وزیر بهداشت که بعد از وقوع حادثه تلخ منا برای پیگیری سریع فاجعه منا و بررسی وضعیت مصدومان و جانباختگان به کشور عربستان سفر کرده بود، در سفر به قم و دیدار با مراجع عظام درباره اقدامات انجام ‌شده، گزارش داد.
کد خبر: ۱۰۹۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 11 October 2015
به گزارش تابناک قم، مراجع تقلید در دیدارهای جداگانه‌ای که وزیر بهداشت به عنوان سرپرست هیئت ایرانی اعزامی به عربستان با ایشان داشت، بعد از ارائه گزارش وزیر، دیدگاه‌های خود را درباره حوادث دلخراش حج امسال عنوان کردند.

پرهیز از حضور مکرر در حج

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به حوادث تلخ منا گفت: این رویداد فاجعه بزرگی برای مسلمانان بود و باید فکری کرد که دیگر چنین حوادثی تکرار نشود و امیدواریم که مسئولان عربستان و کشورهای دیگر در زمینه حج برنامه ریزی داشته باشند. باید در برگزاری موسم حج مدیریت صحیح و با مشارکت کشورهای اسلامی شکل بگیرد، کشورهای اسلامی درخصوص برگزاری مراسم حج باید به وحدت نظر رسیده و ارتباطات خود را بیشتر کنند. 
وی با تأکید بر عدم حضور چندین باره افراد در مراسم حج ادامه داد: بهتر است از حضور مکرر در مراسم حج خودداری کنند و در این خصوص روایت است که وقتی امام عصر(عج) ظهور کنند این مسئله را مورد توجه قرار می‌دهند.

خانواده های داغدیده باید حمایت شوند

آیت الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر بهداشت گفت: مردم انتظار دارند علت این فاجعه پیگیری شود، گرچه بعید می دانیم حادثه تعمدی باشد و بیشتر به دلیل بی تدبیری بوده است. 
این مرجع تقلید همچنین از اقدام به موقع دولت برای اعزام وزیر بهداشت به کشور عربستان برای پیگیری سریع فاجعه منا تقدیر کرد و گفت: ایران در بازگرداندن پیکرهای مطهر جان باختگان پیشگام بود و این نشان داد که مسئولان برای ایرانیان ارزش قائل هستند و تفاوتی بین فرد فوت شده و زنده نیست. و پیکر حجاجی که امکان حمل ندارد نباید منتقل شود و بهتر است که در‌‌ همان سرزمین به خاک سپرده شود.
وی اضافه کرد: به مسؤولان پیشنهاد می‌شود که امتیازات شهدای جنگ را برای جان باختگان منا قائل شوند که این مسأله بسیار در روحیه خانواده‌های آسیب دیده و علاقه مردم به حج در آینده اثرگذار است؛ جان باختگان منا شهید درجه دو محسوب می‌شوند.

خادم الحرمین خائن الحرمین شده است

آیت الله وحید خراسانی نیز در دیدار وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسانی که در مسیر الی الله و در سرزمین وحی و در حال احرام جان خود را از دست بدهند دارای جایگاه والایی هستند بیان کرد: این سخن و تعبیر نص صریح قرآن کریم است و تعبیر به کار برده شده درباره ضیوف الرحمن بهت انگیز می باشد. 
وی ادامه داد: حجاجی که در سرزمین وحی جان باختند مقامی دارند که دارای درک و وصف نیست ، آنان مهاجر الی الله بودند و پاداش گفته شده وعده نیست، ضمانت است. 
وی با بیان اینکه مشکل حج این است که خادم الحرمین خائن الحرمین شده است، اظهار داشت: وقتی کشوری روادید صادر می کند حفظ جان فرد را قانون تضمین می کند و عربستان نباید در این زمینه کوتاهی می کرد. 

عربستان قادر به اداره امور حجاج نیست

آیت الله حسین نوری همدانی از دیگر مراجع تقلید در دیدار وزیر بهداشت یادآورشد: مسلمانان و دولتمردان اسلامی باید فکری برای مدیریت حرمین شریفین داشته باشند، اسلام روز به روز وسعت بیشتری می گیرد و روزی خواهد آمد که ممکن است 10 میلیون انسان مسلمان در منا باشند و در این مورد باید برنامه ریزی شود. 
وی با بیان اینکه حضور 20 میلیونی مردم در ایام اربعین و 2 میلیون زائر در ایام حج قابل مقایسه است، گفت: عربستان قادر به اداره امور حج 2 میلیونی نیست بنابراین کشورهای اسلامی باید به اداره و ارائه خدمات به حجاج بپردازند.

بی‌تدبیری آل سعود سبب حادثه منا شد

آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید نیز دردیدار وزیر بهداشت گفت: فاجعه منا بر اثر بی تدبیری مسئولان سعودی رخ داد و عمدی بودن این فاجعه بعید به نظر می رسد. 
این مرجع تقلید با اشاره به ارائه برخی خدمات توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: این وزارت خانه در خصوص رسیدگی به وضعیت حجاج عملکرد خوبی داشته است که این عملکرد قابل تقدیر است.

حج جان باختگان و مفقودان حادثه منا قبول است

آیت الله سبحانی نیز در دیدار وزیر بهداشت، با اشاره به واقعه منا بیان کرد: دولتی که میزبان ضیوف الرحمن است باید همه کارهای خود را تعطیل کرده و میزبان میهمانان الهی باشند و این حادثه نشان می‌دهد که اهمیت لازم به برگزاری مراسم داده نشده است.
وی با اشاره به اینکه حج کسانی که کشته شده و یا مفقود شده‌اند قبول است بیان کرد: باید مردم خود را آموزش دهیم تا در انجام مناسک عجله نداشته باشند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید علمای ما با علمای وهابیون در خصوص ساختمان سازی در منا به جای چادر‌ها گفتگو کنند، افزود: اگر این اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل می‌شود و این مشکل باید در نشست‌های فقهی برطرف شود.

حرمین شریفین باید از دست آل سعود آزاد شود

آیت الله عبدالله جوادی آملی از دیگر مراجع تقلید نیز گفت: در منا راه و زمان حرکت مشخص است و معتقدیم مسلمانان به خصوص حوزویان و دانشگاهیان باید به این فکر باشند که حرمین از دست آل سعود آزاد شود و اداره آن به دست کشورهای اسلامی باشد. 
وی با اشاره به اینکه دولت عربستان باید برای جان باختگان منا دیه شبه عمد پرداخت کند، افزود: جان باختگان فاجعه منا شهید گونه درگذشتند و در جبران خسارت این حادثه از نظر فقهی، سخن از قتل خطا نیست و سخن از قتل شبه عمد است. 
آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: از همان سالی که به حاجیان ایرانی حمله شد و نزدیک به 400 نفر به شهادت رسیدند بر این ایده بودیم که رهبری کعبه باید بدست هیاتی از کشورهای اسلامی بیفتد، بزرگان ما درباره این که حرمین از اسارت آل سعود در آید باید فکری کنند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار