مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه از آغاز مرحله آزمایشی هشتمین دوره طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن از 4 آبان ماه در کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸ 25 October 2015
مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه از آغاز مرحله آزمایشی هشتمین دوره طرح سرشماری عمومی نفوس و مسکن از ۴ آبان ماه در کرمانشاه خبر داد.

مژگان نمکیان در گفتگو با خبرنگار مهر از اجرای مرحله آزمایشی هشتمین دوره سرشماری عمومی نفوس و مسکن در استان کرمانشاه خبر داد و افزود: این مرحله از طرح از چهارم آبان ماه آغاز شده و تا چهارم آذر ماه امسال ادامه دارد.

مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه تصریح کرد: این مرحله از سرشماری، مرحله آزمایشی هشتمین دوره طرح سرشماری نفوس و مسکن است که در ۲۶ استان یک حوزه و در پنج استان نیز یک شهرستان به عنوان نمونه برای اجرای این طرح آزمایشی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول گفت: در این مرحله استان کرمانشاه جزو ۲۶ استانی خواهد بود که یک حوزه از آنها به عنوان نمونه انتخاب و این طرح آن اجرا می شود.

منطقه «باغ نی» محل نمونه اجرای آزمایشی سرشماری نفوس و مسکن است

وی گفت: محل نمونه سرشماری به عنوان یک حوزه از استان کرمانشاه پشت بلوار شهید بهشتی یا همان منطقه باغ نی خواهد بود.

نمکیان هدف از اجرای مرحله آزمایشی را احصا مشکلات احتمالی و برنامه ریزی اصولی برای اجرای مرحله اصلی هشتمین دوره از طرح سرشماری نفوس و مسکن عنوان کرد.

وی با تاکید بر اینکه  استفاده از آمار و اطلاعات می تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در تصمیم گیری های مهم داشته باشد، گفت: یکی از راه‌های جمع آوری اطلاعات برای تصمیم گیری و برنامه ریزی در کشور اجرای سرشماری است که در قالب یک طرح آمارگیری به همه واحدها و آحاد جامعه مورد بررسی مراجعه شده، اطلاعات مورد نیاز از این جامعه جمع آوری شده و در نهایت به یک آمار رسمی برای تصمیم گیری ها تبدیل و در اختیار برنامه ریزان و تصمیم گیران قرار می گیرد.

مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه افزود: در طرح آمارگیری نفوس و مسکن ما می خواهیم تک تک افراد موجود در ۳۱ استان کشور را بشماریم تا بتوان برنامه ریزی های اصولی را برای این افراد مد نظر قرار داد.

هشتمین دوره از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ خواهد بود

وی با بیان اینکه سابقه سرشماری در دنیا به بیش از ۶ هزار سال برمی گردد گفت: در ایران تاکنون هفت سرشماری نفوس و مسکن اجرا شده و در شرف اجرای هشتمین دوره آن هستیم و امسال مرحله آزمایشی آن را برای کسب آمادگی های لازم در اجرای اصلی که سال ۹۵ خواهد بود برگزار می کنیم.

نمکیان تصریح کرد: اولین سرشماری در ایران سال ۳۵ اتفاق افتاد و تا سال ۸۵ هر ۱۰ سال یکبار برگزار می شد اما از سال ۸۵ طبق مصوبه هیئت وزیران در ۲۴ اردیبهشت ۸۶ و با توجه به افزایش تحولات جمعیتی تصمیم گرفته شد که سرشماری نفوس و مسکن هر  پنج سال یکبار برگزار شود.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه سرشماری اصلی بسیار پر هزینه است، پیش از برگزاری سرشماری اصلی یک سرشماری در مقیاس کوچکتر به عنوان سرشماری آزمایشی برگزار می شود تا سرشماری اصلی درست و اصولی برگزار شود.

مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه گفت: تمامی مراحل سرشماری اصلی در مقیاس کوچکتر در مرحله آزمایشی انجام می شود که تمهیدات لازم صورت گیرد و موانع و مشکلات اصلی در سر راه آمارگیری میدانی احصا و برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

ویژگی های مامورین سرشماری و سوالاتی که در سرشماری آزمایشی پرسیده می شود

وی در خصوص سوالاتی که افراد در این مرحله آزمایشی پرسیده می شود گفت: در این مرحله اطلاعات فردی اعضای خانوار شامل نام و نام خانوادگی، شماره ملی، کد اتباع خارجه برای اتباع، نوع وابستگی با سرپرست خانوار، وضعیت اقامت در محل سرشماری، جنسیت، تاریخ تولد، وضعیت تاهل، دین، تابعیت، میزان تحصیلات، تعدادخانوار حاضر در مکان سرشماری، وضعیت باروری و...از سوی مامورین آمارگیری پرسیده خواهد شد.

نمکیان افزود: هم چنین از ویژگی های مسکن خانوار نیز پرسیده خواهد شد که شامل مواردی چون نوع محل سکونت، نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا، تلفن، کدپستی و...خواهد بود.

وی تاکید کرد: افراد محل تعیین شده برای اجرای آزمایشی این آمارگیری مدارک مورد نیاز که در آن اطلاعات فردی خانوار درج شده چون کارت ملی، شناسنامه اعضای خانوار و قبض آب، برق، گاز یا تلفن که در آن کدپستی خانوار درج شده است را دم دست داشته باشند تا این کار با سرعت بهتری انجام شود.

مدیرکل اطلاعات و آمار استانداری کرمانشاه تاکید کرد: این اطلاعات خانوارها کاملا محرمانه است و به هیچ وجه در اختیار منبع غیر رسمی قرار نمی گیرد.

وی هم چنین در خصوص ویژگی های مامورین سرشماری عمومی گفت: این افراد دارای کارت شناسایی، جلیقه طوسی و تبلت برای آمارگیری خواهند بود و این مرحله از سرشماری نفوس و مسکن به صورت الکترونیکی اجرا می شود.

نمکیان افزود: این مرحله اولین مرحله اجرای الکترونیکی سرشماری عمومی نفوس و مسکن خواهد بود اما پیش از این آمارگیری کشاورزی نیز به صورت الکترونیکی برگزار شده است و دومین دوره آمارگیری الکترونیکی در استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار