من مبعوث شدم تا مکارم و اخلاق را به  حد اعلا برسانم.

حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری افزود: مکارم زندگی انسانی و اسلامی و قرآنی که اسلام برای بشر پایه‌ریزی کرده و منطق بشر نیز امروزه منطق وحیانی بوده که این  منطق ما را در زندگی به خدا نزدیک می‌کند.

وی افزود: اگرمکتب اسلام و اهل بیت(ع) به درستی و جامعیت در جامعه تبیین شود یقیناً وحدت میان اقشار مردم به ویژه حوزه و جامعه بیشترخواهد شد.

طاهری بیان داشت: وقتی بتوانیم سیره پیامبر را در زندگی به کار گیریم فضائل و خوبی‌ها در زندگی نمود بیشتری پیدا می‌کند و ما را از رزائل و پستی باز می‌دارد.

وی افزود: اگر بخواهیم بر اساس فرهنگ پیامبر زندگی کنیم باید محور و مبنای زندگی ما قرآن کریم باشد.

مدیرحوزه علمیه مازندران بیان داشت: در زندگی، قرآن کتاب وحدت و همبستگی میان مسلمانان است که اگر مسلمانان با محوریت قرآن زندگی کنند همیشه در تمام  صحنه‌ها با هم همدل، متحد و یکپارچه می شوند.

طاهری افزود:در زندگی فردی این کتاب آسمانی به ما می آموزد,  تمام خوبی‌ها  و مکارم والای انسانی را در زندگی رعایت کنیم و از هر نوع کار خلاف شرع و خلاف آموزه‌های دین  پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: بشر در همه حال برای رسیدن به مقام عز و قرب تلاش می‌کند که این امر تنها با دوری از گناه امکان پذیر خواهد بود و مبنای زندگی امام صادق(ع) مانند دیگرامامان معصوم برگرفته از قرآن و اسلام بود و در زبان و گفتار از هر گونه گناهی عاری است.

طاهری گفت: باید فکر و اندیشه پیشه کنیم، روح و روانمان را از هر گونه بدی پاک کرده و به تحصیل علم و معرفت اهمیت دهیم و در همه ابعاد زندگی اسلامی کوتاهی و سستی نکنیم.

الگوسازی مناسب سیره پیامبر(ص) بین کودکان

معاون محتوای فقهی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: پیغمبر اسلام پیامبر خوبی‌هاست که همه مسلمانان و  بسیاری از  آزادمردان جهان ایشان را دوست دارند.

حجت الاسلام محمدصادق مطهری فرد با بیان اینکه دوست داشتن و میل به دوست  داشن در فطرت همه انسان‌ها است, افزود: این امر نیاز به  شکوفایی دارد و برای شکوفا شدن نیز نیاز به اسباب دارد که مهم‌ترین وسیله آن شناخت است، تا زمانی که کسی را نشناسیم چگونه می‌توانیم اورا دوست داشته باشیم.

وی گفت:همه مسئولان و مردم باید با الگو سازی مناسب، سبک و زندگی ائمه اطهار را به کودکان و نوجوانان نشان دهند.

مطهری فرد گفت:باید خانواده ها به بزرگان دین احترام بگذارند تا فرزندان ما نیزاحترام به آنان را بیاموزند.

وی افزود: طبق فرمایش امام صادق (ع) در روز قیامت حسابرسی شعیان با ما بوده که اینها نشان از عنایت ویژه پیامبران و امامان به مابوده که یقیناٌ در زندگی ما تاثیرگذار خواهد بود.

معاون محتوای فقهی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی بیان کرد: در زندگی اجتماعی برای آنکه کودکان‌مان با زندگی  اهل بیت(ع) بشر آشنا شوند بهترین  مناسبت‌ها مانند جشن تولد، دادن هدیه را زمان ولادت امامان آشنا قرار دهیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار