رییس سازمان جهادکشاورزی ایلام با بیان اینکه روند برداشت گندم در هر منطقه ۲۰ روز تا یک ماه طول می کشد، گفت: کشاورزان نسبت به برداشت محصول و حضور کمباین داران در مزارع خود شتاب نکنند.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸ 28 April 2024

به گزارش تابناک ایلام؛ حشمت عزیزان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۰ دستگاه کمباین در استان مشغول برداشت محصول گندم کشاورزان در شهرستان های مهران و دهلران است.

وی افزود: باتوجه به فرایند برداشت گندم استان از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه، تعداد کمباین های مستقر در استان به تدریج به ۷۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

عزیزان ادامه داد: استان ایلام دارای ۱۷۰ دستگاه کمباین ملکی است و سایر کمباین ها از دیگر استان های کشور که دارای اتحادیه کمباین داران هستند، تامین شده و با هماهنگی صورت گرفته، به تدریج وارد استان خواهند شد.

وی اضافه کرد: کمباین ها ابتدا گندم مناطق گرمسیر را برداشت می کنند و سپس به سمت نقاط سردسیر روانه می شوند و در حال حاضر عملیات برداشت گندم در مهران و دهلران از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و به تدریج این فرایند در سایر مناطق استان ادامه خواهد داشت.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام یادآور شد: ستاد برداشت غلات و دانه های روغنی کشور نرخ مصوب فعالیت کمباین ها را به استان ابلاغ کرده و کشاورزان و کمباین داران بر اساس نرخ مصوب گندم مزارع را برداشت می کنند که البته در این میان احتمال توافق ۲طرفه بین کشاورز و کمباین دار برای برداشت محصول نیز وجود دارد.

وی ضمن اینکه از کشاورزان خواست نسبت به حضور کمباین ها در مزارع شتاب و عجله نکنند، بیان کرد: به تعداد کمباین های مورد نیاز استان در فصل برداشت به تدریج افزوده خواهد شد.

به گفته عزیزان کمباین ها متعلق به بخش خصوصی است و کمباین داران باتوجه به هزینه های بالای برداشت، صرفه های اقتصادی حضور در مناطق مختلف را می سنجند و در صورت صرفه اقتصادی، در مناطق مورد نظر حضور می یابند./م

بیشتر بخوانید:

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار