‌‌قاضی‌عسکر در دیدار با مراجع تقلید:
بسیاری از فیلم‌های منتشرشده مربوط به سال‌های قبل است و ما طبق رصدهایی که از حادثه داشته‌ایم کاملاً مشخص است که به علت سوء مدیریت راه حجاج را برای کاهش تراکم در جمرات بسته‌اند که ازدیاد جمعیت و همچنین گرمای ۴۵ درجه‌ای هوا منجر به بروز حادثه شده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ 22 October 2015
به گزارش تابناک قم،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ علی قاضی‌عسکر در دیدار با مراجع تقلید در قم با ارائه گزارشی مبنی بر آنچه که در مراسم عبادی حج امسال گذشت، اظهار کرد: دیریت حج امسال طبق روال سال‌های گذشته و حتی بهتر و منظم‌تر از قبل انجام شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دیپلماسی حج را مورد اشاره قرار داد و گفت: دیدارهایی با مسئولان حجاج ۳۰ کشور داشتیم که این دیدار به تبادل تجربیات خوبی منجر شد و برخی از کشورها سعی کردند در انجام امور حج ایران را الگو قرار دهند.

وی با اشاره به کاهش 14 درصدی بار هواپیمایی زائران گفت: رشد معنوی مردم نیز در این مراسم بسیار خوب بود و با توجه به منویات رهبری در خصوص پرهیز از بازارگردی؛  امسال مشاهده کردیم مردم رعایت کردند.

قاضی عسکر با بیان اینکه دو حادثه درناک، شیرنی و حلاوت این مراسم عبادی را برای ما تلخ کرد تصریح کرد: اولین حادثه مربوط به سقوط جرثقیل بود که طی آن ۱۳ نفر از حجاج ایرانی کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند که دو تن از کشته‌شدگان سنی بودند که به شکل آزاد به حج رفته بودند.

وی همچنین با اشاره به حادثه منا، بیان داشت: شمار کشته‌شدگان ایرانی در فاجعه منا 462 نفر بود که 36 نفر از این تعداد هنوز مفقود هستند که بنا بر اعلام دولت عربستان سعودی 29 نفر ایشان را بدون رضایت اولیای دم دفن کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با بیان اینکه برای نبش قبر این حجاج از مراجع استفتا کردیم عنوان کرد: می‌خواستیم با خانواده‌ها صحبت کنیم و به دلیل وضعیتی که پیش آمده است نبش قبر صورت نگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با این‌که قبلاً هم توصیه کرده بودیم نحوه حضور آنها در رمی جمرات به شکلی باشد که در ازدحام ها وارد نشوند؛ ولی شرایط به شکلی شد که ازدحام بیش از حد شد و این حادثه رخ داد.

سرپرست حجاج ایرانی در مناسک حج با اشاره به اینکه آمار جان‌باختگان بر اساس آمار خود عربستان به بیش از 7 هزار و 500 نفر رسیده است، افزود: با سخنان مقام معظم رهبری و اعلام موضع ایشان در کار انتقال جان‌باختگان گشایشی حاصل شد در حالی که عربستان تلاش می‌کرد همه جان‌باختگان را در‌‌ همان جا دفن کنند، همان طور که کشته شدگان بسیاری از کشور‌ها را دفن کرده و مسئولان این کشور‌ها هم پیگیر زائران خود نشدند.

وی  با اشاره به عدم اقدام به‌موقع عربستان در امدادرسانی به حادثه دیدگان گفت: اگر امدادرسانی به‌موقع انجام می‌شد بسیاری از این افراد نجات پیدا می‌کردند زیرا هنگامی‌که تیم امدادی و پزشکی ایران وارد مرحله امدادرسانی شد توانست بسیاری از حجاج را نجات دهد.

قاضی عسکر به شایعاتی همچون عمدی بودن حادثه منا اشاره کرد و گفت: بسیاری از فیلم‌های منتشرشده مربوط به سال‌های قبل است و ما طبق رصدهایی که از حادثه داشته‌ایم کاملاً مشخص است که به علت سوء مدیریت راه حجاج را برای کاهش تراکم در جمرات بسته‌اند که ازدیاد جمعیت و همچنین گرمای ۴۵ درجه‌ای هوا منجر به بروز حادثه شده است.

وی در ادامه گفت: امسال بعثه 13 نفر از نیروهای خود را از دست داد و 17 مدیر کاروان و 7 روحانی در حج امسال به لقاءالله پیوستند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: همانگونه که رهبری فرمودند نباید بگذاریم فاجعه حج امسال فراموش شود و باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود تا مقصرین حادثه مشخص شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار