تابناک بررسی می کند ؛
به گزارش تابناک گیلان، با چنین وضعیتی این پرسش بیشتر برجسته می‌شود که در انتخابات پیش روی مجلس، آیا گیلانی ها در سطح بالاتری از مدیریت محلی هم به زنان اعتماد می‌کنند تا از 13 کرسی که در بهارستان دارند تعدادی را به آن‌ها بسپارند؟
کد خبر: ۱۴۰۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰ 07 December 2015
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: استان گیلان با انتخاب 214 زن به عنوان عضو شورای شهر پس از استان کرمان و فارس بیشترین اعتماد را به زنان برای سیاستگزاری مدیریت محلی داشته‌ است.

به گزارش تابناک گیلان، با چنین وضعیتی این پرسش بیشتر برجسته می‌شود که در انتخابات پیش روی مجلس، آیا گیلانی ها در سطح بالاتری از مدیریت محلی هم به زنان اعتماد می‌کنند تا از 13 کرسی که در بهارستان دارند تعدادی را به آن‌ها بسپارند؟

آیا استان گیلان می‌تواند نظیر تجربه‌ انتخابات شوراهای شهر و روستا که در سال 92 را داشت و توانست سومین استان در کسب کرسی‌ شوراهای اسلامی شهر و روستا را به خود اختصاص دهد ؛ این بار و در آزمون دهمین دوره انتخابات پارلمان نیز تکرار کند؟

این سوال مهم وقتی از ذهن می‌گذرد که می‌بینیم زنان استان گیلان در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا مشارکت قابل توجهی داشته‌اند تا آنجا که توانسته‌اند نامزدهای قابل اعتمادی را به مردم معرفی کنند و در کشور به عنوان سومین استانی که به بیشترین زنان برای سیاستگذاری در عرصه مدیریت محلی اعتماد کرده‌اند ، شناخته شدند.




استان گیلان در مجلس شورای اسلامی 13 کرسی دارد که 3 کرسی از این 13 کرسی از مرکز استان یعنی شهر رشت انتخاب می‌شوند و بقیه شهرهای گیلان تک نماینده‌ای هستند و هیچ کدام از حوزه‌های انتخابیه استان از جمله شهرهایی نیستند که ۲ نماینده داشته باشند ؛ که بنابراین رقابت در رشت ممکن است تابع ارائه فهرست‌های انتخاباتی گروه‌های سیاسی شود  ولی سایر شهرهای گیلان از این قاعده تبعیت نمی‌کنند و نامزدها باید تک و تنها در هر حوزه انتخابیه رقابت کنند تا که پیروز میدان شوند.

با وجود بررسی وضعیت انتخابات شوراهای شهر و روستا که زنان گیلانی در آن خوش درخشیده‌اند اما تاکنون نام هیچ زنی از گیلان به گوش نمی‌رسد که بخواهد در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد عرصه جدی رقابت با مردان آهنین شود.

گرچه شنیده شده که از رشت ممکن است یکی دو نفر از بانوان بخواهند وارد این کارزار شوند اما حتی در این شرایط نیز چنین وضعی چشم‌انداز خوبی را برای تغییر در ترکیب جنسیتی مجلس دهم ترسیم نمی‌کند ؛ چراکه گیلان از جمله استان‌هایی است که تعداد کرسی‌ قابل قبولی در مجلس شورای اسلامی دارد اما نقش کمرنگ  و اندک حضور بانوان گیلانی در پارلمان کشور، جای تامل فراوان دارد.

اکنون که زمان ثبت نام کاندیداها مشخص شده و رفته رفته استان گیلان هم رنگ و روی انتخاباتی به خود می گیرد؛ باید صبر کرد و دید که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی،بانوان گیلانی آیا عزم خود را برای ورود جدی تر به عرصه تصمیمات اجرای استان جزم کرده اند یا خیر.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار