در قطعنامه آمده، هر چيزي که در گزارش آژانس آمده است، به آن توجه کرده‌ايم و موضوع را بسته‌ايم. اينکه بعدا چه مي‌شود، بعدا هر اتفاقي ممکن است بيفتند. گزارش آژانس صريح است و عنوان مي‌کند که ما هيچ نشانه‌اي (دليلي) مبني بر اينکه مواد در ايران به سمت فعاليت‌هاي نظامي منحرف شده باشد را پيدا نکرديم.
کد خبر: ۱۴۳۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳ 13 December 2015
وزير امور خارجه با توجه به آنچه در گزارش آژانس و پيش‌نويس قطعنامه شوراي حکام آمده بسته شدن پرونده پي‌ام‌دي را حتمي دانست و شک درباره اين موضوع را به "شک بين رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم" تشبیه کرد.

به گزارش «تابناک»، ظریف در بازگشت از سفر به اسلام‌آباد برای حضور در نشست "قلب آسيا - روند استانبول" در هواپيما به پرسش های خبرنگاران درباره مسائل سياست خارجي ايران و نيز بحران‌هاي منطقه پاسخ داد. متن پاسخ‌های وزیر خارجه به این پرسش‌ها و درباره دو موضوع اصلی یعنی پي‌ام‌دي و بحران سوريه به نقل از خبرگزاری تسنیم به شرح زیر است:

کثيرالشک‌ها به شکشان درباره بسته شدن پرونده پي‌ام‌دي اعتماد نکنند

وزير امور خارجه کشورمان در مورد برخي دغدغه‌هاي مطرح مبني بر اينکه به رغم بسته شدن قريب الوقوع پرونده پي‌ام‌دي، ممکن است «نوع» بسته شدن اين پرونده در شوراي حکام به گونه‌اي انجام شود که با وجود پاسخ هاي مستدل ايران، نهايتا اتهامي نيز متوجه ايران شود و به نام آن ثبت شود، گفت: "خيلي صريح در گزارش آژانس و مهمترين نکته آن، آمده که ايران هيچ موادي را به سمت فعاليت‌هاي هسته‌اي تسليحاتي منحرف نکرده است. (پيش‌نويس) قطعنامه هم موضوع را مي‌بندد."

«حالا برخي از دوستاني که به قول آنهايي که رساله توضيح المسائل مي‌خوانند، تبديل شده‌اند به کثيرالشک، به شکشان ديگر نبايد اعتماد کنند. من نمي‌دانم که اين دوستان دنبال چه چيزي مي‌گردند. اعلام شده که شوراي حکام موضوع را مي‌بندد و قطعنامه‌هاي قبلي هم پايان بخشيده مي‌شوند (Terminate). اينجا اين نوع تحليل به مثابه شک بين رکعت سوم نماز اول و رکعت ششم نماز دوم است.

ظريف در ادامه و در پاسخ به اينکه پس از بسته شدن پرونده موضوعات گذشته و حال ايران در آژانس آيا اين احتمال وجود دارد که از برخي نکات مندرج در گزارش‌هاي آژانس براي مطرح کردن مسائل ديگر سوءاستفاده شود، گفت: در پاراگراف 9 پيش نويس بر بسته شدن موضوع پي‌ام‌دي تأکيد شده است. در قطعنامه آمده، هر چيزي که در گزارش آژانس آمده است، به آن توجه کرده‌ايم و موضوع را بسته‌ايم. اينکه بعدا چه مي‌شود، بعدا هر اتفاقي ممکن است بيفتند. مگر زماني که اين اتهامات عليه ايران مطرح شد، سابقه‌اي وجود داشت. سابقه‌اي وجود نداشت و اتهامات مطرح شد. گزارش آژانس صريح است و عنوان مي‌کند، ما هيچ نشانه‌اي (دليلي) مبني بر اينکه مواد در ايران به سمت فعاليت‌هاي نظامي منحرف شده باشد را پيدا نکرديم. اين مطلب پس از 12 سال جستجو در ايران خيلي موضوع مهمي است».

وزير امور خارجه کشورمان مي‌گويد: ايران نيز به مانند ساير کشورها بايد چندين سال پروتکل الحاقي را اجرا کند تا در نهايت آژانس اعلام نماید: ايران هيچ فعاليت‌ اعلام نشده‌اي ندارد.

لذا ما از نظر آژانس بايد پروتکل الحاقي را براي چندين سال اجرا کنيم تا آژانس بگويد که هيچ فعاليت اعلام شده‌اي در ايران وجود ندارد. اين مرحله براي آينده است و تا برسيم به آن مرحله همه مي‌توانند ادعا کنند که هنوز آژانس اعلام نکرده فعاليت‌هاي اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد. علي‌القاعده چنين کاري خواهند کرد. علي‌القاعده خود آژانس هم در گزارش‌هاي آتي خود خواهد گفت، ما هنوز به اين مرحله نرسيده‌ايم که بگوييم هيچ فعاليت اعلام نشده‌اي در ايران وجود ندارد. الان آژانس چنين سخني را فقط در مورد تعداد محدودي از کشورها مي‌تواند بزند که فعاليت‌هاي اعلام نشده در آن‌ها وجود ندارد. لذا اين موضوع نبايد موجب نگراني شود».

رئيس‌ دستگاه ديپلماسي کشورمان اطمينان مي‌دهد، از آنجايي که [ما] برنامه هسته‌اي تسليحاتي نداريم، اطمينان داريم که بالاخره روند اجراي پروتکل الحاقي به اين قضيه مي‌انجامد که ايران تمامي برنامه‌هاي (هسته‌اي) آن اعلام شده است.

ولي ما از يک روند غيرطبيعي خارج شديم. حال ديگر يک روند طبيعي داريم که بقيه کشورهاي دنيا نيز در آن روند هستند. در اين روند به يکديگر هم اتهام مي‌زنند. در قضيه [تسليحات] شيميايي هم همين گونه بود. ما مدت‌ها از دهه 70 شمسي تاکنون عضو کنواسيون منع توليد، انباشت و کاربرد تسليحات شيميايي هستيم. همه کشورها در مورد يکديگر حرف‌هايي مي‌زنند، اين طبيعت موضوعات خلع سلاح در روابط بين‌الملل است. و اگر روند قانون‌مدار خودش را طي کند باعث نگراني هم نمي‌شود."

معتقديم با پايان جنگ و تشکيل حکومت فراگير ملي بحران سوريه حل مي‌شود

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسشي در مورد رويکرد متفاوت ترک‌ها در قضيه سوريه و تندترشدن نسبي مواضع اين کشور نسبت به همسايگانش و بحران سوريه، خاصه با توجه به برخي تعديل‌هاي صورت گرفته در مواضع کشورهاي اروپايي و آمريکا در مورد لزوم کناره‌گيري بشار اسد، گفت: ما اعتقاد داريم که شرايط منطقه و گسترش گروه‌هاي تکفيري براي هيچ کشوري در منطقه منفعتي ندارد. معتقديم که همه کشورهاي منطقه بايد به سمت پيدا کردن يک راه‌حل سياسي که توسط خود مردم سوريه بايد اداره شود، پيش رفته و همکاري کنند، نه اينکه کشورهاي ديگر بخواهند براي آن‌ها تصميم بگيرند».

وزير امور خارجه معتقد است، به ‌رغم وجود اختلافات جدي بين آنکارا و تهران در حوزه‌هاي مختلفي ما روابط بسيار خوبي با ترکيه داريم. در برخي حوزه‌هاي منطقه‌اي اختلاف نظر داريم. وي تأکيد مي‌کند که اين اختلاف‌نظرها بايد با گفتگو حل شده و نبايد از طريق حرف‌هاي نامناسب يا اتهامات دنبال شوند.

لذا اميداواريم، همه کشورهاي منطقه واقعيت‌هاي منطقه را بهتر درک کنند و به سمت راه‌حل بروند. چاره‌اي نيست در سوريه و به خاطر مردم سوريه بايد راه‌حل سياسي را بپذيريم. ما نمي‌توانيم براي مردم سوريه تصميمي بگيريم که آن‌ها چه کاري کنند. مردم سوريه خودشان بالغ و توانا هستند و مي‌توانند تصميم بگيرند.

ظريف با تأکيد بر اينکه يکي از دلايلي که بحران اينقدر ادامه پيدا کرده اين است که برخي از کشورها چند سال است پيش‌شرطي را تعيين مي‌کنند براي حل بحران سوريه گفت: ولي خوب الان به آرامي تمام دنيا متوجه شده است که اين پيش‌شرط باعث شده که بحران ادامه پيدا کند.

وزير امور خارجه مي‌گويد: آنچه در عالم واقعيت رخ مي‌دهد اين است که بحران سوريه ادامه پيدا کرده و با وجود اينکه برخي کشورهاي غربي مواضع خود را تعديل کرده‌اند، اما ما معتقديم که اصلا اين موضوع به تعديل و غيرتعديل [مواضع کشورها] ارتباطي ندارد. اين موضوع کلا به مردم سوريه بستگي دارد و ما بايد اولا پايان جنگ در سوريه را تسهيل کنيم، کساني هم با يکديگر گفت وگو و با يک حکومت فراگير وحدت ملي در سوريه مشکل را حل کنند. ما معتقديم که نهايتا نيز با اين راه حل موضوع سوريه انشاءالله تمام شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار