رئیس کل اسبق بازرگانی قم گفت: پروژه شهرIT می تواند به خاطر زیر ساخت هایی که داریم، قم را قطب جذب نخبگان قرار دهد، ولی این فرصت نادیده گرفته شده است.
کد خبر: ۱۴۹۲۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵ 21 December 2015
به گزارش تابناک قم به نقل از روابط عمومی بنیاد قم پژوهی، محمد فقیهی در جلسه این بنیاد با موضوع بررسی وضعیت اقتصادی قم، افزود: مرکز زیر ساخت های it درقم است و بیشترین پهنای باند را در قم داریم ولی استفاده مناسب صورت نمی گیرد. 

وی اضافه کرد: قم به دلیل وجود بیش از 350 موسسه فرهنگی، بالاترین تولیدات نرم افزاری را دارد، سی دی هایی که در قم تولید می شود در واشنگتن، ونکوور، سیدنی، بحرین، آفریقا و سایر نقاط جهان توزیع می شود، به طور مثال در سیدنی تا هشت دلار همین تولیدات نرم افزاری قم را می فروشند.

وی بیان کرد: کدام صنعت را سراغ داریم که دارای این میزان از ارزش افزوده باشد.

فقیهی گفت: درسفر رهبری به قم، ایشان تاکید فرمودند که عقب ماندگی های قم فقط به خاطر دوره قاجاریه و پهلوی نیست و بعد از انقلاب هم قم مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه درقم اهمیت بر مسائل سیاسی بیشتر از امور اقتصادی بوده است، تصریح کرد: اکثر شهرها، حتی شهرهای کوچک ایران، بعد از انقلاب تغییرات عظیمی در بخشهای عمرانی، اجتماعی و بهداشتی داشته اند، اما قم چندان دستخوش تحول نبوده است.

به گفته وی، قم شهر مهاجرپذیری است و در بررسی های آماری مشخص است که اکثر اقشار مهاجر به قم از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند.

رئیس کل اسبق بازرگانی قم اظهار داشت: به هر شهری که وارد می شویم، با فضای سبز و نمادهای فرهنگی و انقلابی مواجه می شویم، اما در ورودی های قم با انبوهی از مکانیکی، تعویض روغنی و گاراژها برخورد می کنیم. 

وی گفت: قم بعداز انقلاب اسلامی بلافاصله به مرکزیت فقه شیعی تبدیل شد و این ظرفیت از زمان آیت الله حائری به وجود آمده است، در کنار این قطب فرهنگی، در قم توانمندی های بسیار بالایی نیز وجود دارد.

وی یادآور شد: احداث سد پانزده خرداد و استان شدن قم دو دستور مستقیم از رهبر کبیر انقلاب و همچنین رهبر معظم انقلاب بود که دستور دیگری به این صورت صادر نشده است، بنابراین مسئولان قم می توانند از رهنمودها و توانمندی های مراکز مرجعیت به نفع شهر قم استفاده کنند.

فقیهی افزود: دومین قطب چاپ و نشر بعد از تهران، مرکز تولید صنایع چوب، یکی از قطبهای تولید کیف و کفش چرم، مرکز تولید کفش ماشینی، پیشگام در بحث نساجی، فعال در تولید محصولات کشاورزی و دامپروری ، اینها بخش هایی از توانمندی های موجود در استان قم است.

وی با اشاره به اینکه قطب توریست مذهبی هستیم، خاطرنشان کرد: هر سال میلیون ها تن فقط برای زیارت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران وارد قم می شوند، اما از این ظرفیت استفاده نمی شود، حتی در برخی موارد زائر ایرانی و خارجی در قم سرگردان هستند.

وی گفت: مجوز اولین تاکسی توریست کشور در قم صادرشده، اما در عمل استفاده ای صورت نگرفته است.

حذف مشکلات سرمایه گذارهای داخلی و خارجی، ورود پول به قم با ارائه خدمات مناسب به زائران و مسافران، ارائه خدمات پزشکی و رفاهی به زائران، افزایش ماندگاری زائر در قم و ایجاد یک پژوهشکده برای ارائه راهکار های اقتصادی از پیشنهادهای رئیس کل اسبق بازرگانی قم در حوزه اجرا بود. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار